۱۳ آذر ۱۳۸۷، ۱۰:۱۱

"تولپان" طاووس طلایی جشنواره هند را به خانه برد

"تولپان" طاووس طلایی جشنواره هند را به خانه برد

هیئت داوران سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم هند IFFI شامل نیکی کریمی از ایران جایزه بهترین فیلم را به نخستین تجربه کارگردانی سرگئی دوورتسوی فیلمساز قزاق اعطا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد جشنواره فیلم هند سال 2008  سه‌شنبه پس از 10 روز به کار خود در جزیره گوا پایان داد و "تولپان" دوورتسوی جز جایزه طاووس طلایی و 800 دلاری بهترین فیلم جشنواره، جایزه کارگردان آینده‌دار را  نیز دریافت کرد.

این فیلم تولید مشترک آلمان، سوئیس، قزاقستان، روسیه و لهستان و درباره پسری جوان با گوش‌های بزرگ است که بعد از به پایان رساندن خدمت سربازی به خانه خود در استپ قزاق بازمی‌گردد، با این امید که ازدواج کند و یک چوپان باشد.

"تولپان" ماه مه پیش در جشنواره کن برنده سه جایزه از جمله جایزه اصلی بخش نوعی نگاه شد و اخیرا جایزه بهترین فیلم دومین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک را نیز دریافت کرد. این فیلم نماینده قزاقستان در اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان امسال است.

دوورتسوی پس از دریافت جایزه خود گفت: تصور می‌کنم فیلم‌ها نمی‌توانند دنیا را عوض کنند، اما می‌توانند آدم‌ها را عوض کنند و این آدم‌ها هستند که دنیا را تغییر می‌دهند.
   
طاووس نقره‌ای جایزه ویژه هیئت داوران نیز به مالینی فونسکا بازیگر زن سریلانکایی  برای بازی در فیلم "گل‌های آسمان" رسید. امسال 15 فیلم از آسیا، آسیا پاسیفیک و آمریکای لاتین در بخش مسابقه جشنواره هند برای دریافت جایزه اصلی رقابت داشتند.

پیتر چان فیلمساز تایلندی ریاست هیئت داوران را به عهده داشت و دیگر اعضا هیئت داوری شامل کریمی، مارکو مولر مدیر هنری جشنواره ونیز، لاو دیاز کارگردان فیلیپینی و تابو بازیگر هندی بودند.

برگزارکنندگان IFFI در پی حمله‌های تروریستی چهارشنبه پیش به بمبئی که حداقل 188 کشته برجای گذاشت، بعضی از برنامه‌های جشنواره امسال را حذف کردند. در این دوره جشنواره بیش از 225 فیلم از 44 کشور در جشنواره هند نمایش داده شد.  

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم هند از  22 نوامبر (دوم آذر) با فیلم هنگ کنگی "جنگ‌سالاران" ساخته چان آغاز ‌شد و دوم دسامبر (12 آذر) با "آواز گنجشک‌ها" مجید مجیدی از ایران به پایان ‌رسید.

کد خبر 794193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha