به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه خبرگزاري " مهر"، وي گفت: مطهري عالمي آگاه به زمان بود، و اين از جمله ويژگيهاي برجسته استاد مطهري بود كه در كمتر كسي ديده مي شود. وي از علم خود به خوبي استفاده كرده و كتابهاي خوبي به نگارش در آورده است كه هر يك به يكي از نيازهاي جامعه پاسخ مي داد.
دكترديناني افزود: مطهري درباره فطرت كتابي اختصاصي نوشته و در بسياري از مطالب ديگر خود به بحث فطرت ارجاع داده است. دليل اين امر آن بود كه وي در دوره اي زندگي مي كرد كه انديشه هاي كمونيستي رواج داشت و مطهري براي پاسخ گويي به شبهات ناشي از اين افكار بحث فطري را مطرح مي كرد.
وي ادامه داد: معنا و مفهوم فطرت به طور مكرر در آيات و روايات آمده است. از مفهوم فطرت با سه تعبير فطرت، صبغه (رنگ)، و حنيف (پاك) ياد شده است. مرحوم مطهري بر اين واژه تاكيد بسيار داشت. وي فطرت را ام المعارف مي دانست.
دكتر ديناني اضافه كرد: اگر موضوعات فلسفي را به سه موضوع، خدا، جهان، و انسان تقسيم كنيم، مساله فطرت با دو موضوع، يعني خداوند و انسان ارتباط دارد. فطرت با دو لغت به معناي خلقت است، اما در اصطلاح به معناي سرشت است. حال پرسشي كه مطرح مي شود اين است كه آيا انسان سرشتي ثابت دارد و طبق سرشت خود خداپرست است. در پاسخ به اين پرسش ها سه مكتب به وجود آمده است: 1- مكتب طبيعون، 2- مكتب الهي اسلامي و 3- مكتب مسيحي از نظر طبيعيون آدمي نه فطرتي گناه آلود دارد و نه بي گناه، به گمان انديشمندان اسلامي آدمي سرشتي الهي دارد و اگر گناهي مرتكب مي شود آن را بايد نوعي انحراف محسوب كرد نه چيزي ديگر، از منظر مسيحيان نيز آدمي سرشتي گناه آلود دارد و حضرت مسيح (ع) با مغلوب شدن خود كفاره اين گناه را پرداخته است.
وي در پايان سخنان خود گفت: به گمان من فطرت يعني عقل، و مرحوم مطهري نيز در برخي از آثار خود به اين امر تاكيد كرده است. به گمان من اگر فطرت را با عقل يكي بدانيم اشكالات وارده بر فطرت دفع مي شود.انسان بر فطرت عقل آفريده شده است و اين امتياز او بر ساير موجودات حتي فرشتگان است.
نظر شما