۲۳ مرداد ۱۳۸۷، ۱۷:۲۱

چمران:

شورایاری ها بازوان شورای شهر برای حل مشکلات شهری هستند

شورایاری ها بازوان شورای شهر برای حل مشکلات شهری هستند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورایاری ها می توانند بازوان توانای شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری برای حل معضلات محلی باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی چمران در نشست روابط عمومی شورایاری های مناطق 22 گانه شهر تهران، افزود: بدیهی است که فعالیت شورایاری محله ها امری ضروری و قابل قبول است، چرا که برای انجام امور مردم باید از خود مردم کمک گرفت .

رئیس شورای عالی استان ها افزود: این کار می تواند به تدریج در شهرهای دیگر نیز انجام شود هر چند شورایاری ها هم اینک در 13 شهر کشور تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه طی دو دوره گذشته مردم از تشکیل شورایاری محله ها استقبال کرده اند، گفت: شورایاری ها زمانی می توانند مثمرثمر واقع شوند که دغدغه خاطر اعضای آن ها رفع گرفتاری ها و موانع کار شوراها در منطقه و حل مشکلات محلی حوزه تحت فعالیتشان باشد.

چمران یادآور شد: شورایاری ها زمانی موفق عمل می کنند که از موضوعاتی چون منافع شخصی و گروهی به دور باشند و در مسیر خدمتگزاری صادقانه فعالیت کنند.

وی تشکیل شورایاری ها را امری مثبت دانست و گفت: این نهاد با اقبال عموم مواجه است، اما استمرار آن با مشکلات فراوانی مواجه شده که بایستی با هماهنگی و همکاری آنها رفع شود.

چمران به قانون تشکیل شورایاری ها اشاره کرد و گفت: نخستین مشکل این نهاد، قانون آن بود که فعالیت آن را برای دو سال تعیین کرده بود که در مصوبه شورای سوم تصویب شد تا این دوره، 4 ساله شود. مواردی چون استقرار، کارکرد، تجمیع عمومی و انجام فعالیت هایی که در حوزه و محدوده وظایف آنها است از دیگر مشکلات شورایاری ها است.

چمران در مورد برگزاری سومین دوره انتخابات شورایاری ها گفت: در دوره اول برای 80 محله و دوره دوم حدود 400 محله انتخابات صورت گرفت هر چند در انجام این کار مشکلاتی با دستگاههای اجرایی به وجود آمد که با تعامل حل و فصل شد.

رئیس شورای عالی استان ها یادآور شد: شورایاری ها هم اینک در شکل ایده آل نیستند، اما باید تلاش کرد تا فرم کاملا ایده آلی به خود بگیرند و وضعیت به نحوی جلوه گر شود که شورایاری ها در نهایت منتخبان منطقه ای شورای اسلامی شهر را شکل دهند. روح قانون نیز گویای این امر است و همه دولتمردان از ریاست جمهوری گرفته تا وزارت کشور موافق این موضوع هستند، اما با وجود چنین موافقت هایی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یک جمع بندی کلی گفت: با آنکه همگی به ضرورت تشکیل شورایاری ها آگاهی و اذعان دارند، اما با مشکلات فراوانی دست به گریبانند که حل این مشکلات فقط با همکاری اعضای صادق شورایاری ها مقدور است.

چمران اظهار امیدواری کرد که با حرکت در مسیر قانونی، مشکلات یاد شده قابل حل خواهد بود.

وی با تاکید بر این امر که شورایاری ها باید وجهه زیبای مردمی خود را همواره حفظ کنند، یادآور شد: استقلال شورایاری ها سبب خواهد شد ، خواست های متعارف مردم مطرح شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: این نهاد ها دارای اهمیت بالایی هستند، در این راستا هنگام اصلاح قانون شوراها در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد شورای 15 نفری شهر تهران به 22 نفر افزایش یابد. البته تلاش شورای اسلامی شهر تهران بر این برنامه استوار است که تعداد 15 نفری به 31 یا حداقل به 23 نفر برسد.

وی به محرومیت های استان تهران اشاره کرد و گفت: این استان از نظر ورزش، بهداشت عمومی، فرهنگ، آموزش و پرورش و اعضای شورا جزو محروم ترین استان های کشور است. این وضعیت ایجاب می کند در بحث شورایاری جدی تر عمل شود.

چمران تاکید کرد: چون شورایاری ها از هرگونه رسانه جمعی محروم هستند در نتیجه با انتقال سینه به سینه مشکلات می توانند مشکلات را به گوش مسئولان برسانند.

کد خبر 732637

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha