۲۹ بهمن ۱۳۸۷، ۱۲:۳۷

کاروان راهیان نور نوروز88/

برنامه های ویژه ستاد مرکزی راهیان نور اعلام شد

برنامه های ویژه ستاد مرکزی راهیان نور اعلام شد

حضور فرماندهان و همسران سرداران جنگ برای روایت حوادث دفاع مقدس در مناطق عملیاتی جنوب، اجرای شبهای منور در مناطق عملیاتی، برگزاری نمایشگاه کودک و شلمچه و ... از جمله فعالیتهای فرهنگی ستاد راهیان نور در مناطق عملیاتی جنوب اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار میرفیصل باقرزاده رئیس کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت آغاز اعزام کاروان های راهیان نور به تشریح آخرین اقدامات و برنامه های ستاد مرکزی راهیان نور در نوروز 88 پرداخت.

سردار باقرزاده صحنه راهیان نور را یکی از پاکترین رزقهای معنوی در سرزمین استوار غرب و جنوب کشور دانست که هر ساله تجلی پیدا می کند و آن را فرصتی برای مصاحبت با شهیدان هشت سال دفاع مقدس و زنده کردن راه و منش آنان توصیف کرد.

وی راهیان نور را یکی از متنوع ترین فعالیت های فرهنگی کشور خواند که با اهداف آموزشی و ارتقای سطح معنویات به ویژه در بین جوانان با استقبال چشمگیری روبرو شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در ادامه به استقبال جوانان از فراخوان اینترنتی ستاد مرکزی راهیان نور جهت انتخاب خادمین افتخاری اشاره کرد و گفت: از بین 6هزار و 500 نفر که در این فراخوان ثبت نام کردند یک هزار و 450 نفر انتخاب شدند که از این میان یک هزار و 200 نفر برادر و 250 نفر خواهر هستند که از اول بهمن ماه نخستین گروه شامل 400 نفر به مناطق عملیاتی جنوب اعزام شدند و بقیه افراد نیز طی سه دوره اعزام خواهند شد.

وی حرکت راهیان نور را چند وجهی و در سه حوزه اعزام، اسکان و یادمان عنوان کرد و گفت: در این سه حوزه به دلیل گستردگی تلاش شده از همه ظرفیت های دولت و نیروهای مسلح استفاده شود که در حدود 30 وزارتخانه، سازمان و نهاد در این زمینه، ستاد مرکزی راهیان نور را حمایت می کنند.

سردار باقرزاده با ارائه آماری از میزان اجرای تعهدات هر یک از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی در ستاد راهیان نور خاطرنشان کرد: در مجموع دولت تنها 53درصد تعهدات خود را عمل کرده که امیدواریم در فرصت باقی مانده این تعهدات را اجرایی کند.

وی به علاقمندی جوانان برای شناخت حوادث دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: امسال علاوه بر استقرار 160 نفر راوی از بین برادران سپاه، ارتش، جهادسازندگی سابق و روحانیون در مناطق عملیاتی، 30 آزاده راوی و 30 خواهر راوی که در دوران دفاع مقدس پرستار بودند و یا همسر سرداران شهید هستند برای روایت حوادث جنگ در مناطق عملیاتی مستقر می شوند.

وی با تأکید بر توسعه امکانات و زیرساخت های مناطق یادمانی یادآور شد که تنها 27درصد از مناطق عملیاتی در معرض بازدید مردم است.

وی بودجه 6میلیارد تومانی را جهت ایجاد زیرساختها کافی ندانست و افزود: برای ساخت موزه جنگ در تمام استان های کشور و ساخت یادمان شهدای گمنام باید از کمک دولت در این زمینه بهره مند شویم و مادامی که این زیرساخت های اولیه مثل برق، آب، فاضلاب و دفع زایدات و تسهیلات ارتباطی فراهم نشود نمی توان نقاط جدیدی را برای بازدید زائران گشود.

سردار باقرزاده از بسیج، دانشگاه و مساجد به عنوان پیشگامان کاروان راهیان نور یاد کرد و ورود بخش خصوصی برای ارائه خدمات به زائران را ضروری دانست و از ایجاد بازارچه های مرزی در استان ها و مناطق مرزی خبر داد تا زمینه اشتغال نیز فراهم شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با تأکید بر ایجاد وحدت ملی از اجرای حرکتی نمادین برای تقویت پیوندهای عاطفی خبر داد و گفت: گروه های دانشجویی به مدت یکماه برای فعالیت های فرهنگی و خدمات عمومی به چهار روستا اعزام می شوند.

وی سیستم حمل و نقل اتوبوسی که دارای کارایی، سلامت و امنیت باشد را از مهمترین مسائل ستاد راهیان نور خواند و گفت: امسال با افزایش چهار برابری ظرفیت حمل و نقل ریلی برای جا به جایی کاروان های راهیان نور تنها 2درصد اعزام به این صورت انجام می شود که حدود 25 هزار نفر است و تنها خانواده حادثه دیدگان کاروان دانشجویی مشهد که سال گذشته در این مسیر از بین رفتند با هواپیما اعزام می شوند.

سردار باقرزاده از بیمه شدن همه زائران و خادمین کاروان راهیان نور از اول بهمن 87 تا 30 فروردین 88 خبر داد و اسکان در راهیان نور را مبتنی بر فرهنگ اسکان در زمان جنگ اعلام کرد و گفت: علاوه بر حسینیه های و مدارس شهرهایی که مناطق عملیاتی در آنها وجود دارد از ظرفیت پادگان ها و بیمارستان های صحرایی نیز استفاده خواهد شد.

وی در ادامه به خدمات ویژه فرهنگی در طول اعزام زائران اشاره کرد و گفت: حدود 30 نوع محصول فرهنگی در مقیاس وسیع تولید و توزیع می شود و برگزاری نمایشگاه بزرگ خاکریز در منطقه اروند کنار و هویزه و اجرای شبهای منور در مناطق مختلف عملیاتی جنوب از دیگر برنامه های فرهنگی است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس همچنین از برگزاری نمایشگاه" کودک و شلمچه" با نگاه به دفاع مقدس خبر داد و افزود: در این نمایشگاه کودکان(تا 12 سال)با استقرار در سنگرها به نامه نگاری و کشیدن نقاشی برای کودکان غزه مشغول خواهند شد که این نامه ها و نقاشی ها برای کودکان غزه ارسال می شود و جوایزی نیز به بهترین ها اهدا می شود.

وی در پایان با برحذر داشتن زائران کاروان راهیان نور از انجام کارهای ماجراجویانه و حادث ساز از طرح سامانه امداد و یاور در گذرگاه های اصلی مناطق عملیاتی خبر داد و پیش بینی کرد امسال یک میلیون و 500 هزار نفر از مناطق عملیاتی جنوب بازدید کنند.

کد خبر 835604

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha