۲۳ مرداد ۱۳۸۷، ۱۱:۰۳

مهر منتشر کرد:

جزئیات آئین نامه ارتقا اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی(2)

جزئیات آئین نامه ارتقا اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی(2)

خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه : آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد که جزئیات آن در دو گزارش در خبرگزاری مهر منتشر می شود.

ماده 2: فعالیتهای تحقیقاتی و نوآوری

فعالیت های تحقیقاتی و نوآوری عضو هیات علمی با توجه به نتایجی که از آن، خاصه در رابطه با رفع مشکلات و مسایل مورد ابتلای کشور بدست می آید در حیطه هاى مختلف تحقیقاتی و نوآوری با پیشنهاد دانشگاه یا مؤسسه آموزشی پژوهشی و با تصویب هیات ممیزه دانشگاه یا هیات ممیزه مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ترتیبی که در این ماده ارایه می شود، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

الف- انواع فعالیتهای تحقیقی و نوآوری که امتیاز آنها جهت ارتقاء قابل محاسبه است به شرح ذیل است.
1-2- مقالات:
1-1-2- مقالات تحقیقی اصیل (Original Articles)
2-1-2- گزارش موارد نادر (Case Reports)
3-1-2- مقالات مروری (Review Articles)
4-1-2- مقالات متا آنالیز (Meta Analysis)
5-1-2- مقالات متفرقه نظیر نامه به سردبیر، Commentaries, Short communication
 6-1-2- مقالات Electronic
2-2- خلاصه مقالات (Abstracts)
3-2- کتاب
4-2- نوآوری و فعالیت برای اولین بار در ایران

 ب-میزان امتیازات و نحوه امتیازدهی

1-2- مقالات
امتیازات مقالات چاپ شده با توجه به اعتبار علمی مقاله و مجله در جداول مربوطه ارائه شد.

2-2- خلاصه مقالات (Abstracts)
انتشار و ارائه کامل خلاصه نتیجه مطالعات پژوهشی به شرط چاپ شدن در مجله، در کتابچه کنگره، لوح فشرده و سایر منابع الکترونیکی معتبر بصورت خلاصه مقاله تا یک امتیاز و بصورت مقالات تحلیلی در Proceedings  تا 5/1 امتیاز است.

3-2- کتاب
- کتاب چاپ شده که از طریق شورای انتشارات دانشگاه مربوطه تالیف و حاوی قسمتی از تجربیات نویسنده یا نویسندگان بوده و بر حسب موضوع متناسب با برنامه آموزشی- پژوهشی و رشته تخصصی نویسندگان باشد. (امتیاز بر اساس جداول مربوطه)

4-2- هر نوآوری که در جهت حل مشکلات و معضلات کشور موثر باشد و یا منجر به تولید خدمت یا محصول جدیدی در کشور شود. نحوه امتیاز دهی به این فعالیتها به شرح زیر خواهد بود.

1 – 4 – 2 - طراحی سیستم ها و روش ها و خدمات جدید در جهت حل معضلات آموزشی – پژوهشی – بهداشتی و درمانی در سطح کشور با گواهی معاونین ذیربط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و یا شورای سیاستگذاری وزارتخانه و تائید هیات ممیزه مرکزی تا 15 امتیاز.
2-4-2 - طراحی سیستم ها و روش ها و خدمات جدید در جهت حل معضلات آموزشی – پژوهشی – بهداشتی و درمانی در سطح منطقه تحت پوشش دانشگاه با گواهی معاونین ذیربط دانشگاه و تائید هیات ممیزه دانشگاه و یا هیات ممیزه مرکزی تا 3 امتیاز.
2-4-3- هر اختراع و اکتشاف و تعیین و توالی ژن و تولید محصولات پژوهشی کاربردی ثبت شده در مراجع قانونی داخل کشور پس از تائید معاونت تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از 5/0 تا 5  امتیاز و در صورت ثبت بین المللی پس از تائید معاونت از 1 تا 10 امتیاز و حداکثر تا 20 امتیاز.
2-4-4- انجام فعالیتهای جدید پزشکی که در جهت خودکفایی کشور کمک موثر کند مانند اجرای روش های تشخیصی - درمانی نوین برای اولین بار در ایران با گواهی هیات ممتحنه رشته مربوطه و تائید هیات ممیزه مرکزی از 5/0 تا 4 امتیاز و حداکثر تا 10 امتیاز.
2-4-5- مدل سازی وسایل پزشکی و آزمایشگاهی و اجراء ساخت هر قطعه که منجر به تولید دستگاه بشود با گواهی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی و تائید هیات ممیزه مرکزی تا 3 امتیاز.
2-4-6- تولید مواد برای آزمایشات پزشکی و تولیدات دارویی جدید از طریق مهندسی معکوس
به ترتیب با گواهی معاونت سلامت و معاونت غذا و دارو حسب مورد و تائید هیات ممیزه مرکزی تا 2 امتیاز.
2-4-7- تدوین راهنمای طبابت بالینی کشور مستند بر پژوهش و براساس شواهد علمی با گواهی معاونت سلامت و تائید هیات ممیزه مرکزی 5/0 تا 5 امتیاز.

تبصره 1 – چنانچه ثبت اختراع یا کشف ژنی در سطح بین المللی به همراه چاپ مقاله ای باشد به یک مورد امتیاز کامل و به مورد دیگر نصف امتیاز تعلق می گیرد.
تبصره 2 - در صورتیکه از پایان نامه مقاله ای یا خلاصه مقاله ای استخراج شود برای پایان نامه در ماده 1 و برای مقاله و خلاصه مقاله نیز در ماده 2 امتیاز کامل محسوب می شود.
تبصره 3 - احتساب امتیازات کسب شده در ماده 2 قبل از اخذ درجه دکترای تخصصی و یا PhD و قبل از احراز مرتبه استادیاری بلامانع است ولی جز بندهای شرطی محسوب نخواهد شد.
تبصره 4 - مقالاتی که با استخراج از رساله های شخص متقاضی در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترای عمومی و تخصصی و فوق تخصصی و یا PhD در مجلات گروه پزشکی منتشر شود، با توجه به محتوی اگر مشمول یکی از بندهای (1-1-2 تا 6-1-2) باشد قابل محاسبه است ولی در حداقل امتیازات 15و25و45 و 55 محسوب نمی شود.
تبصره 5- در مورد فعالیت های پژوهشی مشابه دیگر تنها در یک بند از بندهای مطروحه از 1-1-2 تا 6-1-2 امتیاز تعلق می گیرد. 
تبصره 6-   برای ارتقاء از مرتبه ای به مرتبه دیگر منحصراً فعالیت هایی که در مرتبه فعلی کسب شده است محاسبه خواهد شد.
تبصره 7- در کلیه موارد مربوط به این ماده چنانچه فعالیتی توسط چند نفر انجام شده باشد، امتیاز اولیه آن فعالیت بر اساس مواد این آئین نامه تعیین و سپس در ضریبی که در ستون دوم جدول شماره 1 آمده است ضرب و حاصل آن که امتیاز نهایی است، برای هر نفر به نسبت فعالیت آنان که توسط خودشان اعلام خواهد شد محاسبه می شود. در غیر این صورت سهم هر نفر براساس سهم تعیین شده در ستون سوم جدول شماره 1 بر مبنای امتیاز اولیه تعیین و محاسبه می شود.
تبصره 8- جهت نویسنده مسئول مقاله (در صورتیکه نفر اول نباشد (80 درصد امتیاز نفر اول منظور می شود.)
تبصره 9- برای مقالات تحقیقی و Case Report در صورتیکه یک نفره باشند 85 درصد امتیاز تعلق می گیرد و در مورد مقالات مروری، متاآنالیز و یا مواردی مانند نامه به سردبیر که بصورت ارائه نظر باشد (و نه معرفی case و یا ارائه یک تحقیق) امتیاز کامل تعلق می گیرد.
تبصره 10- در هر یک از موارد فوق، اختصاص سقف امتیاز مقرر در این آئین نامه منوط به انطباق تحقیق با نیازهای کشور در تحقیقات کاربردی و یا نوآوری علمی و تحقیقات پایه است . هیات ممیزه مربوطه در صورت تشخیص این موضوع باید دلیل یا مستندات مربوطه را ضمیمه پرونده کند.

ماده 3: خدمات اجرایی

همکاری فعال در انجام امور اجرایی آموزشی پژوهشی و خدمات مشاوره‌‌ای تخصصی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشگاهها و مؤسسات و نهادهای ذیربط دیگر دارای امتیازاتی به شرح زیر است:

1-3 فعالیت اجرایی و مسئولیتی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1-1-3 وزیر حداکثر تا 12 امتیاز برای هر سال کامل
2-1-3 معاونین وزیر حداکثر 10 امتیاز برای هر سال کامل
3-1-3 مشاورین وزیر حداکثر 8 امتیاز برای هر سال کامل
4-1-3 مشاورین معاونین وزیر و مدیران عضو هیأت علمی ستاد وزارت حداکثر 6 امتیاز برای هر سال کامل
5-1-3 فعالیت در کمیته‌ها و شوراهای رسمی وزارتخانه (کمیته های راهبردی، تخصصی، فوق ‌تخصصی و طرح سئوال و ...) با حکم وزیر یا معاونین وزیر و نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای ‌عالی برنامه ‌ریزی به ازای هر پنجاه ساعت 1 امتیاز حداکثر 6 امتیاز در مجموع برای هر سال کامل

2-3 فعالیت اجرایی و مسئولیتی در دانشگاهها، دانشکده‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته
1-2-3 رئیس دانشگاه حداکثر تا 10 امتیاز برای هر سال کامل
2-2-3 معاونین دانشگاه حداکثر 8 امتیاز برای هر سال کامل
3-2-3 رؤسای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها حداکثر 7 امتیاز برای هر سال کامل
4-2-3 مشاورین رؤسای دانشگاهها حداکثر 5 امتیاز برای هر سال کامل
5-2-3 سرپرست یا ریاست بیمارستان، معاونت دانشکده، ریاست مراکز پژوهشی، مراکز توسعه آموزش پزشکی و مراکز بهداشتی حداکثر 5 امتیاز برای هر سال کامل
6-2-3 مدیران گروههای آموزشی، معاونین بیمارستانها، حداکثر 4 امتیاز برای هر سال کامل
7-2-3 رؤسای بخش‌ها و آزمایشگاههای آموزشی و پژوهشی حداکثر 3 امتیاز برای هر سال کامل
8-2-3 رئیس درمانگاه بیمارستانهای آموزشی پست‌های ستاره‌دار در جمع پست‌های سازمانی مصوب، اساتید راهنمای دانشجویان، اساتید مشاوره در امور ایثارگران و شاهد معاونین آموزشی بخش‌ها و گروهها حداکثر 2 امتیاز برای هر سال کامل
9-2-3 فعالیت در کمیته‌ها و شوراهای رسمی و مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه یا دانشکده‌های علوم پزشکی با حکم ریاست و یا معاونین دانشگاه به ازای هر 100 ساعت 1 امتیاز حداکثر 4 امتیاز در مجموع برای هر سال کامل

تبصره 1: در یک زمان معین عضو هیأت علمی می‌تواند فقط از یکی از امتیازات موضوع بندهای 1-3 و 2-3 استفاده کند.
تبصره 2: در اختصاص امتیازات  فوق ،‌ تعداد اعضای هیأت علمی، تعداد دانشجویان، تعداد تخت‌های بیمارستانی، تعداد واحدهای زیر مجموعه (نظیر تعداد دانشکده در دانشگاه ها ویا تعداد بخش در گروه های آموزشی ) و موارد مشابه مورد توجه قرار می گیرند.

3-3 عضویت فعال در هیأت مدیره انجمن‌های علمی ـ تخصصی:

سالیانه تا 1 امتیاز حداکثر 4 امتیاز به تائید دبیر خانه انجمن های پزشکی (فقط در یک انجمن محاسبه می شود).

4-3 فعالیت در مجلات علمی ویژه هر رشته در سال:
- عضو هیأت تحریریه هر مجله تا 1 امتیاز در سال  و حداکثر تا 5 امتیاز (حداکثر در سه مجله محاسبه می‌شود ).
- سردبیر مجله علمی پژوهشی فارسی تا 2 امتیاز در سال و حداکثر تا 8 امتیاز(فقط در یک مجله محاسبه می شود).
- سردبیر مجله علمی ـ پژوهشی انگلیسی هر مجله تا  3 امتیاز در سال و حداکثر 12 امتیاز و در صورت ورود به نمایه‌های بین‌المللی تا 4 امتیاز در سال و حداکثر 15 امتیاز به تائید کمیسیون نشریات وزارت بهداشت و آموزش پزشکی (فقط در یک مجله محاسبه می شود.)

5-3 فعالیت مؤثر در انجام پروژه های کاربردی مربوط به عواقب جنگ تحمیلی بازاء هر 50 ساعت کار مفید حداکثر 1 امتیاز و در مجموع حداکثر 10 امتیاز برای هر سال مشروط بر آنکه از بند دیگری کسب امتیاز نکرده باشد. (امتیاز مربوط به این بند پس از تأیید هیات ممیزه مرکزی قابل محاسبه خواهد بود).

6-3 برای اعضاء هیئت علمی پژوهشی مجری طرح‌های پژوهشی مصوب جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی طبق برنامه زمانبندی طرح و گزارش ماهانه و سالانه متناسب با پیشرفت کار ، سالانه 5/0 تا 2 امتیاز و حداکثر تا 10 امتیاز اجرایی. این بند جزء حداقل 5 امتیاز اجرایی محسوب نمی ‌شود.

7-3 خدماتی که با کسب موافقت قبلی دانشگاه یا موسسه آموزش عالی و یا موسسه پژوهشی در خارج از  محل خدمت انجام گیرد . بازاء هر 100 ساعت حداکثر تا 1 امتیاز و حداکثر 6 امتیاز برای هر سال کامل، این امتیاز برای قائم مقام و مشاورین وزیر حداکثر 10 امتیاز و برای قائم مقام و مشاورین معاونین وزیر و رؤسای دانشگاه ها حداکثر 8 امتیاز برای هر سال کامل است.

این گونه خدمات عبارتند از:
- خدمات پزشکی، فنی، مدیریتی، هنری، علمی و یا پژوهشی در رابطه با نیاز مملکت و همکاری در داوری طرح‌ها، پایان ‌نامه ها، مقالات، عضویت در شوراها و کمیته های دانشگاه، دانشکده، بیمارستان و گروه های آموزشی و فعالیتهای اجرایی آموزشی شامل مدیریت دوره های آموزشی- پژوهشی، ارزشیابی آموزشی و پژوهشی و  مدیریت برنامه های آموزشی و پژوهشی.
- همکاری علمی، پزشکی و فنی با نهادهای انقلابی و سازمان ها و مؤسسات دولتی.
- ویراستاری علمی، ادبی و هنری کتب بر مبنای گواهی صادره از طرف مراکز انتشارات دانشگاه مربوط یا مرکز نشر دانشگاهی.
- همکاری در ایجاد مراکز تحقیقاتی و یا ایجاد هماهنگی و کمک به انسجام نظام تحقیقاتی کشور.

8 -3 همکاری موثر در امور فرهنگی و تربیتی در راستای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی با تائید معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه به ازای هر 50 ساعت حداکثر تا 1 امتیاز و حداکثر تا 6 امتیاز برای هر سال کامل) در صورت انجام فعالیتهایی در خارج از محل خدمت با موافقت قبلی دانشگاه یا موسسه پژوهشی یا آموزش عالی ضروری است.

تبصره 1 : معادل سازی سمت های اجرایی اعضای هیأت علمی که در این آیین نامه نیامده است حسب مورد به هیأت ممیزه دانشگاه‌ها یا هیات ممیزه مرکزی سپرده می شود و تا حداکثر 6 امتیاز برای هر سال کامل هم طرازی قابل  محاسبه است. 
تبصره 2: خدمات بهداشتی، درمانی موظف در بخش های بالینی و مؤسسات وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی مشمول امتیازات ماده 3 نمی شود.
تبصره 3 : امتیاز مربوط به ماده 3 متناسب با طول مدت فعالیت محاسبه خواهد شد.
تبصره 4 : برای مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری معادل امتیازات ذکر شده در ماده 1 -3 ، امتیاز اجرایی منظور می شود.
تبصره 5: حداقل امتیاز لازم در جمع ماده 3 برای کلیه مراتب هیأت علمی آموزشی و پژوهشی 5 و حداکثر 40 امتیاز است.

ماده 4- گردش کار

1-4 پرونده آن عده از اعضای هیأت علمی که به تشخیص دانشگاه یا موسسه آموزش عالی و یا مؤسسه پژوهشی محل خدمت براساس ضوابط مربوط واجد شرایط ارتقاء هستند، پس از تأیید شرایط عمومی این آیین نامه مندرج در مقدمه جهت بررسی و تصویب به هیأت ممیزه دانشگاه مربوطه ارسال خواهد شد.
تبصره 1:  پرونده اعضای هیأت علمی دانشگاه هایی که دارای هیأت ممیزه نیستند به هیأت ممیزه مرکزی ارجاع خواهد شد. هیأت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند این پرونده‌ها را رأساً بررسی کرده و یا جهت بررسی به یکی از هیأت های ممیزه مستقر در دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تفویض اختیار کند.
تبصره3: هیأت ممیزه مرکزی مرجع نظارت و ارزیابی عملکرد هیأت های ممیزه دانشگاه ها و رسیدگی به شکایات و اعتراضات واصله است . هیأت ممیزه مرکزی موظف به بررسی تصادفی پرونده های رسیدگی و تأیید شده توسط هیات‌های ممیزه دانشگاه ها است و همچنین نمایندگانی از اعضا هیأت ممیزه مرکزی می توانند در جلسات هیأت های ممیزه دانشگاه ها شرکت کنند.
2-4 ملاک نهایی پذیرش ارتقاء عضو هیأت علمی رای گیری در هیأت ممیزه است که بر اساس آیین نامه مربوطه انجام می گیرد. تاریخ اجرای حکم ارتقاء از تاریخ تصویب هیأت ممیزه دانشگاه علوم پزشکی مربوطه یا هیأت ممیزه مرکزی است. هیات ممیزه مربوطه موظف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ وصول پرونده تکمیل شده به هیات ممیزه رای خود را در خصوص عضو هیات علمی اعلام کند. در مواردی که هیات ممیزه به دلایل موجه ضرورت بررسی بیشتر را تشخیص داد مدت مذکور تا دو ماه دیگر قابل تمدید است. 

ماده 5 : شرایط ارتقاء

شرایط ارتقاء از هر مرتبه به مرتبه دیگر برای اعضای هیأت علمی آموزشی و پژوهشی به شرح زیر است:
1-5 موافقت دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی یا موسسه پژوهشی مربوطه مبنی بر  تأیید شرایط عمومی. تبصره: احراز شرایط عمومی ارتقاء مندرج در مقدمه این آیین نامه الزامیست.

2-5 برای ارتقاء از مرتبه مربی به مرتبه استادیاری علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) یا دکترای عمومی در رشته های وابسته به گروه پزشکی و دامپزشکی داشتن شرط یا شروط مندرج در یکی از دو بند زیر نیز لازم است:
1-2-5 تحصیل گواهینامه دکتری (PhD) در رشته مربوط یا تخصص دانشنامه (بورد) در رشته‌های وابسته به گروه پزشکی و دامپزشکی، که این شرط به تنهایی برای ارتقاء از مرتبه مربی به مرتبه استادیاری کافی است.
2-2-5 احراز شرایط زیر: حداقل 10 سال سابقه عضویت در هیأت علمی، کسب 90 درصد امتیاز ارتقاء به دانشیاری بر اساس ضوابط این آیین ‌نامه (با رعایت سقف حداکثر و حداقل هر بند و ماده) به تأیید هیأت ممیزه دانشگاه یا کمیته منتخب حسب مورد، تعهد حداقل 5 سال خدمت در دانشگاه مربوطه پس از ارتقاء به استادیاری، داشتن یک پروژه تحقیقاتی در حد پایان نامه PhD به تأیید هیأت بورد مربوطه و تأیید نهایی هیأت ممیزه مرکزی

3-5 برای ارتقاء از مرتبه استادیاری به دانشیاری و بالاتر، داشتن دانشنامه تخصصی PhD یا بورد در رشته های مربوط الزامی است .
4-5 حداقل مدت اشتغال به منظور ارتقاء به مرتبه بالاتر در مرتبه مربی 10 سال و در مرتبه استادیاری و دانشیاری 4 سال بصورت تمام وقت جغرافیایی (بدون اشتغال به کار انتفاعی خصوصی) در مراکز آموزشی و یا پژوهشی معتبر و مورد قبول هیأت های ممیزه است. حداقل مدت اشتغال به منظور ارتقاء به مرتبه بالاتر برای اعضاء هیأت علمی تمام وقت که به کار انتفاعی در بخش خصوصی در ساعات غیراداری اشتغال دارند در ضریب 5/1 - 25/1 با تشخیص ریاست دانشگاه یا موسسه آموزشی پژوهشی مربوطه ضرب خواهد شد.

تبصره 1: فرصت های مطالعاتی و مأموریت های علمی زیر یک سال جزء مدت اشتغال محسوب و برای بیش از آن در مورد اعضای هیأت علمی رسمی و پیمانی حداکثر 50 درصد زمان مأموریت قابل محاسبه خواهد بود.
تبصره 2: در مورد اعضای هیأت علمی نیمه وقت حداقل مدت اشتغال دو برابر سنوات مذکور در این بند است.
تبصره 3: در صورتیکه عضو هیات علمی اقدامات چشمگیری در زمینه های آموزشی و پژوهشی در راستای ارتقاء سلامت جامعه انجام داده باشد با پیشنهاد هیات ممیزه دانشگاه و تائید هیات ممیزه مرکزی و تصویب نهایی وزیر طول دوره توقف در هر مرتبه می تواند کاهش یابد . مشمولین این ماده در هر دوره حداکثر به تعداد یک درصد ارتقاء یافتگان سال قبل در کل کشور خواهد بود.

5-5  کسب حداقل 105 امتیاز از جمع مواد 1 الی 3 به منظور ارتقاء به مرتبه دانشیاری و حداقل 110 امتیاز از جمع مواد مذکور به منظور ارتقاء به مرتبه استادی ضروری است. کل امتیازات کسب شده از مواد 1، 2 و 3 در پرونده متقاضی ضبط می شود و در مرحله بعدی ارتقاء مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

5-6   شروط لازم جهت ارتقاء از ماده یک:
الف - کسب حداقل امتیازات مذکور در جدول شماره 2 و3  برای اعضاء هیأت علمی آموزشی و در جدول شماره 4 و5 برای اعضای هیأت علمی پژوهشی ضروری است.
ب - کسب حداقل 3 امتیاز از بند 6 – 1 برای ارتقاء مرتبه در تمامی مراتب هیات علمی آموزشی (استادیاری  دانشیاری – استادی) و حداقل یک و نیم امتیاز از بند 6-1 برای ارتقاء مرتبه در تمامی مراتب هیات علمی پژوهشی الزامی است.

7-5 - شروط لازم جهت ارتقاء از ماده 2 برای اعضاء هیات علمی آموزشی
الف - اخذ حداقل 15 امتیاز از انواع فعالیتهای پژوهشی ذکر شده در ماده 2 برای دانشیاری و 25 امتیاز برای مرتبه استادی.
ب - وجود حداقل یک مقاله تحقیقی اصیل ( بند 1-1-2  و در ارتبا ط با تخصص فرد ) به عنوان نویسنده اول و یا نویسنده مسئول در مجلات نمایه شده در نمایه های بین المللی معتبر نوع 1 جهت اخذ مرتبه دانشیاری.
ج - وجود حداقل 3 مقاله تحقیقی اصیل (بند 1-1- 2  و در ارتبا ط با تخصص فرد) به عنوان نویسنده اول و یا دو مورد نویسنده اول و یک مورد نویسنده مسئول در مجلات نمایه شده در نمایه های بین المللی معتبر نوع 1 جهت اخذ مرتبه استادی.
تبصره: در مورد دانشگاههای تیپ 2 و 3 تشخیص لزوم بند ج این موضوع به عهده هیات ممیزه مرکزی تا 2 مورد قابل تقلیل است. 
د - کسب حداقل 5 امتیاز از مقالات بند1-2 برای مرتبه دانشیاری (مقالات تهیه شده از پایان نامه فرد متقاضی در این امتیاز منظور نمی شود).
ه - کسب حداقل 15 امتیاز از مقالات  بند1-2 در مرتبه استادی .
و- مشارکت در انتشار حداقل 4 مقاله برای اخذ مرتبه دانشیاری و حداقل 6 مقاله برای اخذ مرتبه استادی.
ز- برای اخذ مرتبه استادی ارائه حداقل یک مقاله در نمایه های بین المللی نوع 1  با حداقل3 مورد ارجاع (Citation) در مجلات نمایه شده در نمایه های بین المللی معتبر لازم است . این مقاله می تواند در مرحله استادیاری و یا دانشیاری فرد متقاضی چاپ شده باشد.

اعضاء هیات علمی پژوهشی
الف - اخذ حداقل 45 امتیاز از انواع فعالیتهای پژوهشی ذکر شده در ماده 2 برای مرتبه دانشیاری و 55 امتیاز برای اخذ مرتبه استادی.
ب - وجود حداقل 3 مقاله اصیل (بند 1-1-2) به عنوان نویسنده اول یا دو مورد نویسنده اول و یک مورد نویسنده مسئول در مجلات علمی پژوهشی بین‌المللی نوع یک  برای مرتبه دانشیاری .
ج - وجود حداقل 6 مقاله اصیل (بند 1-1-2) به عنوان نویسنده اول یا مسئول ( حداقل چهار مورد نویسنده اول) در مجلات علمی پژوهشی بین‌المللی نوع یک برای اخذ مرتبه استادی .
د - کسب 15 امتیاز از مقالات  بند1-2 در دانشیاری. 
هـ - کسب حداقل 30 امتیاز از مقالات بند1-2 در مرتبه استادی.
و - مشارکت در انتشار حداقل 8 عدد مقاله جهت مرتبه دانشیاری و 10 عدد جهت مرتبه استادی.
ز- برای اخذ مرتبه دانشیاری ارائه یک مقاله که دارای حداقل 3 مورد ارجاع (citation) مجلات علمی پژوهشی بین‌المللی نوع یک  باشد و برای اخذ مرتبه استادی ارائه 3 مقاله که هر کدام دارای حداقل 3 مورد ارجاع (citation) در مجلات علمی پژوهشی بین‌المللی نوع یک باشد، لازم است. این مقالات می تواند در مرحله مربی، استادیاری یا دانشیاری فرد متقاضی چاپ شده باشند.

تبصره 1: برای ارتقاء از مرتبه استادیاری به دانشیاری فعالیت‌های پژوهشی قبل از مرتبه استادیاری بدون احتساب در بندهای شرطی می‌تواند براساس نظر هیأت ممیزه در ماده دو منظور شود. 
تبصره 2: برای ارتقاء از مرتبه دانشیاری به استادی منحصراً فعالیت هایی که در مرتبه فعلی کسب شده است مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش مهر، این آئین نامه دارای پیوستهایی از جمله دستورالعمل معادل سازی فعالیتهای آموزشی، نحوه ارزشیابی کتب : تالیف (فرم شماره یک ) – ترجمه (فرم شماره دو)، جدول نحوه محاسبه و توزیع امتیاز برای فعالیتهای پژوهشی و آموزشی مشترک، جدول حداقل امتیازات لازم برای ارتقاء اعضاء هیات علمی آموزشی، جدول حداکثر امتیازات قابل محاسبه برای اعضای هیات علمی آموزشی، جدول حداقل امتیازات لازم برای ارتقاء اعضای هیات علمی پژوهشی، جدول حداکثر امتیازات قابل محاسبه برای اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاهها و جدول امتیاز دهی مقالات تحقیقی اصیل (Original) در مجلات پزشکی است.

کد خبر 731776

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha