۲۷ دی ۱۳۸۷، ۱۰:۲۱

گزارش خبری مهر/

گردشگری روستایی؛ عامل احیای الگوهای فراموش شده توسعه

گردشگری روستایی؛ عامل احیای الگوهای فراموش شده توسعه

گرگان - خبرگزاری مهر: تقاضای تبدیل روستا به شهر از تهدیهای فراروی این مناطق طبیعی و بکر روستایی است، از اینرو به اعتقاد جمعی از کارشناسان برای نجات محیط های روستایی و توسعه اقتصادی باید به گردشگری روستایی به عنوان یک ضرورت و صنعت توجه اساسی شود.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، این در حالی است که گردشگری روستایی از پتانسیلهای سود آور برای رونق مناطق روستایی به شمار می آید و به تاکید کارشناسان، گردشگری روستایی راه نجات و  موجب احیای الگوهای فراموش شده مناطق روستایی می شود.

تنوع اقتصاد روستایی در کنار دیگر بخشهای اقتصادی، بالا بردن سطوح درآمدی خانوارهای روستایی، ایجاد نوعی احساس غرور و افتخار در بین مردم محلی نسبت به فرهنگ و تمدن خود، افزایش مصرف کنندگان جدید محصولات کشاورزی، کمک به احیا و توسعه سنت ها، هنرها و صنایع محلی، پیشرفت بهبود فرهنگ، ارتباط و درک درون منطقه ای، افزایش پایداری در طولانی مدت برای تجارت کشاورزی، درک و توجه بیشتر به اهمیت نگهداری زمینهای مورد استفاده از جمله مزایای توسعه صنعت گردشگری روستایی عنوان شد.

اکنون عقب ماندگی و توسعه نیافتگی روستایی ریشه در کم توجهی به این صنعت بازمی گردد و نیازسنجی های نشان می دهد که با تقویت گردشگری، اشتغال و درآمد، متنوع سازی اقتصاد، مشارکت اجتماعی و استفاده از منابع محلی در رفهع مشکلات فراروی روستاها تاثیر بسزایی دارد.

جمعی از کارشناسان  در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان، شناسایی و ساماندهی اماکن خصوصی و استیجاری، تامین برخی زیرساختها، ارایه آموزش  و فرهنگ سازی،  شناسایی مناطق مستعد گردشگری، همکاری بیشتر دهیاران و شوراهای اسلامی و تدوین برنامه جامه برای تحقق اهداف فراروی را امری ضروری دانستند.

استاد دانشگاه خدمات گردشگری در گنبد گفت: گردشگری روستایی یکی از فرصتهای شکل گیری توسعه همه جانبه روستایی محسوب می شود و به کند شدن روند تخلیه سکونت گاههای روستایی و جریان مهاجرت جمعیت روستایی کمک کند.

محمد جعفری افزود: توسعه گردشگری روستایی و عشایری یکی از اهداف صنعت گردشگری در کشور بوده و روستاهای هدف گردشگری باید با دیگر روستاها تفاوتهای اساسی داشته باشد و اعتبارات این بخش نیز باید افزایش یابد.

وی اظهار داشت: گردشگری روستایی آثار اقتصادی، تبادل فرهنگی، زیست محیطی و تاثیرات فیزیکی چون راهسازی و ساخت پل در پی دارد و برای طراحی و ساماندهی روستاهای هدف گردشگری، توجه به معماری بومی، طراحی همگون با طبیعت، حفظ فضای سبز موجود،کنترل مناسب دید، استفاده‌از مصالح بومی و ایجاد سیستم دسترسی مناسب به عنوان اصل بایستی باید رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: مسافرکاشانه ‌ها و خانه‌های استیجاری در روستاها یکی از راههای مطلوبی است که می‌توان از آن طریق گردشگران را به سوی روستاها سوق داد.

به گفته جعفری، حضور گردشگران در روستاها موجب رونق اقتصادی، ایجاداشتغال، تبادل فرهنگی و ایجاد سرمایه می‌شود.

 این کارشناس بخش گردشگری بیان داشت: افزایش تقاضاهای تبدیل روستا به شهر از طرف دهیاران نگران کننده است زیرا نباید روستاها به شهر تبدیل شوند و باید موانع فراروی توسعه روستایی شناسایی و برطرف شوند.

وی، تک محصولی بودن روستاها را سبب مهاجرت جوانان روستایی به شهر دانست و اظهار داشت: این امر تهدیدی برای روستاها به شمار می‌رود. 

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشدگری گلستان در این زمینه گفت: تاکنون 13 روستای هدف گردشگر یدر این استان شناسای یشد که پرونده هشت روستا به کمیته راهبردی گردشگری ارایه شده است.

فریدون فعالی به خبرنگار مهر در گرگان افزود: در طرح ساماندهی روستاهای گردشگری، نصب تابلوهای راهنما و مشخصه روستا، آموزش دهیاران، ارائه خدمات مناسب و ساماندهی زیرساختهای گردشگری از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر این سازمان تلاش کرده تا به طرحها یکردشگری که زا سوی دهیاران ارائه می شود در کمترین زمان پاسخ دهد وبرای اجرایی شدن آن نهایت همکاری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری یک امر فرابخشی بوده و برای رونق و توسعه آن نیاز به همکاری دیگر بخشها است و درصددیم با همکار یدیگر دستگاهها دو کارگروه گردشگری طرحهای مربوط و گردشگری روستایی تصویب و اجرایی شود.

به گفته فعالی، دهیاران دروازه ورود به توسعه روستایی به شمار می آیند و این افراد باید نگاهی توام با رهیافت اقتصادی نسبت به این مقوله داشته باشند.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی گلستان بیان داشت: سرمایه گذاری برای توسعه گردشگری روستایی هزینه و خطرات کمتری دارد و با توجه به دردسترس بودن منابع و پائین بودن قیمتها نسبت به دیگر طرحهای گردشگری به صرفه تر است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از شکل گیری خانه ترویج و گسترش صنایع دستی بومی در روستاهای هدف گردشگری این استان خبر داد.

انوشیروان گرائیلی افزود: این خانه های ترویج صنایع دستی در روستاهای زیارت، رادکان، افراتخته، جهان نما، چینو پارچ، سیاه مرزکوه، پاقلعه رامیان، قزلچه آق امام، سرکلاته خرابشهر، گچسوبالا، شاه کوه، فارسیان و قلعه قافه از روستاهای هدف گردشگری ایحاد شده است.

وی اظهار داشت: امکانات جلب و جذب گردشگر در روستاهای هدف گردشگری در حال فراهم شدن است که این امر در جهت ترویج و اشاعه صنایع دستی موثر است.

به گفته گرائیلی، صنایع دستی یکی از عوامل جلب و جذب گردشگران است و تبلیغ و شناساندن این هنر- صنعت از ضروریات است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی گلستان بیان داشت: اهمیت ترویج و گسترش صنایع دستی بومی استان و به منظور شناسایی هنرمندان، آثار و محصولات آنها، ترویج و تبلیغ این آثار اقدام به ایجاد خانه های ترویج در روستاهای هدف گردشگری گلستان شده است.

 استاندار گلستان گفت: این استان یکی از قطبهای گردشگری کشور است که با برنامه ریزی دقیقی می توان آن را به یک صنعت سودآور در استان تبدیل کرد.

یحیی محمود زاده زمینه افزود: هنوز نتوانسته است از همه پتانسیل و توانمندی توسعه ای خود از جمله در بخش گردشگری بهره برداری کنیم  که همین امر مشکلاتی را بوجود آورده است.
 
وی اظهار داشت: گردشگری گلستان با حرکتی پرشتاب اما منطقی و برنامه ریزی شده در حال توسعه است و با به انجام رسیدن طرح سرمایه گذاری فعلی در این بخش می توان درصد بیکاری را کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین ارشد استان نگاهی خوبی را نسبت به پروژه ها و طرح های مطالعاتی گردشگری در سطح استان دارند و همکاری خوبی را در این باره شاهد بودیم. 

استاندار گلستان در این کارگروه با اشاره به قابلیت ها و توانمندی های بی شمار گلستان در جذب گردشگر گفت: با توجه به تنوع قومیت ها و جاذبه های طبیعی و تاریخی در این استان، ایجاد موزه روستایی به جذابیت هرچه بیشتر این استان خواهد افزود.

به گفته محمودزاده؛ این استان با قابلیت های فراوان و تنوع اقوام، آمادگی ایجاد موزه روستایی را دارد تا بدین طریق فرهنگ و آداب و سنن قومیت ها را به نمایش بگذارد.

536 جاذبه تاریخی و فرهنگی، 300 جاذبه طبیعی، 16 هتل، 17 مهمانپذیر و 30 منطقه نموونه گردشگری در گلستان شناسایی شده است.

کد خبر 806425

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha