۲ دی ۱۳۸۷، ۱۷:۲۱

بیانیه تجمع اساتیددانشگاه:

آیا ساکنان مظلوم غزه مشمول اعلامیه جهانی حقوق بشر نمی شوند؟

آیا ساکنان مظلوم غزه مشمول اعلامیه جهانی حقوق بشر نمی شوند؟

استادان دانشکده حقوق دانشگاه تهران ضمن برگزاری تجمع اعتراض آمیز نسبت به جنایات غزه ، در بیانیه ای خطاب به نهادهای بین المللی تاکید کردند که در چنین دورانی نهادهای بین المللی، منطقه‌ای و محلی حقوق بشری با آزمونی بزرگ روبرو هستند و نسل‌های آینده راجع به این نهادهای حقوق بشری قضاوت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تجمع اعتراض‌آمیز استادان دانشکده حقوق دانشگاه تهران امروز در اعتراض به جنایات غزه ، با حضور مجتبی رحماندوست مشاور رئیس جمهور و دبیر جمعیت دفاع از ملت فلسطین، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام محتشمی پور نایب رئیس موسسه بین المللی قدس در این دانشگاه برگزار شد.

در بیانیه این تجمع خطاب به دبیر کل سازمان ملل شورای حقوق بشر اتحادیه عرب، سازمان عفو بین الملل، سازمان دیده‌بان حقوق بشر، سازمان کنفرانس اسلامی، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس شورای امنیت سازمان ملل و انجمن مدافعان حقوق بشر آمده است: امروز که به عنوان دانشگاهیان و حقوقدانان ایرانی با شما سخن می‌گوئیم مردم مظلوم و بی‌گناه فلسطین بخصوص کودکان غزه، تجربه‌ای تلخ و دردناک را می‌آزمایند که حاصلی جز مرگ برای آنان ندارد. 

استادان دانشکده در ادامه بیانیه تاکید کرده اند : در مقابل ارتکاب چنین جرائم بین المللی، سازمان‌های بین المللی بویژه سازمان‌های حقوق بشری، مهر سکوت بر لب زده و با طیب خاطر نظاره‌گر کشتار انسان‌های بی‌گناه فلسطینی هستند، آیا حقوق زنان و کودکان فلسطینی در غزه نباید براساس موازین حقوق بشری رعایت گردد؟ آیا جرائم جنگی، جرائم علیه بشریت و نسل کشی مردم فلسطین نباید مورد محکومیت سازمان‌های مدعی حمایت از حقوق بشر قرار گرفته و اقدامی برای توقف این اعمال صورت گیرد.

در ادامه آمده است : متاسفانه سازمان ملل متحد و بویژه شورای امنیت که هرازچند گاهی در قطعنامه‌های خود به قواعد حقوق بشری اشاره می‌کند حتی از صدور بیانیه‌ای بی اثر علیه رژیم صهیونیستی خودداری و تحت فشار امریکا بر حمایت از رژیم ددمنش اسرائیل اصرار می‌ورزد.

این بیانیه می افزاید: در چنین دورانی نهادهای بین المللی منطقه‌ای و محلی حقوق بشری با آزمونی بزرگ روبرو هستند و نسل‌های آینده راجع به این نهادهای حقوق بشری قضاوت خواهند کرد.

این حقوقدانان پرسیده اند : آیا وقت اجرایی شدن اعلامیه جهانی حقوق بشر که این روزها شصتمین سالگرد تصویب آن جشن گرفته می‌شود، در خصوص مردم فلسطین نرسیده است؟ آیا شصت سال برای نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی کافی نیست تا دولت‌ها و سازمان‌ها اندکی تامل و ساز و کاری برای محاکمه و مجازات جنایتکاران صهیونیست ایجاد کنند؟ آیا وقت آن نرسیده است تا مردم فلسطین بر اساس ماده یک اعلامیه جهانی حقوق بشر از آزادی و حقوق برابر با سایر انسان‌ها برخوردار شوند؟

در پایان این بیانیه آمده است: ما دانشگاهیان و حقوقدانان ایرانی در اعتراض به نقض فاحش حقوق بشر دوستانه و ارتکاب جرائم بین المللی در سرزمین‌های فلسطینی و به خصوص غزه از دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی می‌خواهیم بیش از این در مقابل مجرمان صهیونیست سکوت نکنند و هر چه زودتر در توقف اقدامات ددمنشانه علیه مردم مظلوم و بی‌گناه غزه تدابیر عملی اتخاذ نمایند.

این بیانیه‌ به زبان‌های مختلف ترجمه و برای نهادهای بین‌المللی ارسال خواهد شد.

کد خبر 804423

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha