نگاهي به وصيت نامه امام خميني(ره ) و بخش هاي مختلف آن نشان مي دهد ايشان تا چه حد به جايگاه زنان و نقش آنها در جامعه اهميت مي دادند و به چه ميزان از ظلمي كه طي ساليان حكومت ستمشاهي بر اين قشر رفته فرياد اعتراض بر مي آورده اند . براي نمونه به اين بخش از وصيتنامه امام راحل ( ره ) توجه كنيم : " ما مفتخريم كه بانوان وزنان پير وجوان وخرد وكلان در صحنه هاي فرهنگي واقتصادي ونظامي حاضر وهمدوش مردان يا بهتر از آنان در راه تعالي اسلام ومقاصد قرآن كريم فعاليت دارند وآنانكه توان جنگ دارند در آموزش نظامي كه براي دفاع از اسلام وكشور اسلامي از واجبات مهم است شركت واز محروميتهايي كه توطئه دشمنان ونا آشنايي دوستان از احكام اسلام وقرآن برآنها بلكه براسلام ومسلمين تحميل نمودند ، شجاعانه ومتعهدانه خود را رهانده واز قيد خرافاتي كه دشمنان براي منافع خود بدست نادانان وبعضي آخوندهاي بي اطلاع از مصالح مسلمين بوجود آورده بودند ، خارج نمايند" .
بهره گيري از فقه اسلامي براي رفع مشكلات زنان
رييس مركز مشاركت زنان د رگفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر در باره نقش ديدگاه وانديشه امام د روضع قوانين حقوقي زنان بعد از انقلاب مي گويد: بطور كلي حضرت امام خميني( ره ) را بايد احيا گر حقوق زن در عرصه جاهليت مدرن ناميد ، امام با انديشه قوي كه از فقه اسلامي داشتند وتاكيدي كه براقتضائات زمان ومكان مي كردند در واقع شرايط مناسب را براي استيفاي حقوق زنان در چهار چوب ودر مبناي اصول اسلامي درزمان حاضر فراهم كردند .
زهرا شجاعي مي افزايد: امام حتي درباره حق طلاق زنان مي گويند زنان مي توانند اين موضوع را در شرايط ضمن عقد خود قرار دهند ودر واقع با بيان اين مطلب يك فصل مهمي در راههاي احقاق حقوق زنان باز مي كنند وآن هم استفاده از مكانيزمهاي موجود در فقه اسلامي با اتكا به عنصر زمان ومكان براي رفع مشكلات زنان است .
وي خاطر نشان مي كند: امام نگرشهاي متحجرانه اي كه مانع مشاركت زنان هستند را طرد ونفي مي كنند ودر پاسخ به اين سوال كه آيا خلاف شرع نيست كه زنان در مسايل سياسي مانند انتخابات شركت كنند مي فرمانيد: طرح اين سوال خلاف شرع است ودر موارد بسيار متعدد ديگر مشاهده شده كه در مورد فعاليتهاي اجتماعي وسياسي زنان ، افق تازه اي را برروي حوزه مشاركت زنان با استناد به اصول واهداف اسلامي باز مي كنند واين مقدمات ورويكرد زمينه را براي اصلاح بخشي از قوانين ومقررات در جامعه فراهم كرد .
رييس مركز مشاركت زنان تاكيد مي كند: البته متاسفانه اين نگرش عميق ، انقلابي واسلامي امام خميني در سطوح ديگر وحتي در برخي از مراجع قانونگذاري ساري وجاري نبوده است وعلت آن نيز رسوبات غلط فكري است كه در انديشه بعضي مسوولين وجود دارد وهمچنين عدم شناخت دقيق وهمه جانبه نسبت به تحولات زنان وعدم توجه به دو عنصر مهم زمان ومكان است.
وي مي گويد: تشويق زنان براي مشاركت گسترده در عرصه هاي مختلف سياسي ، اجتماعي و.. نمونه هايي از نوع نگرش حضرت امام به بحث حقوق زنان وموضوع مشاركت آنان در كشور است.
امام راحل دخالت زنان در امور مملكت را واجب مي دانستند
شجاعي با اشاره به اينكه موضوع حقوق زن يكي از برجسته ترين نكاتي است كه امام در وصيت نامه خود به آن اشاره كرده اند ، مي افزايد: حضرت امام حضور زنان را درتمام عرصه ها در كنار مردان وتقريبا دوشادوش مردان وحتي گاهي بهتر از آنان به عنوان يكي از افتخارات ياد مي كنند ودقيقا در زماني كه برخي از فرماندهان نظامي مانع آموزش نظامي به زنان مي شدند ، به صراحت آموزش نظامي را براي آنان مورد تاكيد قرار دادند.
وي نگرش نسبت به حجاب ، اجازه رانندگي در زماني كه برخي از مراجع آن را حرام مي دانستند ، تاييد يا اجازه سخنراني براي زنان در مجامع عمومي ، تشويق براي شركت در راهپيمايي ها ، انتخابات و تظاهرات را نمونه هايي ديگري از انديشه والاي حضرت امام درارتباط با حقوق زنان مي داند.
وي ادامه مي دهد : نكته ديگرجامعيت نظرات امام درارتباط با نقش وجايگاه زنان است، به اين معني كه امام نقش خانوادگي ومربي گري زن را د رخانواده بسيار مهم مي داند ومي فرمايند: قرآن كريم انسان ساز است وزنان نيز انسان سازند ودر واقع نقش تربيتي زنان را د ركنار قرآن ياد مي كند وهمچنين به نقش سياسي آنها نيزتوجه خاص دارد ومي فرمايند زنان بايد در مقدرات اساسي مملكت دخالت كنند يعني تصميمگيري وتصوير سازي درسطوح بالا برايشان يك تكليف است.
رييس مركز مشاركت زنان تصريح مي كند: زنان بايد نسبت به انديشه هاي امام شناخت ودرك كافي وهمچنين توجه به دو عنصر زمان ومكان داشته باشند وبستر سازي وپياده كردن زمينه هاي مناسب براي احقاق حقوق زنان با توجه به انديشه وافكارامام نيز برعهده مسوولين وبرنامه ريزان كشور است.
انديشه امام منشا تغيير نگرش جامعه نسبت به زنان شد
رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان نيز در اين باره به خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهرمي گويد: بهبود وضعيت زنان در بعد از پيروزي انقلاب به دليل توجه عملي وانديشه امام است و وجود نقايص د رمواردي نيزبدليل عدم درك صحيح انديشه وتفكر امام ويا عدم توجه كافي د رعمل به آنهاست .
منيره نوبخت مي افزايد : آن چيزي كه امام در عرصه مسايل زنان مطرح كردند ، اصلاح وضعيت زنان در عرصه هاي مختلف حقوق اجتماعي ، سياسي و.. براي حداقل 50 سال بوده است.
وي خاطر نشان مي كند: مشكلات عمده موجود در جامعه مانند عدم رواج ويا صدور نگرش صحيح نسبت به زنان دراثر انديشه ها وتفكرات حضرت امام از بين رفت .
وي مي گويد: دسته ديگرمتدينيني كه انديشه درستي نسبت به نسايل زنان نداشتند ودرنتيجه رفتار درستي نيز از خود بروز نمي دادند ويا كساني كه متاثر ا زتفكرات غربي ويا به نوعي دچارغربزدگي بودند كه آنها هم دچار مشكلاتي درانديشه ونگرش بودند وبا توجه به اين مسايل نگرش صحيح دراقليت قرار داشت.
رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان تاكيد مي كند: تاثير زنان در پيروزي انقلاب ، حضورآنها درعرصه ، سياسي ، اجتماعي، حقوقي، فرهنگي ، خانوادگي و.. مورد توجه وتاكيد امام بود وهمواره مطالب مهمي را دراين زمينه ها مطرح مي كردند واين امرتاثير بسيارعظيمي درجامعه براي ترويج وشايع شدن انديشه ونگرش صحيح امام گذاشت.
نوبخت مي گويد: نكته ديگر اشكالات وابهاماتي بود كه براي زنان در عرصه هاي مختلف بوجود آمده بود كه آن نيزدر جلسات حضوري با حضرت امام وپاسخگويي ايشان رفع شد ، به همين دليل امروزه شاهد انديشه وباور صحيح نسبت به مسايل زنان در جامعه هستيم.
وي وضع قوانين زنان را متاثر از انديشه وديدگاه امام مي داند وتصريح مي كند: اين امر درفعاليت قوه مقننه ، دستگاههاي اجرايي ، قوه مجريه اثرگذار بوده ومنشايي براي تصحيح نگرش ومبنايي براي تغيير واصلاح قوانين در كشورشده است.
نظر شما