۲۸ اسفند ۱۳۸۷، ۱۱:۱۴

حکمت، هنر، زیبایی و عناصر نمایشی قصه یوسف (ع) در قرآن کریم

حکمت، هنر، زیبایی و عناصر نمایشی قصه یوسف (ع) در قرآن کریم

کتاب "حکمت، هنر، زیبایی و عناصر نمایشی قصه یوسف (ع) در قرآن کریم" نوشته محمدعلی خبری در شمارگان 2500 نسخه و 269 صفحه از سوی انتشارات سوره مهر به بازار آمد.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر : این کتاب با پیشگفتاری آغاز می‌شود که قرآن را فراسوی هر هنر و ادبیاتی، معجزه و کلام خداوند و در قلمرو خلاقیت الهی دانسته است. قرآن حاوی گفتارهای ارزنده‌ای است که برخی از آنان در قالب داستانها و سرگذشتهای اقوام پیشین برای عبرت‌آموزی و تفهیم رساتر آیات بیان شده است.

مطالب کتاب در 6 فصل طراحی شده که هر یک دارای زیرمجموعه‌هایی با عناوین و تفسیرهای مختلف و متنوع است.

فصل اول با عنوان "انواع رویکردهای هنری به قرآن" می‌پردازد به 6 بخش شامل "نگاه انسانی به جای نگاه الهی"، "اولویت ساختار هنری بر پیام قرآنی"، "سوء استفاده از نام قرآن"، "عدم شناخت قرآن و هنر"، "شناخت زبان هنر و عدم درک زبان قرآن" و "پیام هنر، ارزشهای حاکم بر کلام خداوند".

فصل دوم با عنوان "برخورد روشمند با قرآن کریم" با مقدمه‌ای کوتاه می‌پردازد به بخشهای "قرآن، مفسر جهان هستی"، "انسان کامل، مفسر قرآن"، "قرآن کتاب هدایت و زندگی"، "ایمان پشتوانه مخاطبان قرآن"، "زندگی برتر"، "قرآن، معلوماتی فراتر"، "قرآن فراتر از هر انگاره" و "کیفیت قصه در قرآن کریم".

بخش پایانی شامل زیر مجموعه‌هایی چون پیچیدگیهای روح و روان انسان، پژواک زندگی عینی انسان، کشمکش بین ارزش و سود (نیکی و بدی)، حیات طیبه انسانی در معرض آفت، شناخت ذاتی هستی و مقصود والاتر است.

فصل سوم با عنوان "حکمت در قرآن کریم" به "حکمت در لغت"، "حکمت در قرآن"، "حکمت و اسماء الحسنی" و "معنای تفصیلی حکمت" که شامل زیر مجموعه‌های رجعت به خداوند، وصف خداوند، علم نبوت، خداوند اعطاکننده و معلم حکمت، پیامبران آموزگاران حکمت و قران کتاب حکمت می‌پردازد.

فصل چهارم با عنوان "حکمت هنر اسلامی" به مقدمه، معنی هنر، ماهیت هنر، حکمت هنر اسلامی، هنرمند واسطه فیض، پیوند حکمت و هنر در نگاه اسلامی، حکمت هنر اسلامی برخاسته از بطن وحی و حکمت هنر اسلامی دمیدن روح تعهد می‌پردازد.

فصل پنجم با عنوان "زیبایی در قرآن" به زیبایی، معنای زیبایی، انواع زیبایی، مراتب زیبایی و درک زیبایی (درک به صورت خطی، درک به صورت هرمی و درک به صورت جهشی)، زیبایی در قرآن کریم، زیبایی آسمان و زمین و ستارگان، زیبایی انسان، زیبایی جانداران، زیبایی مناظر طبیعی، زیبایی ارزش‌های والای انسانی (عفو، صبر، هجرت، ایمان و زیبایی آزمایش الهی) می‌پردازد.

فصل ششم نیز با عنوان "تحلیل عناصر نمایش قصه یوسف (ع) در قرآن کریم"  به مواردی چون ظرفیتهای نمایشی داستان، انواع کشمکش، شخصیت‌پردازی، گفتگو در داستان یوسف، گفتگوی درونی، گفتگوی ویژه خدا، گفتگوی نمایشی  و ... می‌پردازد.

کد خبر 843692

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha