۲۴ آذر ۱۳۸۷، ۱۶:۰۰

سخنگوی حماس درگفتگو بامهر:

محاصره غزه به خواست ابومازن و با کمک اعراب انجام می شود

محاصره غزه به خواست ابومازن و با کمک اعراب انجام می شود

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با انتقاد از سکوت شرم آور بیشتر کشورهای عربی در برابر محاصره ظالمانه نوار غزه تاکید کرد که محاصره غزه یک محاصره صهیونیستی-آمریکایی است که به خواست ابومازن و با کمک اعراب اعمال می شود.

"فوزی برهوم" در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره دلایل طفره رفتن مصر از بازگشایی گذرگاه رفح با وجود افزایش درد و رنج مردم نوار غزه گفت: گذرگاه رفح یک گذرگاه فلسطینی- مصری است و بسته بودن آن هیچ توجیهی ندارد و حاکمیت بر آن هم باید مصری- فلسطینی باشد.

وی خاطرنشان کرد: مصر باید گذرگاه رفح را باز کند، زیرا مسائل اخلاقی، اسلامی و عربی باید بر هرگونه توافق میان این کشور و طرف دیگر ( در اشاره به رژیم صهیونیستی) ارجحیت داشته باشد.

برهوم درباره نقش کشورهای عربی در تداوم محاصره غزه اظهار داشت : بدیهی است که محاصره در درجه اول، محاصره فلسطینی است؛ زیرا محمود عباس با شکست محاصره غزه موافقت نمی کند و دوست دارد با کمک اسرائیل، دولت مردمی حماس را که برآمده از انتخابات دموکراتیک است با تشدید محاصره سرنگون کند و همچنین این محاصره، محاصره آمریکایی صهیونیستی است.

سخنگوی حماس درباره مشارکت برخی کشورهای عربی در تشدید محاصره غزه مانند بستن گذرگاه رفح و اجازه ندادن به حجاج فلسطینی برای سفر به عربستان به مهر گفت: شکستن محاصره نوار غزه صرفا به یک تصمیم عربی و به طور مشخص از سوی مصر نیاز دارد، زیرا کشورهای عربی و به ویژه مصر می توانند گذرگاه رفح را باز کنند و محاصره را بشکنند تا کاروانهای کمکهای بشردوستانه از تمام کشورهای جهان از راه مصر وارد این منطقه شود.

وی با ابراز تاسف از موضع مصر افزود : اما مصر همچنان بر بسته ماندن گذرگاه رفح پافشاری می کند و اجازه ورود کمکهای بشردوستانه را نمی دهد؛ کشورهای عربی در نشست دو سال پیش تصویب کردند چهارصد میلیبون دلار به مردم غزه و معالجه بیماران کمک کنند، بنابراین مسئله بسیار بدیهی این است که اگر کشورهای عربی به ویژه مصر بخواهند محاصره غزه را بشکنند، قطعا در مدت چند ساعت قادر به این کار خواهند بود، اما به نظر می رسد ترس کشورهای عربی از آمریکا و اسرائیل مانع تصمیم آنها برای شکستن محاصره غزه است.

برهوم با انتقاد از انفعال کشورهای عربی و همراهی برخی از آنها با رژیم صهیونیستی تصریح کرد : کشورهای عربی باید به جای ملاحظات سیاسی و منافع دیگران، مسائل اخلاقی، اسلامی و عربی و منافع ملت فلسطین را در نظر بگیرند و با شکستن محاصره غزه، سبب تقویت پایداری مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری شوند، اما متاسفانه همچنان شاهد به اهتزار درآمدن پرچم رژیم صهیونیستی در برخی کشورهای عربی و رفت و آمدهای مقامهای این کشورها به اسرائیل هستیم و این کشورها باید با قطع روابط خود با اشغالگران، آنها را برای پایان دادن به محاصره غزه تحت فشار قرار دهند.

سخنگوی حماس در پایان گفتگو با مهر، اظهارات خصمانه زیپی لیونی وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر لزوم بیرون راندن فلسطینی های ساکن مناطق اشغالی 1948 از این مناطق را نشان دهنده خوی تجاوزکارانه و وحشیانه رژیم اشغالگر قدس در برابر ملت فلسطین و تاکید این رژیم متجاوز بر ادامه سیاستهای کشتار و ویرانگری در مناطق فلسطینی دانست.

کد خبر 800350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha