۱۱ دی ۱۳۸۷، ۹:۳۰

گزارش خبری مهر/

برنجها در انبارها می پوسند/ بازار در قبضه برنجهای خارجی

برنجها در انبارها می پوسند/ بازار در قبضه برنجهای خارجی

ساری - خبرگزاری مهر: میانگین تبدیل شالی به برنج هم اکنون در شالیکوبی های مازندران راکد شده به گونه ای که شالیکوبی های استان را در آستانه تعطیلی قرار داده و برنجهای کشاورزان روی دست آنان مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر در ساری، رکود بازار برنج در استان به واسطه واردات این محصول در کشور سبب شده که بسیاری از برنج تولیدی امسال و سال گذشته کشاورزان مازنی در انبارها بماند و سبب پوسیده شدن و کاهش مرغوبیت برنج این افراد شود.

برخی سیاستهای غلط مسئولان بازرگانی باعث شده که برنج سال گذشته کشاورزان در دست آنان باقی بماند و سبب رکود در فروش برنج شود.

در حالی به روزهای آغاز کشت محصول برنج در سال زراعی جدید نزدیک می شویم که بسیاری از کشت سال زراعی گذشته برنج کشاورزان استان به واسطه مدیریتهای ناصحیح روی دست آنها مانده است.

شالیکوبی های مازندران که معمولا در شش ماهه دوم سال به طور میانگین روزانه 12 تا 15 تن شالی را تبدیل به برنج سفید می کنند در هفته اخیر به دلیل رکود بازار برنج خرید و فروش خاموش و شالیکوبی ها در آستانه تعطیلی قرار گرفتند.

شالیکوبی ها مملو از برنج سفید

عرضه و تقاضا هم اکنون در شالیکوبی های مازندران دچار رکود شده وهمچنان انبارهای شالیکوبی ها مملو از برنج سفید است که کشاورزان شالی های خود را با هدف فروش روانه بازار می کنند اما به دلیل واردات برنج در بازار استان، رکود فروش برنج داخلی در بازارهای برنج مازندران بیداد می کند.

این در حالی است که قیمت ها کاهش نیافته ولی بازار داغ ماه گذشته به رکود شدید تبدیل شده و کشاورزان را در بازار سرگردان فروش محصولاتشان کرده است.اکنون روزانه بخش اندکی از برنج استان معامله می شود و کشاورز پس از نفروختن برنج خود در بازار ناچار است دوباره کرایه حمل داده و برنج یا شالی خود را در انبارها دپو کند.

از سوئی این روزها موسم پرداخت وام سلف کشاورزان است و این قشر باید با نقدینگی نسبت به پرداخت بدهی اقساط خود اقدام کنند که متاسفانه به واسطه رکود بازار پرداخت اقساط آنان در موعد مقرر امکان پذیر نخواهد بود.

بازارها در قبضه برنجهای خارجی! 

هم اکنون برنج خارجی در شهرهای تولید کننده برنج استان به وفور یافت شده و حتی در برخی روستاها نیز برنج تایلندی و پاکستانی به فروش می رسد.

امام جمعه بابل با بیان اینکه گردش اقتصادی بیش از نیمی از مردم استان توسط کشاورزی است خواستار توجه بیشتر دولتمردان به معضلات کشاورزان شد.

حجت الاسلام حسن روحانی با اشاره به اینکه دولت باید تلاش خود را در جهت حمایت از کشاورزان مازندرانی مضاعف کند اظهار داشت: کشاورزان مازندران به حمایت جدی مسئولان کشورنیاز دارند.

هم اکنون قیمت برنج طارم درجه یک در شالیکوبی ها که مشتری ندارد بین 24 تا 25 هزار در هر کیلوگرم بوده و قیمت انواع برنج رمضانی و خزر در شالیکوبی های مازندران مناسب نیست.

به گفته یکی از شالیکوبی داران برنج شهرستان بابل اکنون بیشتر واحدهای شالیکوبی استان خاموش است اما برنج سفید به اندازه کافی آماده عرضه و فروش است. وحید کاوه، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به اینکه قیمت برنج تضمینی اکنون در استان افزایش یافته است، اظهار داشت: قیمت فعلی ارقام داخلی و محلی اکنون در بازارهای استان توجیه اقتصادی دارد.

کاوه خاطرنشان کرد: این اتفاق در حالی رخ داده که رنج کشاورزان برای عمل آوری برنج با هیچ چیز الا فروش منصفانه محصول آنان جبران نمی شود.

وی افزود: رکود در باراز برنج تابع عواملی نظیر واردات، کاهش قیمت غله در بازارهای جهانی و تاثیرات اقتصادی بازار داخل بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی هر سال هزینه تولید برنج در استان های برتر در زمینه تولید برنج را به شورای اقتصاد اعلام می کند، خاطر نشان کرد: انتخاب قیمت انواع ارقام برنج به عهده شورای اقتصاد است.

کاوه با بیان اینکه قیمت برنج در بازارهای استان اکنون خوب است، تصریح کرد: به نظر می رسد بازارهای جهانی و بحران اقتصادی دنیا عمده ترین دلیل رکود برنج در بازارهای استان است.به گفته این کارشناس برنج، هم اکنون حدود دو میلیون تن برنج سفید در کشور تولید که سهم واردات برنج در این بخش 500 هزار تن است، بنابراین این میزان واردات نمی تواند سهم اساسی در بازار برنج کشور و استانهای تولید کننده برنج داشته باشد.

کاوه خاطر نشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی مازندران در جهت رشد تولید و مکانیزاسیون محصولات کشاورزی اقداماتی را انجام داده تا افزایش تولید در واحد سطح، قیمت مناسب با هزینه تمام شده و کشتهای دوم و سوم برای کشاورزان جهت افزایش درآمد آنان حاصل شود.

این مسئول با بیان اینکه 52 درصد اراضی استان به کشت دوم برنج اختصاص یافته است، اظهار داشت: به رغم خشکسالی و سرما زدگی فصل زراعی گذشته، میزان تولید برنج در اراضی کشاورزی استان افزایش یافته است.وی میزان تولید سالانه برنج سالانه کشور را پنج میلیون و 700 هزار تن بیان کرد و افزود: هم اکنون 24 نوع محصول در اراضی استان کشت می شود.

کاوه همچنین با انتقاد از تغییر کاربری های اراضی کشاورزی در غرب مازندران خواستار فرهنگسازی رسانه ها برای توجیه پذیری اقتصادی محصول برنج برای کشاورزان شد. وی در پایان خواستار توجه بیشتر دولتمردان برای جلوگیری از رکود بازار برنج شد.

کد خبر 806026

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha