۱۳ دی ۱۳۸۷، ۱۰:۳۴

ایزابل هوپر رئیس داوران جشنواره فیلم کن شد

ایزابل هوپر رئیس داوران جشنواره فیلم کن شد

بازیگر تحسین‌شده فرانسوی رئیس هیئت داوران شصت و دومین دوره جشنواره فیلم کن شد که 13 تا 24 مه سال 2009 برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد هوپر 55 ساله که دو جایزه جشنواره کن را در کارنامه دارد، در این باره گفت: بسیار خوشحال هستم و افتخار می‌کنم. کن و من تاریخی طولانی داریم و دیدار بعدی ما قطعا علاقه من به این جشنواره و سینمای جهان را قطعی می‌کند.

هوپر در چند دهه اخیر به عنوان اعطاکننده جایزه، عضو هیئت داوران، رئیس همایش و بازیگر فیلم‌های بخش مسابقه یا خارج از مسابقه، بیش از 25 بار در کن حضور داشته است. او با فیلم‌های "ویولت نوزی‌یر" 1978 و "معلم پیانو" 2001 دو بار جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره معتبر را دریافت کرده است.

تی‌یری فرومو مدیر عامل جشنواره کن درباره انتخاب هوپر گفت: سپردن ریاست هیئت داوران به بازیگری مانند ایزابل هوپر ادای احترام به فردی است که محبوبیت خود را در حدمت سینمای هنری قرار داده، کسی که سابقه همکاری با کارگردانان جوان و فیلمسازات تحسین‌شده خارجی را دارد.

هوپر بعد از لیو اولمان، ژان مورو و فرانسواز ساگان چهارمین زنی است که رئیس هیئت داوران جشنواره کن می‌شود. او سال 1953 در پاریس به دنیا آمد و کار بازیگری را با نمایش آغاز کرد. هوپر در 1974 با فیلم Going Places به کارگردانی برتران بلیه با بازی ژرار دوپاردیو به شهرت رسید.

او در چند فیلم با کلود شابرول از چهره‌های موج نو سینمای فرانسه و استاد فیلم‌های معمایی همکاری کرد و برای بازی در دو فیلم شابرول شامل "سرگذشت زنان" 1988 و "تشریفات" 1995 جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره ونیز را گرفت. او سال 2005 نیز جایزه ویژه یک عمر دستاورد این جشنواره را گرفت.  

هوپر سابقه همکاری با تعدادی از فیلمسازان مطرح غیرفرانسوی مانند مایکل چیمینو، جوزف لوزی و مارکو فرری را دارد. "دروازه بهشت" چیمینو اولین فیلم آمریکایی او برد. خرس نقره بهترین بازیگر زن جشنواره برلین برای "هشت زن" 2002 و سزار بهترین بازیگر زن برای "تشریفات" از دیگر جوایز اوست.

شصت و دومین جشنواره فیلم کن 13 تا 24 مه در ساحل جنوب فرانسه برگزار می‌شود. دوره گذشته شان پن بازیگر و فیلمساز آمریکایی رئیس داوران کن بود.

کد خبر 810566

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha