۱۳ دی ۱۳۸۷، ۱۴:۱۰

وابستگی به واردات روغن نباتی امنیت غذایی جامعه را تهدید می کند

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: وابستگی کشور به واردات روغن نباتی (بیش از 85 درصد)، امنیت غذایی جامعه را تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر مطالعات زیر بنایی این مرکز در پاسخ به درخواست احمد توکلی نماینده تهران ضمن بررسی میزان تولید، مصرف و واردات روغن نباتی در کشور تصریح کرد که وابستگی سنگین کشور به واردات روغن نباتی (بیش از 85 درصد) امنیت غذایی جامعه را تهدید می کند و این در حالی است که بررسی های کارشناسی نشان می دهند که امکان تولید دانه روغنی در حد نیاز در کشور وجود دارد.

مرکز پژوهشها افزود: هر چند دانه های روغنی معمول در کشور از جمله سویا و آفتابگردان در گذشته توسعه چندانی نیافته و پتانسیل لازم برای تامین نیاز کشور از طریق آنها وجود ندارد، اما با معرفی دانه روغنی کلزا به زراعت کشور در دهه اخیر ، امکان خودکفایی در روغن با استفاده بهینه از امکانات آبی و خاکی کشور فراهم شده است. این زراعت با ویژگی های خاص خود با شرایط مختلف آب و هوای کشور انطباق دارد و سبب پایداری تولید و افزایش عملکرد غلات (گندم، جو وذرت) در برنامه تناوبی می گردد.

مرکز پژوهشها در ادامه با اشاره به اینکه تولید این دانه روغنی طی دهه اخیر در کشور رشد مطلوبی داشته و در سال زراعی 1384- 1385 به 300 هزار تن رسیده است، افزود: با این وصف در سال های اخیر تولید دانه های روغنی کاهش یافته است که عوامل مدیریتی، قیمت تضمینی نامناسب، تضعیف بخش خصوصی و کاهش حمایت های اعتباری دولتی از جمله مهمترین عوامل موثر در کاهش تولید این محصول بوده اند.

دفتر مطالعات زیبنایی مرکز پژوهشها در ادامه پیشنهاداتی برای توسعه کشت دانه های روغنی در کشور ارائه داد و از تهیه، تصویب و اجرای طرحی جامع جهت توسعه کشت و افزایش تولید دانه های روغنی در کشور خبر داد.

کد خبر 810663

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha