در دانشگاه صنعتی شریف؛

آزمایش کارایی جزئیات اجرایی بهسازی لرزه ای نسبی ساختمانهای متداول انجام شد

آزمایش کارایی جزئیات اجرایی بهسازی لرزه ای نسبی ساختمانهای متداول انجام شد

آزمایش نمونه ساختمان ساخته شده با دیوارهای باربر بنایی و سقف طاق ضربی که با استفاده از جزئیات اجرایی بهسازی نسبی به صورت تجویزی بهسازی شده بود بر روی میز لرزان مرکز تحقیقات زلزله دانشگاه صنعتی شریف انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این سومین آزمایش دینامیکی مدل کامل ساختمان بنایی است که در قالب طرح "تهیه دستورالعمل بهسازی لرزه ای نسبی ساختمانهای متداول شهر تهران" انجام می شود.

بر اساس این طرح که توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حال انجام است، جزئیات بهسازی مربوط به انسجام سقف و اتصال سقف به دیوارها بر روی نمونه ساختمان بنایی اجرا شده و با استفاده از شتابنگاشت مقیاس شده زلزله زرند طی چهار مرحله با شتابهای تقریبی 0.07g،  0.35،0.47g  و0.25g مورد آزمایش قرار گرفت.

بر این اساس با ارائه مجموعه ای از تمهیدات ساده فنی تجویزی و بدون نیاز به محاسبات و آزمایشات پیچیده که با صرف هزینه اندک قابل اجراست از آستانه فرو ریزش آنی ساختمانهای متداول (ساختمانهای اسکلت، نیمه اسکلت و بنایی حداکثر با 3 طبقه روی همکف) در زلزله جلوگیری می شود.

تدوین دستورالعمل بهسازی نسبی لرزه ای ساختمانهای متداول شهر تهران به عنوان یک اقدام اساسی و راهگشا در زمینه پیشگیری و کاهش خطرپذیری لرزه ای شهر تهران و حفظ جان شهروندان توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با همکاری مراکز علمی معتبر از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، شرکتهای مهندسین مشاور و جمعی از استادان مجرب دانشگاه در حال انجام است.

در آزمایشهای قبلی ساختمانهای بنائی احداث شده به عنوان نمونه ساختمانهایی که در دهه های گذشته در شهر تهران ساخته شده اند، بدون اجرای طرحهای بهسازی بر روی میز لرزان تحت آزمایش قرار گرفته و میزان مقاومت آنها تحت زلزله های واقعی ( زلزله زرند) بررسی شده است.

بررسی های اولیه بیانگر آن است که اجرای جزئیات تجویزی بهسازی نسبی، باعث افزایش سطح عملکرد لرزه ای ساختمان شده به گونه ای که در آزمایش با شتاب مبنای طرح (0.35g) ساختمان مقاومت نسبتا خوبی نسبت به نمونه های قبلی از خود نشان داد.

کد خبر 789037

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha