۳۰ آذر ۱۳۸۷، ۱۳:۵۳

صبح امروز؛

"یلدا" در فهرست آثار ملی ثبت شد

"یلدا" در فهرست آثار ملی ثبت شد

آیین هشت هزارساله شب یلدا طی مراسمی با حضور مسئولان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز در مراسم ثبت ملی آیین های شب یلدا افزود: میراث ناملموس متفاوت از میراث کالبدی است. بنابراین فرسودگی، تغییر و تحول و تحریف آن به چشم نمی آید به همین خاطر تا کنون تحلیل مناسبی در این زمینه صورت نگرفته بود و این نگرانی وجود داشت که میراث معنوی در گیرو دار زندگی امروز رنگ ببازد به همین دلیل با ثبت آیینهای شب یلدا زمینه حفاظت از آن فراهم شد.

فریبرز دولت آبادی از ثبت مراسم شب یلدا به شماره هشت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: به منظور ثبت ملی آیین شب یلدا این مراسم مستند سازی شد و خوشبختانه در حوزه ثبت میراث ناملموس نسبت به گذشته شتاب بیشتری داشته ایم.

شب یلدا به عنوان یکی از آیین های سنتی و باستانی هر ساله از سوی ایرانیان جشن گرفته می‌شود و یلدا روز تولد خورشید یا مهر روایت شده است.

در گذشته های دور آیینهایی در شب یلدا برگزار می ‌شد که یکی از آنها جشن شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید زمستانی بود. جشنی که از لازمه ‌های آن حضور کهنسالان و بزرگان خانواده به عنوان نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده است و همچنین خوراکیهای فراوان برای بیداری دراز مدت که همچون انار و هندوانه و سنجد به رنگ سرخ خورشید باشند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه قدمت آیین های شب یلدا به هشت هزار سال می رسد افزود: آیین های شب یلدا یکی از قدیمی ترین آیین فرهنگی در عرصه سرزمین ما و همچنین سرزمینهای دیگر است و در بسیاری از فرهنگها گرامی داشته می شود به همین دلیل برای حفاظت و گسترش آن برای نسلهای آینده آن رابه ثبت رساندیم.

کد خبر 802956

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha