۲۴ آذر ۱۳۸۷، ۱۰:۲۴

گزارش خبری مهر /

جذابیت داستانی عامل مهمی برای موفقیت "دا" است

جذابیت داستانی عامل مهمی برای موفقیت "دا" است

سمیرا اصلانپور نویسنده و منتقد ادبی عناصر داستانی موجود در "دا" را باعث جذابیتهای این خاطره دانست و گفت: روایت داستانی "دا" برای خواننده بسیار باورپذیر است و این نشا‌ن‌دهنده استفاده مناسب نویسنده از عناصر روایی است.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته دویست و دهمین نشست ادبی سرای اهل قلم با حضور سمیرا اصلانپور و معصومه رامهرمزی و با موضوع نقد و بررسی کتاب "دا" برگزار شد.

سمیرا اصلانپور در ابتدای این جلسه با بیان اینکه بسیاری از داستانهای واقعی برای مخاطب غیرواقعی جلوه می‌کند گفت: اما نویسنده و روای این خاطره با بهره‌گیری از عناصر داستانی و روایی آن را بسیار باورپذیر خلق کرده‌است.

وی همچنین برانگیختن "همزاد پنداری" در مخاطب را یکی دیگر از عوامل موفقیت "دا" عنوان و خاطرنشان کرد: بیان جزییات زمان و مکان نیز باعث تقویت این حس در مخاطب می‌شود. صحنه انفجار در یکی از خیابانهای خرمشهر و پرتاب شدن دو موتورسوار به گوشه‌‌ای یکی از این مصادیق است. بیان این جزییات سبب می‌شود تا خواننده خود را بیشتر در فضای داستان حس کند.

هنر نویسنده کتاب خاطرات روایت منسجم آن است

در ادامه این نشست معصومه‌رامهرمزی نویسنده منتقد ادبی نیز در سخنانی پیشی گرفتن تصاویر از کلمات را یکی از ویژگیهای منحصر به فرد "دا" دانست و گفت: تصویرسازیهایی که توسط نویسنده صورت می‌گیرد در این کتاب بسیار واقعی است و این نشان می‌دهد که هیچگونه دخل و تصرفی در گفته‌های راوی صورت نگرفته است.

رامهرمزی بخش اول استان را یک کتاب تربیتی - روانشناسی خواند و گفت: به رغم سختیهای موجود در داستان همواره خصایل پسندیده بر روابط انسانی شخصیتهای این داستان حاکم است.

وی کتابهای خاطره را همانند یک پازل دانست و گفت: هنر نویسنده قالب ادبی خاطره نیز چیدن مناسب این خاطره‌ها در کنار هم و به وجود آمدن یک سیر منطق در داستان است که نویسنده کتاب نیز این اصل را به خوبی رعایت کرده است.

ضرب‌آهنگ مناسب روایی

این منتقد ادبی نیمی از موفقیت "دا" را مدیون نویسنده و راوی دانست و خاطرنشان کرد: در این مسیر 50 درصد راوی و 50 درصد نویسنده نقش داشتند چرا که اگر راوی وقایع را بدون جزییات بیان می‌کرد و جانب حق را رعایت نمی‌کرد داستان جذابیت و باورپذیری کنونی را نداشت.

رامهرمزی همچنین عدم تعارض و تناقض در نقل قولها را یکی دیگر از نکات مثبت داستان عنوان کرد و افزود: ضرب‌آهنگ مناسب متن و رعایت لحن راوی در داستان نیز از دیگر عوامل جذابیت داستان است.

"دا" کتاب خاطرات سیده زهرا حسینی از روزهای نخستین جنگ تحمیلی و توسط سیده اعظم حسینی نوشته شده است.

کد خبر 800083

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha