۲۰ بهمن ۱۳۸۷، ۱۵:۵۷

تحولات آفریقا در هفته گذشته /

عدم توافق بین سران اتحادیه آفریقا/ اولین سفر دوره ای کاسترو به آفریقا

عدم توافق بین سران اتحادیه آفریقا/ اولین سفر دوره ای کاسترو به آفریقا

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: ادامه تظاهرات مخالفان در ماداگاسکار، سفر دوره ای رئیس جمهوری کوبا به کشورهای آفریقایی و ادامه عملیات مشترک کنگو و رواندا علیه شورشیان از جمله مهمترین اخبار قاره آفریقا در هفته گذشته به شمار می رود.

* ماداگاسکار

- "انتاناناریو اندری راجوالینا" شهردار انتاناناریو پایتخت ماداگاسکار که به برکناری خود از سوی دولت معترص است، از هوادارانش  خواست تجمع جدیدی مقابل شهرداری پایتخت برگزار کنند.

* نشست اتحادیه آفریقا

- شرکت کنندگان در اجلاس سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا نتوانستند درباره تشکیل دولت واحد آفریقا طرح پیشنهادی معمر قذافی رهبر لیبی و رئیس جدید این اتحادیه به توافق برسند.

* آفریقای جنوبی

- "پیت رمارینتزبورگ جاکوب زوما" بخت اول ریاست جمهوری آفریقای جنوبی قرار است به علت اتهام کلاهبرداری و فساد در دادگاه حاضر شود.

* آنگولا

- رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا برای دیدار رسمی سه روزه وارد آنگولا شد.

* جمهوری دموکراتیک کنگو

-  پیگیری عملیات نظامی مشترک ارتش جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا برای تعقیب شورشیان وابسته به نیروهای دموکراتیک آزادیبخش رواندا.  

* سومالی

- شیخ شریف شیخ احمد روز شنبه پس از ورود به شهر موگادیشو در جمع خبرنگاران گفت: حضور من در موگادیشو برای مشورت با مقامات محلی، مسئولان سیاسی و گروههای اسلامی است.

شیخ احمد روز 31 ژانویه (12 بهمن) ازسوی مجلس سومالی به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور برگزیده شد و بلافاصله در اجلاس سران اتحادیه آفریقا شرکت کرد.

* آنگولا

- پیگیری دادگاه ماجرای موسوم به "انگلوگیت" در مورد احتمال فروش غیرقانونی اسلحه به انگولا.

* سفر کاسترو به الجزیره 

- رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا به دیدار خود از انگولا پایان داد و برای دیدار با عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر به این کشور سفر کرد.

* سفر فرستاده سازمان ملل به سومالی

-  فرستاده ویژه سازمان ملل در سومالی ساکنان این کشور را به کمک برای تحولات گسترده سیاسی در سومالی فراخواند. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز اخیرا از انتخاب رئیس جمهوری جدید سومالی ابراز خرسندی کردند. رئیس جمهوری جدید سومالی قرار است نخست وزیر را منصوب و با تاسیس یک دولت وحدت ملی ثبات را در این کشور برقرار کند.

* دزدان دریایی

- سرانجام پس از مدتها گفتگو با دزدان دریای سواحل سومالیایی کشتی اوکراینی فاینا آزاد شد. یک میانجی محلی که در گفتگوها برای آزادی این کشتی دخالت داشته گفت: دزدان دریایی در پی دریافت پول درخواستی این کشتی را آزاد کردند.

کشتی اوکراینی"ام وی فاینا" که 20 خدمه بر روی عرشه آن کار می کرد و در حال حمل تانک های "تی 72" و دیگر ادوات جنگی بود در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی از سوی دزدان دریایی به گروگان گرفته شده بود و آنها در قبال آزادی این کشتی مبلغ 3 میلیون دلار پول خواسته بودند.

کد خبر 829388

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha