۲۹ دی ۱۳۸۷، ۱۱:۱۹

صالح آبادی اعلام کرد:

توسعه ابزارهای جدید اسلامی در بورس

توسعه ابزارهای جدید اسلامی در بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از طراحی ابزارهای اوراق بهادار رهنی اسلامی در قالب اوراق مشارکت و اوراق صکوک در بورس خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر ، علی صالح آبادی امروز در حاشیه همایش دوره آموزشی بین المللی بازار سرمایه اسلامی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه باید تمام ابزارها و فعالیتها در ایران بر اساس شریعت اسلامی باشد ، تصریح کرد: با توجه به این امر کمیته ای در این خصوص  تشکیل شده است که برای توسعه این ابزارها در بازار سرمایه کشور اقدام می کنند.

سخنگوی سازمان بورس واوراق بهادار افزود: این در حالی است که کمیته های فقهی در سازمان های بورس سایر کشورها نیز وجود دارد منتهی در این کشورها چون علاوه بر ابزارهای اسلامی ، ابزارهای غیر اسلامی نیز مورد معامله قرار می گیرد لذا کمیته های فقهی آنها به مردم اسلامی یا غیر اسلامی بودن ابزارها را به مردم اعلام می کنند و مردم در انتخاب این ابزارها مختار هستند.

به گفته وی اما در ایران به لحاظ اینکه فعالیت تمام شرکتها حلال و شرعی است ، لذا تمام فعالیتها اسلامی محسوب می شود و اما با این وجود بورس ما نیازمند توسعه ابزارهای جدید است که کمیته فقهی در این زمینه فعال می باشد.

صالح آبادی با بیان اینکه ابزار قراردادهای آتی که در بورس کالای ایران در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد بر اساس طراحی هایی است که در کمیته فقهی سازمان بورس صورت گرفته است ، از طراحی و تالیف سایر ابزارها در کمیته فقهی همچون اوراق بهادار رهنی به شکل اسلامی در قالب اوراق مشارکت و همچنین اوراق صکوک خبر داد.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه سایر ابزارها نیز  در این کمیته بررسی شده است ، افزود: همچنین آبشن ها نیز در این کمیته در دست بررسی است.

وی اظهار امیدواری کرد که این ابزارها به محض تصویب لایحه دو فوریتی توسعه ابزارهای جدید در مجلس قابلیت توسعه را در کشور داشته باشند.

همچنین در حاشیه این همایش، حسین قضاویی قائم مقام بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی 15 سال پیاپی دوره ها و کارگاه های بین المللی دوره های آموزشی را برگزار می کند که کارشناسان نظام بانکی عمده ترین مخاطبین آنها هستند.

وی گفت: در دوره 16 این کارگاه آموزشی بیش از 15 کشور اسلامی حضور یافته و تجربیات خود را مبادله می کنند.

قائم مقام بانک مرکزی  گفت: در این دوره سخنرانانی از کشورهای مختلف و صاحب نظر در حوزه بانکداری سخنرانی خواهند کرد .

همچنین در کارگاه آموزشی سال جاری علاوه بر آموزش بانکداری اسلامی برای اولین بار کارگاه آموزشی بازار سرمایه نیز افتتاح شد.

وی اظهار امیدواری کرد که این کارگاه آموزشی زمینه پیشرفت موانع نظری در بازار پول و سرمایه را فراهم کند.

کد خبر 818432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha