۱۷ مهر ۱۳۸۷، ۱۰:۳۷

چین :

آمریکا باید عواقب فروش سلاح به تایوان را بپذیرد

آمریکا باید عواقب فروش سلاح به تایوان را بپذیرد

وزارت امور خارجه چین روز گذشته بار دیگر فروش سلاحهای آمریکا به تایوان را محکوم و اعلام کرد که طرف آمریکایی باید مسئولیت آسیب به روابط دوجانبه را بر عهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، " گین گانگ" سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:" اقدام طرف آمریکایی مانعی جدی را بر سر مناسبات و تماسهای دوجانبه در زمینه های مختلف از جمله دیدارهای رده بالا بین نیروهای مسلح دو کشور ایجاد کرد. طرف آمریکایی باید مسئولیت وضعیت کنونی در روابط آسیب دیده نظامی را بر عهده بگیرد."

وی افزود: چین همواره برای روابط خود با نیروهای مسلح آمریکا ارزش قائل بوده و تلاشهای فعالانه ای را برای پیشبرد مناسبات چین و آمریکا طی سالهای متمادی انجام داده است.

گین تصریح کرد:" بدون شک این اقدام آمریکا فضای خوب روابط نظامی بین دو کشور را مسموم کرد و امنیت ملی چین را به طور جدی به خطر انداخت و به شدت در مناسبات دو طرف در زمینه های مختلف از جمله مناسبات رده بالا بین نیروهای مسلح دو کشور ممانعت به عمل آورد."

وی گفت که آمریکا باید مسئولیت کامل وضعیت کنونی روابط نظامی چین و آمریکا را بر عهده بگیرد.

پنتاگون جمعه ( 12 مهرماه) کنگره را در جریان فروش احتمالی سلاح به تایوان به ارزش 5/6  میلیارد دلار قرار داد.

"لیو جیانچائو" سخنگوی وزارت خارجه چین پس از آن اعلام کرد که تصمیم دولت آمریکا برای فروش 5/6 میلیارد دلار تسلیحات به تایوان می تواند روابط دو طرف را به شدت تضعیف کرده و به آن آسیب زند.

این سلاحها شامل موشکهای رهگیر پیشرفته، بالگردهای مهاجم آپاچی و موشکهای پرتاب از زیردریایی است. که جزئیات آن 330 موشک پاتریوت به ارزش 1/3  میلیارد دلار و 30 بالگرد آپاچی AH-64D  به ارزش 5/2 میلیارد دلار است.

آژانس امنیت و همکاری وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که هدف از فروش این سلاحها بهبود سیستم دفاعی تایوان است و تعادل نظامی در منطقه را برهم نخواهد زد.

کد خبر 761748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha