۲ مهر ۱۳۸۷، ۱۲:۴۰

قیام مسجد گوهرشاد مورد بی توجهی قرار گرفته است

مشهد - خبرگزاری مهر: رئیس گروه اسناد کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: موضوع قیام در مسجد گوهرشاد در برهه ای از زمان به خاطر وضعیت سیاسی کشور مورد کم توجهی و در برهه ای مورد سوء استفاده قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد ابوالفضل حسن آبادی سرپرست گروه اسناد کتابخانه آستان قدس رضوی پیش از ظهر امروز در نشستی تخصصی با موضوع قیام گوهرشاد اظهار داشت: اصل ماجرای قیام گوهرشاد و مسائل جانبی قیام اهمیت بیشتری دارد و باید بر این موضوع  توجه شود.

وی خاطر نشان کرد: بحث منبع شناسی در این جریان از مهمترین عنوان ها است همچنین در مورد قیام گوهرشاد پژوهشهای اصولی صورت نگرفته است که در صورت بکاربردن این پروژه ها بسیاری از حقایق به مرور زمان روشن خواهد شد.

حسن آبادی گفت: این ماجرا در 19، 20 و 21 تیرماه سال 1314 در مسجد گوهر شاد اتفاق افتاد و هنوز تعداد کشته های آن مشخص نیست.

وی افزود: تاکنون گفته شده بین 24 نفر تا پنج هزار نفر کشته در این جریان وجود داشته و این آمار تفاوت چشمگیری را در خود جای داده است.

حسن آبادی همچنین تصریح کرد: قیام گوهرشاد دارای دلایلی متفاوتی است که از جمله می توان به تغییر کلاه پهلوی به شاپو که امروزه به اشتباه آن را قیام علیه کشف حجاب تلقی می کنند اشاره نمود.

وی عنوان کرد: در اثنای این ماجرا، آیت الله قمی که یکی ازمراجع تقلید مشهد به شمار می رفتند به تهران رفتند تا راجع به این ماجرا و مخالفت با آن با رضا شاه صحبت کرده ولی ایشان را در باغی محاصره کردند.

وی افزود: از این جهت در مشهد افرادی چون بهلول و نواب احتشام تحصن کرده و با تهیج مردم قیام را موجب می شوند که پیامد آن جز، جری شدن رضاخان و تسریع روند کشف حجاب پیامدی مثبتی به دنبال نداشت.

کد خبر 754085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha