۲۴ دی ۱۳۸۷، ۱۱:۲۹

در گفتگو با مهر عنوان شد:

تعداد پرده خوانان کشور انگشت شمار شده است

گرگان - خبرگزاری مهر: مرشد و هنرمند پرده خوان و تعزیه کشور گفت: شمار پرده خوانان در کشور به تعداد انگشتان دست کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، مرشد محمد احدی پیش از ظهر سه شنبه در حاشیه جشنواره تئاتر عاشورائیان در گرگان به خبرنگاران افزود: این در حالی است که در گذشته شمار زیادی از هنرمندان در این رشته اصیل ایرانی فعالیت داشتند و اکنون یادی و نشانی از آنها نیست.

وی اظهار داشت: در گذشته بیشتر به این هنر دیرپا توجه می شد و بین پرده خوانها نیز رقابت وجود داشت که اکنون این مسائل وجود ندارد.

وی از پرده خوانی به عنوان یک هنر پرپیشینه و قدیمی یاد کرد و گفت: هنرمند پرده خوان باید روانشاس باشد و از علوم مرتبط آگاهی داتشه باشد.

به گفته مرشد احدی، نقالی مذهبی، روضه خوانی، منقبت خوانی، ذکر خوانی، شمایل گردانی، سحر خوانی عاشورا یا صبح خوانی، چاووش خوانی و سقا خوانی از انواع هنر پرده خوانی است.

این هنرمند پره خوان و تعزیه بیان داشت: نقالی نیز در بیان همانند پرده خوانی است با این تفاوت که دارای حالتها، حرکتهای نمایشی و میدان داری در رجز خوانی است.

وی یادآورشد: جنگ و دلاوریها، معجزات مربوط به انبیاء و وقایع مربوط به مصیبت کربلا از جمله موضعات هنر نقالی و پرده خوانی است.

وی عنوان کرد: طومارهای کهن نقالی، داستانهای شفاهی، جنگنامه ها، منظومه های مربوط به عاشورای حسینی، خاوران نامه، منتهی آلامال، تحفه المجالس ازز جمله منابع مورد استفاده رد نقالی است.  

کد خبر 815724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha