۲۶ آبان ۱۳۸۷، ۱۰:۱۸

نگاهی به کابینه اوباما -2

تاثیر جنگ عراق و افغانستان بر تعیین وزیر دفاع؛ گیتس نامزد اصلی

تاثیر جنگ عراق و افغانستان بر تعیین وزیر دفاع؛ گیتس نامزد اصلی

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : در شرایطی که سایه جنگ افغانستان و عراق بر سیاست خارجی و حتی داخلی آمریکا سایه افکنده است، رسانه های آمریکا شانس ماندن وزیر دفاع کنونی این کشور در پست وزارت دفاع را بالا ارزیابی کردند.

رابرت گیتس

گیتس بین سال های 1993-91 رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ایالات متحده بوده است و از سال 2006 تاکنون وزیر دفاع دولت جرج بوش رئیس جمهور این کشور است.

وی در رشته تاریخ اروپا تحصیل کرده و در سال 1974 در زمینه تاریخ روسیه و شوروی از دانشگاه جرج تاون واشنگتن دی سی دکترا گرفت.

وزیر دفاع آمریکا در سال 1966 به استخدام سیا در آمد و به سرعت توانست مراتب ترقی را طی کند.

گیتس در سال 1974 به شورای امنیت ملی آمریکا پیوست و در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون، جرالد فورد و جیمی کارتر تا سال 1979 که به سیا بازگشت در این شورا فعالیت کرد.

وی در سال 1982 معاون رئیس سیا شد و رئیس جمهور رونالد ریگان در سال 1987 وی را به ریاست سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا منصوب کرد.

وزیر دفاع آمریکا در همین سال ها به خاطر بی کفایتی در مسائل مربوط به جمهوری اسلامی ایران از سمت خود در سیا کناره گیری کرد تا در سال 1991-1989 به عنوان معاون مشاور امنیت ملی آمریکا بوش پدر برگزیده شد.

بوش پدر در سال 1991 وی را به عنوان رئیس سیا انتخاب کرد و اینبار وی به تحریف اطلاعات درباره شوروی در زمان ریاست جمهوری ریگان متهم شد.

وی تا پایان ریاست جمهوری بوش پدر و شروع ریاست جمهوری بیل کلینتون به عنوان رئیس سیا فعالیت کرد.

این نیروی کهنه کار سیا درادامه زندگی پرفراز و نشیب خود در سال 1999 رئیس مرکز آموزش علوم دولتی و خدمات عمومی  بوش پدر در دانشگاه تگزاس شد.

در ادامه وی که با خانواده بوش رابطه تنگاتنگی داشت در سال 2006 به عنوان جایگزین دونالد رامسفلد، وزیر دفاع دولت بوش پسر شد.

گیتس برعکس رامسفلد که تلاش داشت مطابق سیاست های تعریف شده پنتاگون عمل کند فردی عملگراست و معتقد به ارزیابی موقعیت ها و دادن پاسخ مناسب است.

ریچارد جفری دنزینگ

ریچارد جفری دنزینگ فرمانده نیروی دریایی آمریکا در دوران کلینتون بوده و از مشاوران کنونی باراک اوباماست.

تحصیلات وی در زمینه فلسفه است و پس از دریافت دکترای فلسفه در دادگاه عالی ایالات متحده مشغول به کار شد. دنزینگ مدتی هم در هاروارد و استانفورد تدریس و از سال 1977 تا 1981 در وزرات دفاع آمریکا فعالیت داشت.

 

وی از همکاران موسسه رند از تاثیرگذارترین مراکز تحقیقاتی در حوزه سیاست خارجی آمریکا بوده و از پایه گذاران نظام ملی مدنی جاری ایالات متحده است.

فرمانده سابق نیروی دریایی آمریکا مدتی را به عنوان کارمند مرکز اقتصادی سیاسی بین المللی در آسیا و اروپا فعالیت داشت و اکنون مشاور سیاست دفاعی اوباماست و در دانشگاه سیراکوز نیویورک تدریس می کند.

 جک رید

جک رید که پدر وی از بازنشسته های جنگ جهانی دوم می باشد ، یک عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح کنگره و یک تکاور سابق آمریکا و همچنین یک نظامی کهنه کار و کارشناس مسائل دفاعی است.

وی تاکنون سه بار نماینده مجلس نمایندگان آمریکا شده و از سال 1996 تاکنون سه دوره متناوب سناتور شده است. رید به دفاع از علایق طبقه متوسط معروف است.

سناتور رید از حامیان افزایش اندازه نیروهای مسلح در داخل و خارج آمریکا در کنگره محسوب می شود.

وی فارغ التحصیل رشته سیاست های عمومی از هاروارد بوده و تا سال 1979 در ارتش آمریکا به فعالیت اشتغال داشت .

رید، رشدیافته کرینستون از نظامی ترین مناطق آمریکا است.

 چاگ هاگل

سناتور چاگ هاگل، عضو کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده و یک جمهوریخواه بوده و پدر مادر وی آلمانی تبار بوده اند.

وی که یک بازنشسته جنگ ویتنام محسوب می شود، مدتی هم در دوره ریگان معاون رئیس اداره بازنشستگان ارتش بوده است.

اگر چه هاگل از کسانی بود که به شروع جنگ عراق در کنگره رای داد اما بعدها درباره ادامه جنگ با بوش اختلافات جدی پیدا کرد.

وی جنگ عراق را به جنگ ویتنام تشبیه کرده و خواستار خروج آمریکا از بغداد در چهارچوب یک جدول زمانی شده است.

وسلی کلارک

 کلارک یک بازنشسته ارتش و وزارت دفاع آمریکا بوده و از سال 1997 تا 2000 فرماندهی نیروهای ناتو در کوزوو را عهده دار بود.

وی یک نظامی سابق جنگ ویتنام است و در انتخابات سال 2003 از رقبای بوش بود. وی در انتخابات سال 2008 در ابتدا از هیلاری کلینتون و سپس از باراک اوباما حمایت کرد. 

رابرت استرینج مک نامارا که از سال 1961 تا سال 1968 در دوران جنگ ویتنام وزیر دفاع ایالات متحده بود و جان همر مقام ارشد وزارت دفاع دولت بیل کلینتون و عضو سابق کمیته نیروهای مسلح سنا هم از گزینه های دیگر وزارت دفاع هستند.


ریچارد لوگار یک سناتور ارشد جمهوریخواه و رئیس سابق کمیته روابط خارجی آمریکا در کنار سناتور سم نان رئیس سابق کمیته نیروهای مسلح سنا، کالین پاول مشاور سابق امنیت ملی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش و وزیر خارجه سابق آمریکا از دیگر کاندیداهای مطرح برای تصدی پست وزارت کلیدی دفاع می باشند.

ژنرال دیوید پتریوس فرمانده سابق نیروهای آمریکا در عراق و فرمانده کنونی نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه و همچنین هیلاری کلینتون عضو کمیته نیروهای مسلح سنا و رقیب اوباما در انتخابات درون حزبی هم برای تصدی پست وزارت دفاع گزینه هایی نه چندان مطرح هستند ولی رسانه های این کشور با اشاره به روحیات اوباما حضور آنها را در این وزارتخانه بعید ندانسته اند.

از ژنرال بازنشسته آنتونی زینی، فرمانده سابق نیروهای آمریکا در خاورمیانه تا سال 2000 و جیم وب فرمانده سابق نیروی دریایی ، عضو کمیته نیروهای مسلح، روابط خارجی و امور بازنشستگان کنگره ایالات متحده هم به عنوان گزینه های مطرح برای تصدی پست وزارت دفاع نامبرده می شود.

کد خبر 782046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha