۲۷ اسفند ۱۳۸۷، ۱۲:۰۱

پیشنهاد نوروزی نویسندگان-9/

حسینی زاد سه‌گانه دورنمات را برای مطالعه در عید پیشنهاد کرد

حسینی زاد سه‌گانه دورنمات را برای مطالعه در عید پیشنهاد کرد

سید محمود حسینی‌زاد سه گانه فردریش دورنمات و سه نمایشنامه از برتولت برشت را برای مطالعه در تعطیلات نوروز پیشنهاد کرد.

محمود حسینی‌زاد نویسنده و مترجم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان این مطلب گفت: از میان سه‌گانه دورنمات رمان "قول" بهترین اثر پلیسی است که مانندی ندارد. این رمان ویژگیهایی دارد که آن را از دیگر رمانهای پلیسی متمایز می‌کند مثلا اغلب به اشتباه فکر می‌کنند که رمان پلیسی باید تنها سرگرم کننده باشد اما این رمان علاوه بر جنبه سرگرم کنندگی از منظر درونمایه و تفکر، صحنه‌سازی و ایجازنویسی اثر درخشانی محسوب می‌شود.

حسینی‌زاد خاطرنشان کرد: دورنمات نمایشنامه‌نویس و نویسنده قرن بیستم آلمان است که نمایشنامه‌هایی چون "ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی"، "ملاقات با بانوی سالخورده" و "فیزیکدانها" نوشته است.

وی خاطرنشان کرد: دورنمات نویسنده پرکاری بود و علاوه بر نگارش مقاله و داستان کوتاه، گاهی رمانهای پلیسی هم می‌نوشت.  سه گانه این نویسنده با عنوان "قول"، "سوءظن" و "قاضی و جلادش" را انتشارات ماهی منتشر کرده که خواندن این کتابها را به علاقمندان ایرانی توصیه می‌کنم.

این مترجم همچنین سه نمایشنامه از برتولت برشت را از دیگر آثار پیشنهادی برای مطالعه خواند و افزود: انتشارات خوارزمی دو سال پیش سه نمایشنامه از این نویسنده با عناوین "بعل"، "صدای طبل در شب"، "در جنگل شهر"  را روانه بازار کرده که از آثار بسیار جذاب و منحصر به فرد برشت است.

وی ادامه داد: این نمایشنامه‌ها از این نظر اهمیت دارند که در دوره‌ای خاص از زندگی برشت نوشته شده‌اند. این نویسنده در این دوران تصمیم گرفت ژانر اکسپرسیونیستی را به کنار بگذارد و در آثارش به اجتماع بپردازد.

کد خبر 848177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha