۱۶ مرداد ۱۳۸۷، ۱۳:۵۰

رئیس جمهوری تاجیکستان:

درهای سازمان همکاریهای شانگهای به روی دنیا باز است

درهای سازمان همکاریهای شانگهای به روی دنیا باز است

امامعلی رحمان اعلام کرد که سازمان همکاریهای شانگهای سازمانی منطقه ای است که درهای آن به روی دنیا باز است و در صدد ایجاد یک ائتلاف نظامی نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا و رادیو بین المللی چین، امامعلی رحمان، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره نشست سران سازمان همکاری های شانگهای در اواخر ماه آتی در شهر دوشنبه، ضمن ابراز امیدواری به موفقیت آن، گفت: "تاجیکستان سازمان همکاری های شانگهای را مهم و همکاری در چارچوب این سازمان را اولویت سیاست خارجی خود می داند. تاجیکستان فعالانه در همکاری های این سازمان در زمینه های مختلف شرکت خواهد کرد.

وی افزود سران کشورها در نشست این سازمان به بررسی دست آوردهای نشست قبلی، اعلام مواضع سازمان در باره مسائل مهم بین المللی و برنامه ریزی اقداماتی برای تقویت همکاری ها خواهند پرداخت. بعلاوه، در این نشست مسائل مورد توجه کشورهای عضو بررسی شده و پیشنهادات و برنامه های همکاری جدیدی مطرح خواهد شد."

رئیس جمهور تاجیکستان در اشاره به نقش سازمان همکاری های شانگهای در حفظ صلح و توسعه در منطقه گفت: "سازمان همکاری های شانگهای در مورد امنیت به نظریه امنیت مشترک، عدم تعهد، عدم رویارویی، عدم دشمنی با کشورهای منطقه دیگر معتقد است و به مبارزه با تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی اولویت می دهد.

وی اضافه کرد: کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در جهت تقویت همکاری های بین المللی در عرصه های امنیتی تلاش می کنند و در صدد ایجاد یک اتحادیه نظامی نیستند. این سازمان روابط بین المللی عاری از منطق جنگ سرد را ایجاد کرده وهمچنین دیدگاه امنیت جدید  را پایه کار خود می داند. به عنوان یک سازمان منطقه ای که درهایش رو به دنیا باز است، سازمان مدعی گسترش همکاری های بین المللی بمنظور تبدیل آسیای مرکزی به منطقه ای صلح آمیز، سازگار، باز، ثروتمند و هماهنگ است. با تشریک مساعی کشورهای مختلف، سازمان همکاریهای شانگهای به یکی از عوامل تضمین صلح و ثبات منطقه تبدیل شده و در حفظ صلح و امنیت و توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه، نقش مهمی ایفا می کند.

امامعلی رحمان با اشاره به سرنوشت سازمان همکاری های شانگهای در آینده گفت: "تاجیکستان نسبت به دورنمای سازمان همکاری های شانگهای اطمینان کامل دارد و این اطمینان در گرو ثمرات همکاری های این سازمان است. انتظار می رود این سازمان که یک مکانیسم همکاری زیرمنطقه ای تلقی می شود، به بخش جدایی ناپذیری از سامانه امنیت جهانی و کانون توسعه اقتصادی دنیا تبدیل شود."

کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ‪۲۰۰۱‬ سازمان همکاریهای شانگهای را برای تقویت محور همکاریهای خود تاسیس کرده و سپس ازبکستان به عنوان عضو دائم و کشورهای ایران، هند، پاکستان و مغولستان به عنوان ناظر به آن پیوستند.

کد خبر 728274

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha