وی با تاکید بر اینکه رویکرد دعوت از میهمانان فرهنگی در بیشتر جشنوارههای معتبر جهانی وجود دارد افزود: در کنار چهرههای شناختهشده که در جشنوارههای مختلف حضور مییابند، حتی در جشنوارههای کن، ونیز و سایر جشنوارههای معتبر هم توجه ویژه متوجه میهمانانی است که کارنامه پربار و ارزشمند در هنر سینما دارند.
مدیر بینالملل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه رویکرد جشنواره فیلم فجر با جشنواره دبی در دعوت از میهمانان کاملا متفاوت است گفت: در حالی که جشنواره فیلم دبی نگاه تجاری دارد، دستاندرکاران این جشنواره هم تلاش میکنند تا بعد فرهنگی به آن ببخشند، زیرا معتقدند در این زمینه جشنواره کمبود دارد.
اسفندیاری ادامه داد: نگاهها در جشنواره فیلم دبی بیش از آنکه فرهنگی باشد تبیغاتی است و برگزارکنندگان آن مایلند به واسطه میهمانانی که دعوت میکنند در سطح بینالملل خبرساز شوند. در صورتی که جشنواره فیلم فجر به این مقوله کاملاً فرهنگی نگاه میکند و همین رویکرد موجب شده تاثیر فرهنگی زیادی در سطح بینالملل داشته باشد.
وی دلیل این اظهارات را چنین تشریح کرد: همانطور که میبینید در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر روسا یا نمایندگان تمام جشنوارههای مهم سینمایی در ایران حاضر میشوند و نکته قابل توجه این است که این گروه فقط برای دیدن و انتخاب فیلمهای ایرانی به کشورمان میآیند.
مدیر بینالملل فارابی درباره تاثیر کمبود امکانات بر برپایی بخش بینالملل جشنواره فجر گفت: البته اینکه ما کاخ جشنواره یا محل مناسب برای استقرار میهمانان داشته باشیم، خوب است. اما جذابیت سینمای ما به حدی است که با توجه به آنچه دارد میزبان میهمانان سرشناس باشد. کوستا گاوراس سال 78 میهمان جشنواره ما بود و پارسال رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین.
اسفندیاری از ورنر هرتسوگ، کریستف زانوسی، فرانچسکو رزی، ماریو مونیچلی، تئو آنجلوپولوس، شیام بنگال، پل کاکس، شارل تسون، الیا سلیمان، اوا پتاکی، لئون ویتالی، فولکر شلندورف، مصطفی عقاد، جاناتان روزنبام و داریوش خنجی به عنوان چهرههای شناختهشده که در دورههای گذشته جشنواره فجر حضور داشتند نام برد.
مدیر امور بینالملل جشنواره فیلم فجر با موفق ارزیابی کردن برگزاری جشنواره در دو بخش مجزای بینالملل و ایران یادآور شد: امسال هم جشنواره به این شکل برگزار میشود. با آنکه پارسال برای نخستین بار جشنواره به صورت مجزا برگزار شد، نظمی کامل بر بخش بینالملل حاکم بود و با برنامهریزی قبلی سعی کردیم اشکالات را به کمترین میزان برسانیم.
اسفندیاری دلایل برگزاری جشنواره را در دو بخش ایران و بینالملل چنین تشریح کرد: دو بخش کردن جشنواره موجب میشود تا سینمای بینالملل از سایه سینمای ایران خارج شود و فیلمهای باارزش و مطرح بینالمللی نیز بهتر دیده و ارزیابی شود. ضمن اینکه مشکل همزمانی برگزاری جشنواره فجر و برلین نیز تا حد زیادی مرتفع میشود.
نظر شما