۲۷ اسفند ۱۳۸۷، ۹:۵۹

در گفتگو با مهر عنوان شد:

تولید پوششهای ضد شعله برای دکلهای حفاری در کشور

تولید پوششهای ضد شعله برای دکلهای حفاری در کشور

محققان کشور با استفاده از نوعی نانوذرات موفق به تولید پوششهای ضد شعله برای اسکله های مخازن و دکلهای حفاری شدند.

علی احمدی مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه این نوع پوششها برای اسکله ها و دکلهای حفاری به کار می رود، گفت: در مراکز صنعتی و مجتمع های پتروشیمی تانکرهای بزرگ بر روی اسکله های عظیمی قرار داده می شود که در صورت بروز آتش سوزی این اسکله ها تغییر حالت می دهند و در نتیجه تانکرها واژگون می شود.

وی با بیان اینکه فلزات در دمای بین 500 تا 600 درجه سانتیگراد تغییر حالت می دهند، افزود: در حال حاضر مخازن گاز مایع در مجتمع های پتروشیمی بر روی پایه های فلزی استوار است که در صورت آتش سوزی کل تجهیزات فرو می ریزد.

احمدی با بیان اینکه با استفاده از نانوذرات موفق به تولید نوعی پوششهای ضد شعله شدیم، اظهار داشت: این پوششها نوعی رنگ است که وقتی حرارت و شعله آتش به اسکله و یا سازه می رسد میان پوشش و فلز فاصله ای ایجاد می شود. این امر باعث می شود که حرارت به فلز منتقل نشود به طوری که دمای سازه های فلزی در زمان آتش سوزی حدود 25 درجه سانتیگراد است. 

وی به قابلیتهای این نوع پوششها اشاره کرد و ادامه داد: این نوع پوششها به دلیل دارا بودن خاصیت هدایت حرارتی قادر به محافظت از لوله ها، مخازن، دکلهای حفاری، سازه های بتونی و چوبی و اسکله های مخازن در برابر حریق است. 

مجری طرح با تاکید بر اینکه این طرح تجاری سازی شده است، اضافه کرد: در حال حاضر این نوع پوششها در مجتمع پتروشیمی جم و پتروشیمی غدیر برای پوشش پایه های اسکلت استفاده شده است.

کد خبر 850303

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha