۶ شهریور ۱۳۸۷، ۸:۵۲

خلیل حمدان در گفتگو با مهر: معامله درباره سرنوشت امام موسی صدر مانند لاکربی امکان ندارد

خلیل حمدان در گفتگو با مهر: معامله درباره سرنوشت امام موسی صدر مانند لاکربی امکان ندارد

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل : عضو هیئت رئیسه جنبش امل لبنان در آستانه فرا رسیدن سه دهه از ربوده شدن امام موسی صدر رهبر شیعیان و محرومان لبنان تاکید کرد قذافی رئیس حکومت لیبی باید بداند هرگز نمی تواند این پرونده مهم را با غرامتهای مالی همانند لاکربی ببندد.


"خلیل حمدان" در گفتگو با مهر خاطرنشان کرد : مسئله امام موسی صدر هرگز به شیوه لاکربی و با غرامتهای مالی حل نخواهد شد و هیچ کس نمی تواند بر سر این مسئله سازش کند.

خلیل حمدان درباره دلیل پیگیری نشدن این مسئله از سوی نهادهای بین المللی مانند دادگاه بین المللی و شورای امنیت و کمیته حقوق بشر گفت : تدابیری در سطح ملی در داخل لبنان و در جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است تا جایی که این مسئله به شورای قضایی در لبنان ارجاع شده است با در نظر گرفتن اینکه ربوده شدن امام موسی صدر در لیبی به دست قذافی تجاوز به امنیت دولت لبنان قلمداد شده است.

عضو هیئت رئیسه جنبش امل لبنان افزود : ربوده شدن امام موسی صدر می رفت تا به بروز فتنه ای منجر شود، بنابراین تحقیقات ادامه یافت و تحقیقات قاضی تحقیق و دادستان استیناف منجر به درخواست بازداشت معمر قذافی و یازده فرد دیگر برای محاکه در شورای قضایی لبنان شد.

 وی خاطرنشان کرد : در ایران نیز این مسئله از سوی کمیته ای به ریاست آقای ابوترابی نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی پیگیری و تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است که در نهایت منجر به توصیه هایی برای طرح این مسئله در محافل بین المللی و سازمانهای منطقه ای به ویژه در سطح دادگاه بین المللی جنایی ودادگاه جنایات بین المللی و نیز هیئت حقوق بشر و  سازمان عفو بین الملل شد که در سال 2003 در بیانیه سالیانه خود گزارشی منتشر کرد که به مسئولیت معمر قذافی در ربودن امام موسی صدر و دو همراهش در لیبی اشاره کرد و این مسائل در محافل بین المللی پیگیری می شود.

 

حمدان گفت : ما خواستار بین المللی کردن این پرونده برای افشای اقدام تروریستی قذافی هستیم، اما همانطور که می دانید شورای امنیت تمایلی به این کار ندارد؛ این پرونده با بی توجهی و بی تفاوتی آشکار آمریکا و دولتهای اروپایی  روبرو است با وجودی که اسناد و شواهد بر دست داشتن حکومت قذافی تاکید می کنند .

وی تاکید کرد : ما اعتقاد داریم که دولت آمریکا و کشورهای همپیمان صهیونیزم، چندان از آزادی امام موسی صدراستقبال نمی کنند. زیرا او را از موانع بزرگ پیش روی طرح های توسعه طلبانه خود در منطقه به ویژه در لبنان می دانند، بنابراین طرح این موضوع در دادگاه لاهه نیز به سادگی امکان پذیر نیست و نیاز به همراهی و کمک مجامع بین المللی و گروه های طرفدارحقوق بشر دارد.

حمدان درباره دستانی که مانع پیگیری پرونده امام موسی صدر و منافع این طرفها به مهر گفت : من مثالی می زنم قذافی اختلافات و درگیریهایی با بسیاری از کشورها مانند آمریکا، فرانسه، انگلیس، بلغارستان و برخی کشورهای عربی پیدا کرد و تمام این کشورها با وی مشکل پیدا کردند؛تمام این کشورها جنایتهای قذافی و رژیمش را کشف کردند، با این حال تنها یک مسئله باقی مانده است و کسی به آن اشاره نکرده و آن مسئله ربوده شدن امام موسی صدر است که این موضوع بر منافع کشورهای بزرگ در ربودن امام صدر به عنوان مرد آزادی و مقاومت تاکید می کند.

وی درباره اینکه چرا دولت لبنان بر دولت لیبی برای تشکیل کمیته پیگیری سرنوشت امام موسی صدر فشار نیاورده است، اظهار داشت : دولت لبنان در سال 1981 میلادی، مسئله امام موسی صدر و دو همراهش را به شورای عدالت محول کرد و در نتیجه تحقیقات در این زمینه در حال تکمیل شدن است، اما دولت لبنان نیز در بیانیه وزارتی اخیر خود به آن اشاره کرد واکنون این مسئله در لبنان به یک موضوع قضایی تبدیل شده است تا جایی که دستگاه قضایی حکم بازداشت معمر قذافی را صادر کرد.

وی درباره اینکه آیا در سایه تشکیل دولت وحدت ملی لبنان، امیدی برای به جریان انداختن پرونده ربوده شدن امام موسی صدر وجود دارد؟ گفت : امیدواری زیادی برای به جریان انداختن این پرونده چه در لبنان یا در ایران به عنوان یک شهروند ایرانی وجود دارد. همچنین در سطوح مختلف تحرکاتی وجود دارد و جنبش امل هرگز در برابر کسانی که مانع به جریان انداختن و پیشبرد این پرونده می شوند، سکوت نخواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه جنبش امل لبنان درباره تلاشهای هدفمند برای بستن پرونده امام موسی صدر گفت : تلاشهایی برای بستن این پرونده صورت گرفته است، امام موسی صدر بالاتر از این تلاشهاست . قذافی کاملا می فهمد که مسئله امام موسی صدر هرگز به شیوه لاکربی با غرامتهای مالی قابل حل نخواهد بود و کسی نمی تواند به راحتی از پرونده امام موسی صدر بگذرد.

 حمدان بار دیگر بر ضرورت فشارهای جدی بر حکومت قذافی و بین المللی کردن این پرونده تاکید کرد.

عضو ارشد جنبش امل لبنان به رهبری نبیه بری درباره آخرین خبرها درباره سرنوشت امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان گفت : ما اعتقاد داریم که امام موسی صدر زنده و در زندانهای قذافی در لیبی به سر می برد.

حمدان درباره این پرسش که چرا حکومت لیبی تا کنون از دادن پاسخ کافی و مناسب درباره امام موسی صدر خودداری می کند، خاطر نشان کرد: حکومت لیبی شیوه گمراه سازی و تحریف حقایق و عوامفریبی را در پیش گرفته است و ادعا می کند امام موسی صدر در آن سال از لیبی خارج شده است در حالی که تمام مدارک و شواهد ما هم تاکید می کند که ایشان در لیبی ناپدید شده اند و بر خلاف ادعای حکومت لیبی، از این کشور خارج نشده اند و حتی سازمان عفو بین الملل در گزارش سالیانه خود در سال 2003 میلادی، ناپدید شدن امام موسی صدر در لیبی را تایید کرد.
 

کد خبر 739337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha