۱۴ فروردین ۱۳۸۸، ۱۴:۰۹

جهان 87 از نگاه مهر - پایانی/

روابط پرتنش هند و پاکستان/ آمریکا و ناتو گرفتار در باتلاق افغانستان

روابط پرتنش هند و پاکستان/ آمریکا و ناتو گرفتار در باتلاق افغانستان

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: در شرایطی که سال 1387، برای هند سال پرقرارداد و برای پاکستان سال پرتنشی بود، آمریکا و ناتو با شکست از طالبان در تلاش برای کمک گرفتن از قدرتهای منطقه ای برای خروج از باتلاق افغانستان هستند.

با توجه به روابط پرتنش دو قدرت هسته ای پاکستان و هند و شرایط افغانستان، باید گفت که کل جهان از تحولات این منطقه تاثیر می پذیرد.

توافقات امنیتی-هسته ای گسترده دهلی با آمریکا، روسیه و چین

از جمله تحولات این منطقه در سال گذشته می توان به امضای توافقنامه هسته ای بین آمریکا و هند اشاره کرد که دهلی را از تحریم های هسته ای خارج کرد و در کنار آن محدودیت هایی برای این کشور هسته ای که ان پی تی(معاهده منع تکثیر سلاح های هسته ای) را امضاء نکرده است، ایجاد کرد.

هند به عنوان یک بازیگر جدید منطقه ای و جهانی توافقنامه های نظامی و هسته ای مختلفی با قدرت های منطقه و جهان امضاء کرده که از جمله می توان به امضاء توافقنامه هسته ای با روسیه و برگزاری چندین مانور نظامی با چین اشاره کرد.

در کشاکش توافقات هسته ای هند با آمریکا، رقیب سنتی دهلی یعنی اسلام آباد نیز توافقنامه هایی را با برخی کشورهای غربی انجام داد.

تشدید تنش در روابط هند و پاکستان

بین دو رقیب سنتی هند و پاکستان، سال 1387 را می توان سال دهلی نامید چرا که پاکستان از یکسو با طالبان و القاعده و همچنین جنگ قدرت در داخل و از سوی دیگر با ایالات متحده در خارج درگیر بود.

شبه قاره به شدت تحت تاثیر دخالت دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی فرامنطقه ای

در این سال روابط پاکستان با هند به شدت در مخاطره قرار گرفت و پس از انفجار سفارت دهلی در کابل و متهم شدن اسلام آباد به دخالت در این حادثه، تنشها بین دو طرف به شدت افزایش یافت.

در این میان روابط پاکستان و افغانستان به عنوان یک همسایه و در عین حال متحد سابق نیز به تیرگی گرایید و کابل نیز از یکسو سازمان اطلاعاتی و امنیتی اسلام آباد را به حمایت از طالبان محلی و از سوی دیگر به دخالت در انفجارهای زنجیره ای در این منطقه متهم کرد.

واقعه بمبئی و همچنین تنش های مرزی در کشمیر و حمله مجاهدین کشمیری به مرزبانان دهلی در مناطق مرزی نیز دو قدرت هسته ای جنوب آسیا را تا مرز جنگ پیش برد.

واقعه تروریستی در هتل تاج محل بمبئی که به اعتراف رسانه های غربی، توسط سازمان های اطلاعاتی انگلیس و برخی کشورهای دیگر طراحی شده بود، مانع از عادی شدن روابط دهلی-اسلام آباد پس از گذشت ماهها شده است.

تنش های اسلام آباد به تنش با رقیب سنتی آن یعنی دهلی و همسایه و متحد سابق آن کابل خاتمه نیافت و پاکستان به علت دخالت آمریکا در امور داخلی آن همواره با قبایل هوادار طالبان در داخل این کشور نیز درگیر بود و واشنگتن مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات تندورها با دولت یوسف رضا گیلانی نخست وزیر شد.

درخواست آمریکا و ناتو از قدرت های منطقه ای برای خروج از باتلاق افغانستان

با شدت گرفتن تنش ها بین دولت پاکستان و طالبان محلی در این کشور تحت تاثیر دخالت آمریکا، حادثه تروریستی در هتل ماریوت که در آن تعداد زیادی از مهمانان خارجی این هتل در مرکز اسلام آباد و همچنین شهروندان پاکستانی کشته شدند، نشان داد که آرامش این کشور تنها در گرو یک آشتی ملی گسترده است.

این در حالی است که آمریکا در پی استعفای پرویز مشرف و روی کار آمدن آصف علی زرداری همواره تلاش کرده است دولت کنونی پاکستان را با تحریک مخالفان از جمله حزب مسلم لیگ شاخه نواز به چالش بکشاند.

چشم امید غرب به کمک سازمان شانگهای برای خروج از باتلاق افغانستان

شکست ناتو و قدرت گرفتن طالبان در افغانستان از جمله مسائل دیگری است که در بررسی تحولات جنوب آسیا حائز اهمیت زیادی است.

ناتو و آمریکا در افغانستان با تشدید بحران مالی و فرسایشی شدن جنگ اکنون خواستار حل مسئله افغانستان به کمک قدرت های منطقه ای از جمله ایران، روسیه، هند و چین هستند و قرار است سازمان منطقه ای شانگهای، کنفرانسی را به همین منظور در مسکو برگزار کرده و راههای کمک به برقراری امنیت در کابل را بررسی کند.

آمریکا و ناتو خواهان کمک لجستیک مسکو و تهران به ناتو برای کمک به برقراری امنیت در افغانستان شده اند، اقدامی که بیشتر ناشی از ضعف و ناتوانی ارزیابی می شود تا صلح طلبی و چندجانبه گرایی.

کد خبر 850235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha