۳۰ دی ۱۳۸۷، ۱۱:۲۸

"تاریخ شفاهی کمیته‌های انقلاب اسلامی" منتشر شد

قم - خبرگزاری مهر: کتاب تاریخ شفاهی کمیته های انقلاب اسلامی نوشته سید علی هاشمی و مهدی رنجبر آذربایجان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، کتاب تاریخ شفاهی کمیته های انقلاب اسلامی به چگونگی شکل گیری، کارکرد ها و چالش های پیش روی این نهاد انقلابی پرداخته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تدبیر حضرت امام خمینی (ره) نخستین حرکت در راستای حفظ و تثبیت انقلاب در درون مرزهای کشور، تشکیل کمیته‌های انقلاب اسلامی جهت مبارزه با دشمنان انقلاب در داخل کشور و شرایط بحرانی اوایل انقلاب بود که به یقین از نظر رفع مشکلات و مسائل داخلی، انقلاب را تا زمان تثبیت و با نگاهی واقع‌بینانه، به خاطر نیروسازی و تغذیه‌ی تمامی نهادهای انقلابی تا امروز بیمه کرده است.

کمیته‌های انقلاب اسلامی که ابتدا با عنوان کمیته‌ی موقت کار خود را آغاز کردند، در اوایل انقلاب و در خلا نهادهای حکومتی به مرتب کردن تمامی امور از مبارزه با منافقین و تروریست‌های ضدانقلاب گرفته تا حل و فصل اختلافات خانوادگی می‌پرداختند.

این امر به خاطر قرار گرفتن روحانیت در راس کمیته‌های انقلاب نمود خاصی یافته بود چنانچه علاوه بر ریاست کل کمیته‌ها که بر عهده‌ی حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی نهاده شد فرماندهی کمیته‌های 14‌ گانه‌ی تهران و شهرستان‌های مختلف را نیز روحانیون برعهده داشتند.

دیگر خصیصه‌ مهم و بارز کمیته‌های انقلاب اسلامی مردمی بودن این نهاد است. چنانچه، نیروهای انقلابی با دستور حضرت امام برای تشکیل کمیته‌ها در سراسر کشور حول محور روحانیت در مساجد جمع شده و به تشکیل این نهاد انقلابی اقدام کردند.

اثر حاضر در چهار فصل، با تکیه بر خاطرات برخی از نیروهای انقلابی فعال در کمیته‌های انقلاب اسلامی، سعی دارد شکل‌گیری کمیته‌ها و زمینه‌های آن، مهم‌ترین چالش‌های رو در روی اوایل انقلاب و نیز ارکان و تشکیلات کمیته‌ها را در ادوار مدیریتی مختلف بررسی، معرفی و تبیین کند.

این پژوهش شفاهی از تاریخ انقلاب در آخرین فصل از مباحث خود بحث ادغام را مورد مطالعه قرار می‌دهد و مهمترین نظرات موافقان و مخالفان را بیان کرده، سپس نتایج بعد از ادغام را از زبان فعالان کمیته‌، بیان می‌دارد.

کتاب تاریخ شفاهی کمیته های انقلاب اسلامی نوشته سید علی هاشمی و مهدی رنجبر آذربایجان در 276 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه برای نخستین بار در پاییز سال جاری از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

کد خبر 818937

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha