۲۵ بهمن ۱۳۸۷، ۱۰:۴۲

مهر گزارش می دهد:

امضای 61 میلیارد دلار قرارداد نفتی در 18 ماه اخیر

امضای 61 میلیارد دلار قرارداد نفتی در 18 ماه اخیر

خبرگزاری "مهر" به بررسی امضای بیش از 60 میلیارد و 870 میلیون دلار قرارداد در زمینه توسعه میادین و صادرات گاز با شرکای خارجی در 18 ماه اخیر پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، هر چند بسیاری از تحلیل گران انرژی کشور بر این باورند که صنعت نفت در خط مقدم تحریم های سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است، اما در 18 ماه اخیر ایران توانست قرارداد توسعه 10 میدان نفت و گاز و صادرات گاز به کشور سوئیس به ارزش تقریبی 61 میلیارد دلار را به امضا برساند تا یک بار دیگر و این بار در صنعت نفت و گاز با فعال شدن دیپلماسی شاهد تبدیل شدن تهدیدها به فرصت باشیم.

جزئیات این قراردادها به شرح ذیل است:

توسعه میدان نفتی جفیر
قرعه اولین قرارداد بیع متقابل جدید نفت ایران به نام شرکت بیلاروس نفت برای توسعه میدان جفیر ( با ذخیره 1/2 میلیارد بشکه نفت) افتاد.

در این قرار داد که شهریور ماه سال 1386 امضا شده شرکت بیلاروس نفت موظف است با سرمایه گذاری 250 میلیون دلاری در فاز اول 15 هزار بشکه و با صرف 250 میلیون دلار دیگر در فاز دوم 25 هزار بشکه نفت خام از این میدان تولید کند.

توسعه میدان نفتی یادآوران
اما بدون شک یکی از خبرسازترین قرار دادهای نفتی دنیا در سال گذشته واگذاری طرح توسعه میدان نفتی یاد آوران به شرکت سانیوپک چین به ارزش تقریبی 2 میلیارد دلار بود.

در این رابطه دو شرکت پس از 3000 ساعت مذاکره برای تولید 85 هزار بشکه نفت سنگین در فاز اول و 100 هزار بشکه در فاز دوم میدان یادآوران ( با حجم 3/17 میلیارد بشکه نفت درجا) به توافق نهایی دست پیدا کردند.

بلوک اکتشاف و توسعه دیر
سومین قرار داد نفتی که در دوران وزارت غلامحسین نوذری امضا شد،واگذاری بلوک اکتشاف و توسعه دیر به شرکت ایتالیایی ا دیسون اینترنشنال به ارزش 107 میلیون دلار بود.

بر اساس این قرارداد، شرکت ایتالیایی موظف است که 7500 کیلومتر عملیات لرزه نگاری 2 بعدی و حفر 2 حلقه چاه را در قلب خلیج فارس به انجام برساند.

توسعه میادن گلشن و فردوس
امضای قرار داد 12 تا 14 میلیارد دلاری توسعه میادین گازی گلشن و فردوس مابین شرکت ملی نفت ایران و SKS مالزی ، این کشور را به عنوان یکی شرکای استراتژیک صنعت نفت در سطح بین المللی مطرح کرده است به طوری که پس از امضای این قرار داد در سال گذشته ، امسال هم 3 سند همکاری و 2 تفاهم نامه با محوریت صادرات نفت، ساخت پالایشگاه ، ساخت کارخانه LNG و توسعه میادین در بخش بالا دستی ما بین دو شرکت امضا شد.

در این رابطه ذکر این نکته ضروری است، امضای قرار داد با SKS، پای مالزیایی ها را به صنعت نفت ایران باز کرد به طوری که هم اکنون مذاکراتی برای حضور این شرکت ها در پروژه های NGL خارگ، توسعه میدان اسفندیار و کیش در حال انجام است.

توسعه میدان رسالت
از دیگر قراردادهایی که ظرف 5/1 سال گذشته ما بین NIOC و یک شرکت مالزیایی امضا شده، قرار داد طرح توسعه میدان رسالت به ارزش 5/1 میلیارد دلار با شرکت " آمونای" مالزی است.

بر اساس این قرار داد که به شکل فاینانس نهایی شده مالزیایی ها باید تولید نفت خام میدان رسالت را از 8 به 47 هزار بشکه افزایش دهند.

توسعه میدان پارس شمالی
بزرگترین قرار داد خارجی شرکت ملی نفت ایران در دولت نهم بدون شک واگذاری طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی به شرکت سینوک چین است. در این قرار داد 16 میلیارد دلاری چینی ها باید توسعه پارس شمالی را در 4 فاز هر یک به ظرفیت 2/ 1 میلیارد فوت مکعب به پایان برسانند.

بلوک اکتشاف و توسعه دانان
پس از حضور تایلند، چین و اندونزی این بار قرعه به نام دیگر شرکت آسیایی یعنی پترو ویتنام بود که با رقم 115 میلیون دلار برنده مناقصه بلوک اکتشاف و توسعه دانان ایلام شود.

در قرارداد شرکت ویتنامی موظف است 540 کیلومتر لرزه نگاری 2 بعدی و 3 حلقه چاه اکتشافی در این بلوک غرب کشور حفاری کند.

بلوک اکتشاف و توسعه مغان
قرار داد 142 میلیون دلاری با شرکت ina کرواسی موجب شد که کروات ها پس از گذشت یک صد سال از حیات صنعت نفت ایران بالاخره در یک پروژه نفت با ایرانی ها مشارکت کنند ، در این قرار داد شریک اروپایی NIOC باید 600 کیلومتر لرزه نگاری 2 بعدی ، 200 کیلومتر برداشت لرزه نگاری 3 بعدی و یک حلقه چاه اکتشافی در مغان اردبیل حفاری کند.

توسعه آزادگان شمالی
هر چند چینی ها در فاصله تغییر روسای جمهور آمریکا ، پای قرار داد یک میلیارد و 760 میلیون دلاری توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی را امضا کردند، اما بسیاری از تحلیلگران غرب اعلام کردند که CNPC چین در بهترین شرایط برای توسعه یک میدان بزرگ نفتی ایران پا پیش گذاشته است .

بر اساس این قرارداد اژدهای زرد آسیا باید برای توسعه دو فاز میدان آزادگان شمالی ( با حجم 6 میلیارد بشکه نفت خام در جا ) آستین ها را بالا بزنند.

صارات گاز به سوئیس
سفر خانم کالمی ری دیپلمات سوئیسی بهترین فرصت بود که بدون توجه به سر و صداهای رسانه های آمریکایی قرار داد فروش 5/5 میلیارد متر مکعب مابین شرکت های ملی صادرات گاز ایران و EGL سوئیس به ارزش تقریبی 25 میلیارد دلار امضا شود.

بر اساس این قرار داد ایران باید با توسعه فازهای پارس جنوبی انتقال گاز خود را به شرکت سوئیسی تا سال 2010 میلادی آغاز کند.

قرار دادهای خارجی ایران ال ان جی
اگر قرار بود که امضای قرار داد با شرکت سوکوئین اسپانیا و قرارداد مایع سازی با کنسرسیوم ایرانی و ورلی پارسونز استرالیا را هم در لیست قرار دادهای خارجی وزارت نفت بیافزاییم ، شاید حجم قرار دادهای خارجی این وزارت خانه در یک و نیمه سال اخیر مرز 61 میلیارد دلار را هم پشت سر می گذاشت . اما بر اساس سیاستهای اصل 44 هم اکنون تولید LNG از فاز 12 پارس جنوبی به شرکت خصوصی مایع سازی گاز ایران واگذار شده است.

لیست تفاهم نامه های خارجی وزارت نفت امضای دو تفاهم نامه با شرکت های گازپروم روسیه و وزارت انرژی ترکیه شاید از بسیاری از قرار دادهای رسمی نفت خبر سازتر بود.

بر این اساس تاکنون دو تفاهم نامه جداگانه برای توسعه فازهای پارس جنوبی ،سوآپ و ترانزیت گاز و ساخت پالایشگاه و خطوط انتقال گاز مابین غلام حسین نوذری و حلمی گولر ( ترکیه) و الکسی میلر( گازپروم ) به امضا رسیده است.

به گزارش مهر، امضای تفاهم نامه با سوریه برای فروش 3 میلیارد متر مکعب گاز، با Edison spa سوئیس برای توسعه همکاری های مشترک ، با سریلانکا برای ساخت و افزایش ظرفیت پالایشگاه های نفت، با شرکت PGNIG لهستان برای توسعه میدان گازی لاوان ، با عمان برای توسعه میدان گازی کیش و وزارت نفت و انرژی کشور اکوادر برای ایجاد شرکت مشترک نفتی هم بخش دیگر از دستاوردهای دیپلماسی کشور در 18 ماه اخیر به شمار می رود.

کد خبر 833575

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha