۱۸ خرداد ۱۳۸۳، ۱۲:۴۸

معاون شهرسازي و معماري وزير مسكن در گفت و گو با "مهر":

اعطاي تراكم تشويقي به بافتهاي فرسوده به تنهايي كار ساز نيست

اعطاي تراكم تشويقي به بافتهاي فرسوده به معناي افزايش سطح و تعداد واحد مسكوني موجب افزايش جمعيت در اين بافتها مي شود.

معاون شهرسازي و معماري وزير مسكن و شهرسازي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي مهر در مورد اعطاي تراكم تشويقي به بافتهاي فرسوده گفت: دادن تراكم تشويقي به بافتهاي فرسوده به معناي افزايش سطح مسكوني و تعداد واحد مسكوني در هكتار است كه اين امر موجب افزايش جمعيت در اين بافتها مي شود.
پيروز حناچي  تصريح كرد: اين در حالي است كه اين مناطق در حال حاضر با كمبود خدمات مواجه هستند و افزايش جمعيت آنان مشكل اين مناطق را تشديد مي كند. 
وي با تاكيد بر اينكه  ارائه بحث تراكم تشويقي به بافتهاي فرسوده  به تنهايي كار آمد نيست تصريح كرد: بحث تراكم تشويقي بايد همراه با مسائل ديگري مانند تامين خدمات ،برنامه ريزي زير ساختها مانند آب و برق ،   اصلاح الگوي مالكيت و اصلاح الگوي شهرسازي براي اين بافتها مطرح شود .
حناچي بر اجراي مطالعات كارشناسي شده بيشتر براي بافتهاي فرسوده تاكيد كرد و افزود: بحت ترميم بافتهاي فرسوده اجرايي نمي شود مگر اينكه در مطالعات مربوط به آن تمامي جنبه هاي موضوع با هم در نظر گرفته شود.
وي افزود: اين در حالي است كه تاكنون هر موردي كه توسط شهرداري مطالعه شده است در كميسيون ماده پنج و شوراي عالي شهرسازي تصويب شده است ..
حناچي  بازبيني  بافتهاي فرسوده را درصورت ريزپذيري مناطق شهري عملي دانست و افزود: اگر قرار است اين مناطق بازبيني شود مناسب تر است كه ريزپذيري مناطق شهري در مقابل سوانح مانند زلزله  به عنوان مبناي مطالعه قرار گيرد.
وي تصريح كرد: فرسودگي بافت فرسوده  برخلاف نظر همگان  تنها به جهت قدمت ساخت و ساز نيست بلكه به دليل عدم رعايت نكات فني و آسيب پذير بودن آن است .
حناچي با اشاره به اينكه مناطقي كه بافتهاي فرسوده درآن ساخته شده ازنظر معماري و شهرسازي نيز با مشكل مواجه است  گفت: نزديكي وفشردگي ساخت و سازها، باريك بودن كوچه ها ومعابر وعدم وجود فضاي آزاد مانند پاركها در اين مناطق از مشكلات عمده اي است كه كمك رساني به اين مناطق  را در صورت وقوع زلزله  با مشكل مواجه مي كند.
وي با اشاره به آمار موجود درزمينه تلفات احتمالي وقوع زلزله اي با قدرت 7 ريشتر در تهران گفت: براساس آمار ارائه شده در صورت فعال شدن گسل ري ، ميزان تلفات مناطق يك تا پنج  به دليل وضعيت ساخت و ساز مناسب تردر حد بسيار كم و ميزان تلفات زلزله احتمالي با قدرت هفت ريشتر در مناطق 11 ، 12 ، 16، 17، 18، 19 و 20 به دليل فرسودگي ساخت و سازها و بافتهاي نامناسب شهري بيشتر است .
حناچي خواستار ارائه طرح جامع شهر تهران با محور قراردادن آسيب پذير بودن تهران در مقابل زلزله شد و گفت: آموزش مردم ، بالابردن سطح آگاهيهاي عمومي در راستاي انتخاب مسكن مناسب و مقاوم سازي ساخت و سازها از موارد مهم براي مقابله با خطرات احتمالي  زلزله است كه بايد رعايت شود .

کد خبر 84849

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha