۳ دی ۱۳۸۷، ۱۳:۰۴

صنعت پرورش میگوی بوشهر در تونس پیاده سازی می شود

صنعت پرورش میگوی بوشهر در تونس پیاده سازی می شود

بوشهر - خبرگزاری مهر: نشست استاندار بوشهر و معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان شیلات تونس به منظور بررسی راه‌های همکاری دوجانبه بین بوشهر به نمایندگی از ایران جهت انتقال صنعت پرورش میگو این استان به کشور تونس برگزار شد و طرفین بر ضرورت همکاری با یکدیگر تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر در بوشهر، در این نشست معاون وزیر جهاد کشاورزی تونس با بیان اینکه بازدید از مراکز پرورش میگوی پرورشی در بوشهر بسیار مفید بوده است، گفت: با توجه به اینکه شرایط اقلیمی تونس از وضعیت مناسبی برای پرورش میگو برخوردار است به همین لحاظ امید می رود با بهره گیری از تجارب و علم صنعت گران پرورش میگوی ایران بتوانیم این صنعت را در کشورمان پیاده سازی کنیم.

عبدالرزاق دعلول افزود: در حال حاضر یک هزار و 300 کیلومتر ساحل و چیزی حدود چهل بندر در تونس وجود دارد که به صید و صیادی می پرازند.

وی با بیان اینکه تونس در زمینه پرورش ماهی در قفس و همچنین پرورش ماهی با جریان آب اقدامات خوبی را انجام داده است، اظهار داشت: پرورش ماهی در قفس صورت گرفته در کشورمان به طور طبیعی و در دریا صورت می گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تونس با بیان اینکه کشورش در تولید ماهی "سی باس" از کشورهای پیشرفته در تولید این ماهی است، گفت: امید می رود با همکاری بین ایران و تونس بتوانیم تولید این ماهی را  در ایران نیز ترویج دهیم.

دعلول با بیان اینکه صنعت پرورش میگوی بوشهر و صادارت تولید کنندگان این استان در جهان شناخته شده است، گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از بوشهر مصمم شدیم که به ایران سفر کنیم و از نزدیک با صنعت پرورش میگوی بوشهر آشنا شویم.

استاندار بوشهر نیز با ابراز رضایت از مذاکره دو کشور مسلمان در بخش کشاورزی گفت: استان بوشهر در زنجیره تولید، توسعه، تکنولوژی و عرضه میگو یک استان نمونه و برتر است و این آمادگی را داریم که دانش پرورش میگوی را به کشورهای دوست و مسلمان هم انتقال دهیم.

ابوطالب شفقت افزود: استان این آمادگی را دارد مزارع پرورش میگو خود را در اختیار متقاضیان به سرمایه‌گذاری پرورش میگو قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر در بخش شیلات و آبزی‌پروری از قابلیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: وجود 16 بندر صیادی در بوشهر نشان از قابلیت بالای این استان در بخش صید و صیادی است.

استاندار بوشهر گفت: بیش از 10 هزار هکتار زمین قابل کشت میگوی پرورشی در استان بوشهر وجود دارد که فرصتی مناسب برای تولید و تکثیر میگوی پرورشی در استان خواهد بود.

شفقت با بیان اینکه اگر برای تولید میگوی پرورشی کار علمی صورت گیرد میزان تولید این محصول در استان به چند برابر افزایش می‌یابد، گفت: به همان اندازه که مزرعه میگوی پرورشی را توسعه می‌دهیم تولید موادغذایی آن را هم توسعه داده و نیروی انسانی متخصص در تولید میگوی پرورشی را هم تربیت می‌کنیم.

استاندار بوشهر با بیان اینکه قویترین مرکز تحقیقات میگو کشور در بوشهر است، یادآور شد: رشته‌های صید آبزیان، تکثیر و پرورش میگو، عمل آوری آبزیان و بهداشت آبزیان هم در مقاطع کاردانی و کارشناسی در بوشهر تدریس می‌شود.

عبدالرزاق دعلول معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان شیلات تونس به همراه محمد الاسود مدیر کل همکاری‌های بین الملل وزارت کشاورزی و محمد نظیف مدیر کل بنادر صیادی شیلات تونس برای بازدید از مزارع پرورش میگوی بوشهر و به ‌منظور انتقال دانش صنعت پرورش میگو به تونس و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت با توجه به توانمندی شیلات ایران در زمینه پرورش میگو و آشنایی کارشناسان ایرانی با تولید و پرورش ماهی سی باس در تونس به استان بوشهر سفر کرده بودند.

کد خبر 804881

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha