۲۰ مهر ۱۳۸۷، ۱۵:۴۹

کنگره صنایع غذایی راهگشای آینده صنایع غذاست

مشهد - خبرگزاری مهر: دبیر هجدهمین کنگره علوم و صنایع غذایی ایران گفت: در تمام دنیا برگزاری این کنگره ها، راهگشایی برای آینده صنایع غذایی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد دکتر سیدعلی مرتضوی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی این کنگره با اشاره به اینکه حدود 800 نفر در این کنگره شرکت می کنند، افزود:  این کنگره نمایش همکاری بین مراکز علمی، دانشگاهی و صنعت است.

وی با اشاره به اهمیت ویژه این کنگره گفت: با توجه به مزیت های نسبی، وضعیت اقلیمی، قطب بودن در صنایع غذایی و وجود پتانسیل های علمی و فنی در خراسان رضوی باعث شده این کنگره از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

وی اظهار داشت: این کنگره علاوه بر ارایه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در دانشگاه ها به بررسی چالش های استان و کشور در حوزه صنایع غذایی می پردازد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تفکر استفاده از علم در صنایع غذایی ما وجود ندارد، گفت: صنایع هر وقت در زمینه ای به مشکل برمی خورد جهت رفع آن به مراکز علمی و دانشگاهی مراجعه می کنند.

دبیر هجدهمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران با اشاره به عدم هماهنگی مناسب بین مراکز علمی، دانشگاهی و صنایع گفت: ما امیدواریم با برگزاری این کنگره ها و استفاده از نتایج آنها بتوانیم در جهت گسترش توان علمی و فنی صنایع غذایی کشور گام برداریم.

مرتضوی در ادامه با اشاره به اینکه مبحث پژوهش در کشور یک موضوع دستوری نیست، اظهار داشت: پژوهش یک موضوع فرهنگی و درون زا است بنابراین تا زمانیکه این موضوع درون زا نباشد بعید است به نتیجه برسد.

دبیر علمی هجدهمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران نیز در این نشست گفت: مشهد برای بار دوم میزبان این کنگره خواهد بود و نخستین بار چهارمین کنگره علوم و صنایع صنایع غذایی در سال 70 در این شهر برگزار شد.

دکتر رسول کدخدایی افزود: محورهای کنگره شامل نانو فناوری، بیوتکنولوژی، ریزپوشانی، پردازش تصویر، مدل سازی و فناوری های نو و فرآیندهای غیر حرارتی است.

وی تصریح کرد: تا پایان مردادماه بیش از 500 مقاله از داخل و خارج کشور به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که از این تعداد 344 مقاله پژوهشی  و 159 مقاله به صورت مروری، گردآوری و ترجمه بوده است.

وی  با بیان اینکه 200 پوستر از مقالات در نمایشگاه این کنگره نصب خواهد شد، گفت: از مجموع این تعداد 65 مقاله به صورت شفاهی در 10 جلسه طی دو روز برگزاری کنگره ارایه خواهد شد.

کدخدایی گفت: ارزیابی مقالات توسط داوران منتخب متشکل از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های سراسر کشور به ترتیب اولویت و سنخیت با محورهای همایش برای ارائه به صورت شفاهی و پوستر صورت گرفته است.

هجدهمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران 24 و 25 مهر ماه سال جاری با همکاری استانداری خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد، پارک علم و فناوری خراسان، پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی، انجمن متخصصین علوم و صنایع غذایی ایران و سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی در پارک علم و فناوری خراسان برگزار می شود.

کد خبر 763106

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha