۱۸ اسفند ۱۳۸۷، ۱۲:۲۰

گزارش اختصاصی مهر /

آفت تعطیلی دانشگاهها در آخر سال/ هماهنگی نانوشته استاد و دانشجو

آفت تعطیلی دانشگاهها در آخر سال/ هماهنگی نانوشته استاد و دانشجو

خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: هماهنگیهای نانوشته دانشجویان و اساتید برای تعطیلی غیر رسمی کلاسها در روزهای پایانی اسفند در حالیست که مدیران دانشگاهها همواره نگران کمبود زمان نیمسال دوم یا به عبارتی مرده بودن ترم دوم هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها و هر کسی که دوره دانشگاهی را تجربه کرده باشد می داند که نیمسال دوم تحصیلی که از اواسط زمستان شروع و تا اواخر بهار ادامه پیدا می کند به دلیل تعطیلات رسمی قابل توجه و تعطیلی غیر رسمی کلاسها توسط دانشجویان یا با هماهنگی نانوشته دانشجویان و اعضای هیئت علمی در روزهای ابتدایی ترم، اواخر اسفند، پس از تعطیلات نوروز و ... به ترمی کوتاه و کم بازده تبدیل شده است.

تبانی نانوشته دانشجویان و استادان برای تعطیلی کلاسها در هفته پایانی اسفند ماه پدیده ای معمول است که بعضا به عیدانه اعضای هیئت علمی به دانشجویان بدل می شود! اعضای هیئت علمی اغلب در شرایطی با تعطیلی کلاسها در اواخر اسفند ماه موافقت می کنند که دانشجویان قول دهند در کلاسهای جبرانی که معمولا نیز در اواخر نیمسال (اواخر بهار) برگزار می شوند شرکت کنند.

اواخر بهار می رسد اما استاد محترم یکباره 6 ساعت یا حتی 8 ساعت کلاس جبرانی در یک روز برای ارائه چند سرفصل عقب افتاده می گذارد. دانشجویان نیز که با چند سرفصل در یک روز مواجه می شوند و فایل های ذهنی خود را در آستانه انفجار می یابند سعی در جلب نظر استاد برای ارائه گزینشی مطالب دارند. اگر هم موفق به جلب رای استاد نشوند، خواندن سطحی سرفصلهایی که همگی در یک روز به آنها ارائه شده است در شب امتحان سرنوشت محتوم آنها است.

تعطیلات ترم دوم و کوتاهی این ترم تا جایی مورد توجه قرار گرفته که وزارت علوم و در راس آن وزیر علوم برای اجرای تقویم دانشگاهی به خصوص در آغاز و پایان ترم دوم مصر است. 

به نظر می رسد مدیریت دانشگاهها با عنایت به اینکه مرتب در هر نشستی تکرار می کنند که نیمسال دوم سال تحصیلی نیمسالی مرده است، بهتر است برای مدیریت روزهای پایانی اسفند ماه نیز فکری کنند. تعطیلی زودهنگام دانشگاهها در روزهای پایانی اسفند ماه زمانی جدی تر می شود که مدیرکل امور خوابگاههای دانشگاه تهران با استناد به افت چشمگیر آمار رزرو غذای دانشجویان خوابگاهی پیش بینی می کند که کوی دانشگاه تهران از چهارشنبه هفته جاری خلوت شود.

کوی دانشگاه تهران از 21 اسفند ماه خلوت می شود!

فضل الله باقرزاده مدیرکل کوی دانشگاه تهران در این باره به مهر گفت: به دانشجویان کوی دانشگاه تهران اعلام شده که 27 اسفند ماه حتی شام نیز به دانشجویان ارائه می شود و 28 اسفند ماه آخرین روز اداری کوی دانشگاه است. تجربه در سالهای گذشته نشان می دهد که دانشجویان از 25 اسفند ماه دیگر کلاسها را تعطیل می کنند. همچنین امسال از سه شنبه هفته جاری کوی دانشگاه به تدریج خالی از سکنه می شود زیرا از رزرو غذای دانشجویان متوجه شدیم که از روز چهارشنبه درصد بالا و قابل توجهی افت رزرو غذا داریم بنابراین کوی دانشگاه دیگر از چهارشنبه هفته جاری خلوت می شود.

ایجاد مشکل برای دانشجویانی که روزهای آخر اسفند غیبت می کنند

علیرضا رهایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت فعالیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در روزهای پایانی سال 1387 گفت:  دانشجویان تا آخرین روز فعال باید در دانشگاه حضور داشته باشند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا 27 اسفند ماه فعال است و کلیه مراکز تحقیقاتی و دانشجویان حضور دارند. طبیعی است افرادی که بر اثر غیبت در روزهای پایانی سال 1387 و جدی نگرفتن دانشگاه و کلاسها در این روزها شروع به غیبت می کنند، در صورتی که تعداد غیبت های آنها زیاد شود طبق معمول شامل "غیبت سه شانزدهم" می شوند و مشکلات خود را خواهند داشت.

مدیر دانشگاه : تشکیل یا عدم تشکیل کلاسها در روزهای پایانی اسفند به استادان بستگی دارد!

حسن تاجیک رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز به مهر گفت: کلاسهای دانشگاه که فعلا برگزار می شود. بر عهده استاد است که کلاس را تشکیل دهد و سقف مقرر را پر کند. حال هر کسی هم به هر دلیلی کلاس را تعطیل کرد باید جبرانی بگذارد. زمان تعطیل شدن کلاسها بستگی به این دارد که 25 اسفند ماه چه زمانی بیافتد البته بستگی به استاد نیز دارد.

تشدید فعالیتهای دفتر نظارت دانشگاه زابل در روزهای پایانی سال 1387

احمد قنبری رئیس دانشگاه زابل درباره تعطیلات غیر رسمی پایان سال 1387 نیز گفت: در ارتباط با حضور اساتید اعلام شده است که کلاسهای دانشگاه زابل تا 28 اسفند ماه برگزار می شود و دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه نیز بر تشکیل کلاسها نظارت می کند. حضور و غیاب دانشجویان با جدیت ادامه پیدا می کند و دفتر نظارت نیز نظارت خود را برای تشکیل کلاسها بیشتر می کند. کلاسهای دانشگاه زابل حتی با یک دانشجو نیز تشکیل می شود.

برخورد با استادی که به توافق برای تعطیلی کلاس تن دهد

وی درباره هماهنگی نانوشته میان دانشجویان و استادان برای تعطیل شدن روزهای پایانی اسفند ماه به مهر گفت: متاسفانه هماهنگی نانوشته بین استاد و دانشجو برای تعطیلی کلاسها در روزهای پایانی سال وجود دارد که برای مقابله با آن راهکارهایی اندیشیده شده است. با استادانی که این کار را انجام می دهند حتما برخورد می شود و تذکر شفاهی، تاثیر در ارزیابی کمی و کیفی این استادان یا تاخیر در ارتقای آنها از جمله مواردی است که در قانون برای برخورد با آنها پیش بینی شده است.

مرتضی زرگر شوشتری رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به مهر گفت: دانشجویان در هفته جاری سر کلاسها حاضر می شوند. در شورای آموزشی دانشگاه صحبت شد که با توجه به اطلاعیه دانشگاه، کلیه کلاسهای هفته جاری برگزار می شود و مشکل عمده ای در بحث آموزش نداشته ایم.

معمولا هفته آخر اسفند بر اساس تقویم دانشجویی عمل می شود!

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به اینکه کلاسهای این دانشگاه از چه تاریخی در پایان سال 1387 تعطیل می شود؟ گفت: معمولا هفته آینده طبق تقویم دانشجویی عمل می شود!

مقرر شده که کلاسهای جبرانی حتما باید تحت نظارت مدیریت گروه باشد در غیر این صورت امکاناتی برایشان فراهم نمی شود. اگر کلاسها با هماهنگی دانشجو و استاد تشکیل نشوند و جبرانی آنها نیز برگزار نشوند، ترم را حذف می کنیم لذا با لحاظ این تدابیر نظم بیشتری ایجاد شده است.

هدر رفتن یک هفته پایانی هر سال یک روند معمول است!

اردوان ارژنگ رئیس دانشگاه یاسوج در گفتگو با مهر نیز گفت: دانشجویان ممکن است که زودتر کلاسها را تعطیل کنند اما اعضای هیئت علمی باید کلاسهای جبرانی برگزار کنند. معمولا یک هفته از پایان هر سال هدر می رود اما اعضای هیئت علمی به لحاظ ارائه سرفصل ها جبران می کنند.

تاکید وزارت علوم بر دایر بودن کلاسها تا 28 اسفند ماه

واقعیت روزهای پایانی اسفند ماه هر سال دانشگاهها و اظهارات امروز روسای دانشگاهها در حالیست که مقام مسئول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید می کند که کلاسهای دانشگاه باید تا روزهای پایانی سال تشکیل شوند.

رضا عامری قائم مقام معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با مهر درباره سیاست وزارت علوم در خصوص زمان فرا رسیدن تعطیلات نوروزی افزود: از نظر وزارت علوم تا پایان سال کلاسهای دانشگاهها باید دایر شوند اما از سوی دیگر دانشگاهها ممکن است بر اساس اختیاراتی که دارند در فرا رسیدن زمان تعطیلات پایان سال تصمیم گیری کنند.

کد خبر 845513

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha