۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۳، ۱۵:۳۲

گزارشي از دور دوم سفر وزير امور خارجه به اروپا :

خرازي و ادامه رايزني ها با اتحاديه اروپايي

خرازي و ادامه رايزني ها  با اتحاديه اروپايي

مهمترين محورهاي مورد مذاكره خرازي وزير امور خارجه اتحاديه اروپايي با مقامات اتحاديه روند همكاريهاي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ، روابط ايران و اتحاديه اروپائي و تحولات منطقه خاورميانه بود .

خبرگزاري مهر - سرويس سياسي  : سيد كمال خرازي وزير امور خارجه كشورمان  براي ديدار و گفتگو با مقامات اتحاديه اروپا ، آلمان و دانمارك سفر دوره دوم خود به اروپا را آغاز كردتا در اين سفر با مقامات بلندپايه اين كشورها در خصوص همكاريهاي ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي ، توافق ايران و  اروپا و تحولات منطقه اي بويژه عراق با مقامات اروپايي بحث و تبادل نظر خواهد كرد. 

خرازي در بروكسل و ملاقات با خاوير سولانا سيد كمال خرازي
و خاوير سولانا  در بروكسل پيرامون موضوعات مهم منطقه‌اي و بين‌المللي، روند همكاريهاي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و روابط ايران و اتحاديه اروپائي بحث و تبادل نظر كردند.
وزير امور خارجه كشورمان و نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپائي  همچنين آخرين تحولات و اوضاع در عراق، افغانستان و سرزمين‌هاي اشغالي را بررسي كردند
خرازي تماس‌ها و روند همكاري ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را مثبت خواند و با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران در صدد همكاري كامل با آژانس مي‌باشد، تصريح كرد: برنامه‌ها و فعاليتهاي هسته‌اي ايران اهداف صلح جويانه دارد و اين امر به اثبات رسيده است. خرازي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در مسير اعتماد سازي و شفافي گام برداشته است و انتظار دارد همكاريهاي ايران و آژانس به مسير طبيعي و عادي خود بازگردد.
وي با اشاره به روند همكاري سه جانبه ميان ايران، آژانس و سه كشور اروپائي تصريح كرد: اين روند حاصل همكاري سه طرف است و پايبندي اروپا به تعهداتش، تضمين كننده تداوم اين روند سازنده مي باشد.
وزير خارجه كشورمان در خصوص همكاري و تماس‌ها ميان ايران و اتحاديه اروپائي اظهارداشت: دو طرف زمينه هاي فراواني براي همكاري دارند و روابط ايران و اتحاديه اروپائي بايد بدون پيش شرط و بر اساس احترام و منافع متقابل تنظيم شود و تحت تاثير حوادث مختلف قرار نگيرد.
خرازي تصريح كرد: همكاري بين ايران و اتحاديه اروپا بايد جامع و همه ابعاد اين روابط را در بربگيرد
خاير سولانا نماينده‌ عالي سياست خارجي اتحاديه اروپائي نيز در اين مذاكرات خاطرنشان كرد: مناسبات با ايران براي اتحاديه اروپائي جايگاه ويژه‌اي دارد و اتحاديه اروپائي مشورت و تبادل نظر با ايران را لازم مي‌داند.
نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپائي روند همكاريهاي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را در مسير اعتمادسازي ارزيابي كرد و خاطرنشان كرد كه بايد تلاش كنيم اين مسير سازنده را حفظ و تقويب كنيم.
وي با اشاره به تحولات عراق، بر ادامه تماس‌ها و مشورت‌هاي في‌مابين اتحاديه اروپائي و ايران تاكيد كرد.

خرازي و پرودي
وزير امور خارجه كشورمان همچنين در ديدار و گفت‌وگو با رومانو پرودي رئيس كميسيون اروپا كه روز (14/2/83 ) در بروكسل صورت گرفت، درباره مهمترين مسائل منطقه و بين‌المللي و همچنين فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران به بحث و تبادل نظر پرداخت.
 سيد كمال خرازي با تبريك پيوستن اعضاي جديد به اتحاديه اروپايي،گفت :  احترام و منافع متقابل مبناي همكاريهاي خارجي جمهوري اسلامي ايران است و روابط با اتحاديه اروپايي نيز براي ايران اهميت دارد؛ منتهي اين امر تنها در سايه همكاريهاي جدي و صميمانه دست يافتني است.
دكتر خرازي با تشريح روند همكاريها ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اظهارداشت: ايران متعهد و مصمم به ادامه همكاريها با آژانس است و تعليق غني سازي اورانيوم، گامي موثر و اطمينان بخش از سوي ايران بوده است.
وزيرامور خارجه پايبندي طرف‌هاي اروپايي به تعهداتشان را در اين زمينه ضروري دانست و آن را ضامن تداوم همكاريها و اعاده روابط ايران و آژانس به مسير عادي و طبيعي آن توصيف كد.
رومانو پرودي رئيس كميسيون اروپا نيز در اين ديدار، ايران را داراي نقش مهم در منطقه خواند و تصريح كرد: اتحاديه اروپايي براي ايران نقش مهمي قائل است و براي روابط با ايران تلاش مي‌كند.
رئيس كميسيون اروپايي در عين حال بر تداوم گفت‌وگو و تماس ميان اتحاديه اروپايي و جمهوري اسلامي ايران تاكيد و خاطرنشان كرد كه بايد راههاي همكاريهاي همه جانبه و فعال ميان دو طرف را يافت

خرازي و كريس پتن

آخرين تحولات اوضاع در عراق، فعاليت‌ها و برنامه‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران و روند روابط ايران و اتحاديه اروپائي در مذاكرات دكتر خرازي و كريس پتن مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
 كريس پتن با مرور روند همكاريها و گفتگوهاي ايران و اتحاديه اروپائي، ظرفيت و زمينه‌هاي گستش همكاري ميان دو طرف را متنوع و وسيع خواند و علاقمندي اتحاديه براي استفاده بهتر و موثر از فرصت‌هاي موجود براي همكاري و تقويت روابط را ابراز داشت.
‌كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپائي همكاري ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را موجب اعتماد دانست و اظهار اميدواري كرد: اجلاس آتي شوراي حكام شاهد پيشرفت اين فرآيند باشد
. وزير امور خارجه كشورمان نيز با تاييد اينكه فضاهاي فراواني براي همكاري اتحاديه اروپائي و ايران وجود دارد، اضافه كرد: برقراري پيوندهاي مستحكم نيازمند عزم و جديت براي همكاري دراز مدت است. وي خاطرنشان كرد: ايران محور ثبات در منطقه است و گسترش صلح و امنيت را با حساسيت دنبال مي‌كند.
دكتر خرازي عادي سازي روابط ايران و آژانس را انتظار طبيعي تهران از روند همكاريها موجود نام برد و بر پايبندي اروپا به تعهداتش در اين زمينه تاكيد كرد
قرار است كه خرازي در سفر به آلمان با گرهارد شرودر صدراعظم آلمان ، يوشكا فيشر وزير امور خارجه و هم چنين در دانمارك با مقامات عالي رتبه اين كشور ديدار و گفتگو كند .

کد خبر 75706

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha