۳۰ مهر ۱۳۸۷، ۱۲:۲۳

صادرات پسته افزایش یافت

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پسته ایران در جهان بدون رقیب است، گفت: در سالجاری صادرات پسته نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 8 درصد به لحاظ وزنی و 6 درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا جهانسوز امروز در مراسم امضای پروژه مشترک میان ایران و سازمان خوارو بار جهانی در تهران به عنوان پروژه کنترل، کاهش، نظارت، بررسی و پیشگیری از آفلاتوکسین در پسته ایران گفت: فعالیت اجرایی به منظور کنترل، بررسی و پیشگیری از آفلاتوکسین پسته با همکاری و حمایت سازمان فائو در قالب پروژه مشارکت فنی در حال اجرا است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سه فاز اجرایی این پروژه بیان کرد: این پروژه اعتباری بالغ بر 850 میلیون تومان را می طلبد که 374 دلار آن از سوی فائو و 500 میلیون تومان نیز از طریق ایران با محوریت وزارت جهاد کشاورزی و نیز سازمان توسعه تجارت ایران تامین می شود.

وی با اعلام اینکه پسته ایران در جهان بدون رقیب است، افزود: سطح زیرکشت پسته در کشور حدود 450 هزار هکتار و میزان تولید حدود 250 هزار تن است و سال گذشته از197 هزار تن پسته  تولیدی بالغ بر 230 میلیون دلار صادرات صورت گرفته است.

جهانسوز خاطرنشان کرد: در6 ماهه سالجاری میزان صادرات پسته نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی معادل 8 درصد و به لحاظ ارزش معادل 6 درصد افزایش داشته است که با توجه به پتانسیل بازارهای جهانی برای پذیرش پسته ایران باید اذعان داشت که هم اکنون میانگین تولید در کشور درحد مطلوب نیست.

وی با اشاره به تصویب دو استاندارد مهم برای پسته در سال گذشته اظهارداشت: این استانداردها در زمینه حد مجاز آفلاتوکسین برای پسته خام و آماده مصرف و در زمینه بین المللی بوده که اجرای آنها جایگاه پسته ایران را در بازارهای جهانی مستحکم تر می کند.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در حال حاضراز نظر بازگشت محموله های صادراتی معادل 76 درصد کاهش داشته ایم، ضمن اینکه ایران در صادرات خشکبار و مغزدانه های درختی از کشورهایی همچون آمریکا و چین از موقعیت برتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: در طرح آرمانی پسته فرآیند تولید از قبل از کاشت تا زمان مصرف با در نظر گرفتن وضعیت تجارت جهانی دنبال می شود، ضمن اینکه درصددیم تا کلیه تولیدات پسته فارغ از سم آفلاتوکسین به عنوان پاکترین محصول جهان به بازارهای جهانی عرضه شود.

جهانسوز با اشاره به کل میزان تجارت و مبادله پسته در دنیا به میزان 550 هزار تن عنوان کرد: تقاضای بالای بازارهای جهانی در ارتباط با پسته سبب شده تا امروزه کشورهایی نظیر آمریکا، ترکیه، سوریه، یونان و نیز کشورهای شمال آفریقا وارد عرصه تولید و صادرات شوند؛ لذا اگر کاهش در میزان صادرات دیده می شود، به دلیل وجود آفلاتوکسین نبوده؛ بلکه میزان تولید و عرضه در بازارهای جهانی رو به افزایش رفته است.

وی افزود: در شرایط کنونی به دلیل بالا بودن کیفیت قیمت پسته ایران در بازارهای جهانی 20 درصد بیشتر از کل پسته های دنیا است و با طرح راهبردی پسته و تشکیل ستاد عالی پسته و افزایش سهم در بازارهای جهانی دنبال می شود.

در ادامه شاهد نجم نماینده فائو در ایران دراین مراسم گفت: در حال حاضر سهم پسته ایران در بازارهای جهانی 45 درصد است، این در حالی است که ایران می تواند در این محصول سهم 70 درصدی را به خود اختصاص دهد.

وی بیان کرد: در این پروژه مشترک میان ایران و فائو تولید، فرآوری، انبارکردن، بازاریابی و توزیع پسته دنبال می شود و به محض امضای این قرارداد عملیات اجرایی آغازخواهد شد.

نماینده فائو در ایران اظهارداشت: سطح استاندارد دنیا در ارتباط با پسته در حال تکامل و گسترش است به عنوان مثال کشورهای اتحادیه اروپا استاندارد آلودگی در پسته را افزایش داده اند، لذا باید پسته ایران نیز به سطح تعیین شده در بازارهای جهانی دست یابد.

وی افزود: طبق آمارهای فائو در سال 2006 میزان متوسط تولید جهانی پسته معادل 576 هزار تن بوده که از این میزان معادل 230 هزار تن متعلق به ایران بوده است و در سال گذشته میزان صادرات پسته ایران 6 درصد افزایش داشته است.

کد خبر 769272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha