۱۵ فروردین ۱۳۸۹، ۱۰:۲۰

سخن روز/

مالویناس؛ نماد تداوم استعمار

مالویناس؛ نماد تداوم استعمار

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: در شرایطی که جزایر مالویناس آرژانتین همچنان بعد از گذشت نزدیک به دو قرن در اشغال انگلیس قرار دارند، عدم مذاکره لندن با بوئنوس آیرس درباره این جزایر به معنای زنده بودن نگاه استعماری میراث داران استعمار پیر در دوران استعمار نو است.

در حالی که تنش بین آرژانتین و انگلیس درباره حاکمیت جزایر مالویناس(فالکلند) همچنان ادامه دارد، شیوه تقابل لندن با درخواست بوئنوس آیرس برای مذاکره در این باره حاکی از وجود تفکرات قدیمی استعماری در میان تصمیم گیرندگان انگلیسی است.

همگان این ضرب المثل معروف قرن نوزدهمی را شنیده اند که آفتاب در مستعمرات بریتانیا غروب نمی کند اما آفتاب انگلیسی ها بالاخره غروب کرد و مجبور به عقب نشینی از سرزمین های دیگران و بازگشت به جزیره خود شدند، اتفاقی که در جزایر مالویناس اتفاق نیافتاد.
 
مالویناس با داشتن منابع طبیعی و بویژه نفت و همچنین موقعیت ژئوپلیتیکی که در آمریکای لاتین داشت، آنقدر برای انگلیسی ها ارزشمند بود که آنها نتوانستند از آن بگذرند و همچنان در این جزیره ماندند.
 
آرژانتین در گذشته و در سال 1982 برای بازپس گیری جزایر خود اقدام کرد اقدامی که در زمان مارگارت تاچر به تقابل نظامی لندن و بوئنوس آیرس انجامید و بعد از ده هفته جنگ با عقب نشینی آرژانتینی ها پایان یافت. در این جنگ، 650 آرژانتینی و 250 انگلیسی کشته شدند.

کریستینا کرشنر رئیس جمهور آرژانتین چندی پیش در روز گرامیداشت یاد وخاطره نظامیان کشته شده در جنگ مالویناس از باقی ماندن نگاه های سلطه گرانه گذشته انتقاد کرد و گفت: قطعنامه های سازمان ملل تنها برای کشورهای ضعیف معنا دارد و قدرت ها خود را ملزم به رعایت این قطعنامه ها نمی دانند.
 
وی خواستار بازگشت انگلیس به میز مذاکرات درباره بازگرداندن جزایر مالویناس طبق درخواست سازمان ملل شد. کرشنر بر تعلق داشتن جزایر مالویناس به آرژانتین تاکید و تلاش انگلیس برای استخراج نفت از این منطقه را برخلاف قوانین بین المللی اعلام کرد.

کمیته ضد استعمار سازمان ملل در دوران ریاست کوفی عنان، قطعنامه ای برای ادامه گفتگوهای لندن و بوئنوس آیرس صادر کرده بود. جزایر مالویناس که بریتانیایی ها آن را فالکلند می نامند از سال 1833 تحت اشغال انگلیس قرار دارد.

جزایر مالویناس(فالکلند) دربرگیرندهٔ دو جزیرهٔ بزرگ و مهم فالکلند شرقی و فالکلند غربی و نزدیک به ۷۷۶ جزیرهٔ کوچک است، که روی هم رفته ۱۲,۱۷۳ کیلومتر مربع وسعت دارند و در فاصلهٔ ۴۸۳ کیلومتری کرانه‌های شرقی آرژانتین قرار گرفته‌اند.
 
اقدامات انگلیس علیه دولت رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه به عنوان یکی از مستعمرات قدیمی بریتانیای سابق نیز نماد دیگری از زنده بودن نگاه استعماری انگلیس به مستعمرات سابق است. بعد از ملی اعلام شدن معادن و زمین های زیمبابوه توسط موگابه در سال 2000 این کشور توسط لندن مورد تحریم قرار گرفت و بحران سیاسی در این کشور به منظور کنار زدن رئیس جمهور رقم خورد که در نهایت شکست خورد.
 
نگاه استعماری انگلیسی ها به مستعمرات سابق خود در منطقه خاورمیانه نیز هنوز زنده است و حضور تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس در راس هیات مذاکرات چهارجانبه صلح خاورمیانه یا تاکید بر حضور بلندمدت در عراق و افغانستان به عنوان مستعمرات سابق همگی حاکی از همان نگاه های گذشته است.
 
--------------------------------------
گزارش: حمداله عمادی حیدری
کد خبر 848592

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha