۱۶ دی ۱۳۸۷، ۱۴:۳۱

پیشنهاد بوستون گلوب به اوباما/

اتخاذ یک راهبرد منطقه ای با حضور ایران برای حل مسائل افغانستان

اتخاذ یک راهبرد منطقه ای با حضور ایران برای حل مسائل افغانستان

یک روزنامه آمریکایی به رئیس جمهور جدید آمریکا پیشنهاد داد که یک مشارکت راهبردی را با حضور کشورهای مهم همسایه افغانستان از جمله ایران، روسیه، هند و کشورهای آسیای میانه برای حل بحران افغانستان ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه بوستون گلوب در مطلبی نوشت: "باراک اوباما" اعلام کرده که خواستار افزایش تلاش نظامی برای شکست طالبان در افغانستان است. آن واقعیتی که اوباما باید به زودی با آن مواجهه شود، این است که افغانستان نمی تواند تنها از طریق ابزارهای نظامی از دست طالبان نجات پیدا کند.

نویسنده این مطلب خاطر نشان کرده است: ثبات افغانستان در نهایت نیازمند همکاری بین طرفهای متعددی است. این نیاز به همکاری در تلاشهای کنونی آمریکا و ناتو ( سازمان آتلانتیک شمالی)  برای انتقال تدارکات به افغانستان از طریق کشورهای آسیای میانه مشهود است. این کشورها همان ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: دلیل توجه به این همسایگان آسیای میانه این است که مسیر ارسال تدارکات از گذرگاه خیبر پاکستان بسیار خطرناک شده است. شبه نظامیان طالبان در این منطقه به خودروها و کامیونهای حامل تدارکات آمریکا و ناتو حمله کرده اند.

بوستون گلوب افزوده است: تا زمانیکه بیشتر کشورهای مهم همسایه افغانستان برای یک منفعت مشترک در صورت برقراری ثبات در افغانستان اقدام نکنند، شانس کمی برای صلح در این کشور وجود دارد.

به عقیده نویسنده، یک نشانه جالب برای ممکن بودن چنین همکاری را می توان در مورد روسیه دید. با وجود تنش در روابط مسکو- واشنگتن از زمان جنگ در گرجستان ، مقامهای روسیه با صراحت می گویند که در کمک به محافظت از افغانستان در برابر طالبان با ناتو منفعت مشترکی دارند.

در پایان این مطلب آمده است: چالش افغانستان در برابر اوباما بیش از آنکه نظامی باشد، دیپلماتیک خواهد بود. او برای نجات افغانستان باید یک مشارکت راهبردی را ایجاد کند که طرفهایی همچون پاکستان، هند، ایران، روسیه و کشورهای آسیای میانه را در بر می گیرد. این وظیفه آسانی نیست، اما گزینه دیگر جنگ بی پایان در افغانستان است. 

کد خبر 812381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha