۱۱ مهر ۱۳۸۷، ۹:۴۶

گزارش خبری مهر/

گلایه های ناشنوایان؛ فریادهایی که شنیده نمی شوند

گلایه های ناشنوایان؛ فریادهایی که شنیده نمی شوند

گرگان - خبرگزاری مهر: اگر صدایشان را می شنیدیم می دیدیم چه شکایتها دارند و سکوتشان ناشی از رضایت نیست، اما آنها دردها و گلایه هایشان را بی صدا فریاد می زنند.

به گزارش خبرنگار مهر از گرگان، به اعتقاد جمعی از کارشناسان بهزیستی، ناشنوایان قشری از جامعه هستند که نمی‌توان آنها را معلول نامید زیرا توانمندیهای بسیاری دارند که می‌توان از آنها در رشد و شکوفایی جامعه و کشور بهره برد.

در این زمینه جمعی از مددجویان ناشنوا و کم شنوای استان گلستان در حاشیه برگزاری مراسم روز جهانی ناشنوایان در گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر، خواستار توجه ویژه متولیان امر برای رفع مشکلات فرارو شدند.

به تاکید آنها، کمبود امکانات، مشکلات آموزشی، فرهنگ سازی نشدن، حمایت کم و نبود بودجه مناسب را از جمله مشکلات جدی آنهاست.

اجرا نشدن قانون استخدام مددجویان و توانجویان تحت پوشش بهزیستی در مراکز دولتی و غیردولتی از دیگر مشکلات این قشر است که در استانها نمود بیشتری دارد.

بیش از پنج هزار و 162 مددجوی ناشنوا و کم شنوا در استان گلستان شناسایی شده است.

یک مددجوی ناشنوای گنبدی با اشاره به شعار هفته جهانی ناشنوایان امسال با عنوان " تکریم حقوق ناشنوایان " افزود: ما خواهان اجرایی شدن قانون مصوب شده برای ناشنوایان هستیم و مسئولان باید همانطوری که قول داده‌ اند از ما حمایت کرده و ما را از حداقل‌ها محروم نسازند.

وی اظهار داشت: ناشنوایان همچون سایر معلولان دارای روح لطیفی هستند که باید با استفاده از حرفه آموزی این روحیات و استعداد خود را بروز دهند.

مددجوی دیگری، تعداد کم دستگاههای وارده برای خوب شنیدن و از دست رفتن عمر مفید بچه‌های کم ‌شنوا در کاشت حلزون را یکی از مشکلات توانبخشی اعلام کرد.

این مددجو افزود: اگر قانون حمایت از ناشنوایان به طور کامل در جامعه عملی شود بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد اما متاسفانه این قانون به شکل ناقص در کشور پیاده می‌شود

مددجوی دیگری نیز عنوان کرد: بچه‌های ناشنوای تحت نظر بهزیستی بودجه خاصی دارند اما به دست آنها نرسیده که این امر حاصل کم توجهی این سازمان است.

وی بیان داشت: امکانات و کیفیت آموزشی ویژه ناشنوایان توسعه یافته نیست و ما در بخش آموزش با مشکلات فراوانی مواجه ایم و این مشکلات به رغم قول مساعدت و همکاری مسئولان، رفع نشده است.

وی یادآور شد: مسئولان مدارس، باید به بچه‌های ناشنوا توجه کامل کنند تا بتوانند در جامعه خوب ظاهر شوند.

این مددجو اضافه کرد: مسئولان و خانواده‌ها باید با آگاهی و اطلاعات کافی بچه ها را در این امر مهم یاری کرده و از آنها حمایت کنند.

عمر مفید هر سمعک سه سال است اما بهزیستی هر پنج یکبار سال سمعک می دهد

       مادر یک ناشنوا

مادر یک مددجوی آزادشهری با بیان اینکه عمر مفید هر سمعک سه سال است، اضافه کرد: با وجود استفاده و مشکلات عدیده هر سمعک، سازمان بهزیستی این دستگاه را هر پنج سال یکبار در اختیار فرزندان معلول قرار می‌دهد.   مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: 12 هزار کودک کاندید ناشنوایی طی یکسال گذشته در این استان شناسایی شده است.

علی اصغر باقری افزود: سن تشخیص ضایعات جسمی هرچه پایین تر باشد، درمان و خدمات رسانی به آنان مطلوبتر صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون در تمامی زایشگاههای استان دستگاه غربالگری راه اندازی شده تا شمار مبتلایان به عارضه های جسمی شناسایی شوند.

وی با اشاره به اینکه اکنون یک درصد افراد جامعه را ناشنوایان تشکیل می دهد، تصریح کرد: ناشنوایی یک نقص است و جامعه باید حقوق این افراد را به رسمیت بشناسد.

به گفته باقری ، جامعه بایستی از این افراد تکریم کند و لازم است با فعالیتهای علمی و کارشناسی تلاشهایی صورت گیرد تا این افراد به حقوق خود دست یابند.

مدیرکل بهزیستی گلستان ادامه داد: برای جلوگیری از بروز معلولیت باید اقدامات کارشناسی و علمی صورت گیرد و اطلاعات لازم باید از طریق رسانه ها در اختیار خانواده ها قرار گیرد.

وی افزود: اکنون 59 درصد از پنج هزار و 162 مددجویان ناشنوای این استان را پسران و بقیه را دختران تشکیل می دهند.

وی اظهار داشت: از مجموع 424 ناشنوا و کم‌ شنوا، 239 نفر در مقطع ابتدایی، 128 نفر در مقطع راهنمایی و 57 نفر در مقطع دبیرستان مشغول تحصیل هستند.

این مسئول یادآور شد: 470 مددجوی کم شنوای استان در ادارات مشغول کار هستند و 50 مددجو نیز در مراکز آموزشی عالی مشغول تحصیل هستند.

به گفته باقری، 35 نفر از ناشنوایان استان نیز عضو تیم والیبال هستند که موفق به کسب مقام کشوری شدند.

مدیرکل بهزیستی گلستان ادامه داد: ناآشنایی خانواده ها از ضرورت انجام امور توانبخشی از جمله مشکلات بوده که رفع آن به برنامه ریزی و فرهنگسازی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: با انجام امور توانبخشی نظیر گفتاردرمانی و تربیت شنیداری می توان برخی از مشکلات مددجویان را برطرف کرد.

این مسئول تشخیص کم ‌شنوایی، ارائه سمعک و باطری، مشاوره، تربیت شنیداری و گفتار درمانی کودکان کم‌ شنوا و ناشنوا را از جمله خدمات ارائه شده به مددجویان اعلام کرد.

وی افزود: انجام خدمات مددکاری شامل هزینه ‌های مستمر تحصیلی، دانشجویی، دفترچه بیمه و کارت بیمه تکمیلی از دیگر خدمات ارائه شده سازمان بهزیستی به ناشنوایان است.

‌یوسف جمال مدیر آموزش و پرورش استثنایی گلستان نیز گفت: اکنون 444 دانش آموز ناشنوا در این استان مشغول تحصیل هستند و سن پذیرش دانش آموزان ناشنوا در استان پایین آمده است.

وی افزود: پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی امری الزامی است و این کار با نصب سیستمهایی در زایشگاهها قابل تشخیص است.

کد خبر 758339

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha