۱۹ فروردین ۱۳۸۸، ۱۱:۳۹

گزارش خبری تحلیلی مهر/

نگاهی به واقعیت و اهداف طرح اوباما برای جهان عاری از تسلیحات هسته ای

نگاهی به واقعیت و اهداف طرح اوباما برای جهان عاری از تسلیحات هسته ای

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: طرح رئیس جمهور آمریکا برای جهان عاری از تسلیحات هسته ای با توجه به سابقه این کشور در تولید و استفاده از سلاح های هسته ای مورد تردید خیلی از کشورها قرار گرفته و همه بدنبال یافتن هدف اصلی این طرح هستند.

در کنار گفتگو از چندجانبه گرایی و کاهش تنش در جهان، خلع سلاح هسته ای نیز به یکی از مهمترین موضوعات سخنرانی های اوباما تبدیل شده است؛ موضوعی که با توجه به سوابق آمریکا و شرایط جهان مورد تردید خیلی ها قرار گرفته است.

با وجودی که فرانسه دوران نیکلا سارکوزی بیش از ظرفیت واقعی اش برای آمریکا مایه گذاشته است، اما "هوبرت ودرین" وزیر امور خارجه اسبق فرانسه طرح رئیس جمهور آمریکا درباره تشکیل جهان عاری از تسلیحات هسته ای را عوام فریبانه ارزیابی کرد.

وی اظهار داشت: قدرتهای اتمی دیگر تنها در صورتی موافق چنین تصمیمی خواهند بود که نبود قدرت هژمون را ببینند، در یک جهان عاری از سلاحهای اتمی آمریکا از نظر نظامی بر همه کشورهای دیگر برتری خواهد داشت.

در شرایطی که اوباما در کنار گفتگو از جهان عاری از تسلیحات هسته ای از تداوم تلاشها برای استقرار سپر دفاع موشکی سخن می گوید، جهان بدون سلاح هسته ای برای قدرتهای اتمی دیگر قابل پذیرش نیست.

در این باره، ژنرال "پاول زالاتاریف" معاون مدیر انستیتوی آمریکا و کانادای آکادمی علوم روسیه به پیمان کاهش تسلیحات استراتژیکی تهاجمی موسوم به "استارت-یک" بین شوروی سابق و آمریکا که در سال 1991 منعقد و 5 دسامبر سال جاری مهلت آن به پایان خواهد رسید اشاره و خاطر نشان کرد: استارت یک تدبیر خوبی بود که شیوه هایی را برای کنترل تعداد کلاهک های هسته ای در نظر داشت.

وی ادامه داد: امضای قرارداد جدید در این باره به نفع هر دو طرف خواهد بود، اما در صورت امضا نشدن قراردادی جدید، روسیه و آمریکا در برابر خطر از دست دادن شکل موثر نظارت متقابل در ادامه کاهش کلاهک ها و ابزار انتقال آنها قرار خواهند گرفت.

ساختار ناعادلانه قدرت در جهان، موضوعی است که به تداوم جنگ قدرت و تداوم رقابت تسلیحاتی در جهان دامن خواهد زد.

این کارشناس روس درباره فرصت های پنهانی که در خلع سلاح هسته ای جهانی برای آمریکا وجود دارد، ادامه داد: مسکو نمی تواند بدون به توافق رسیدن درباره محدود ساختن توان سپر ضد موشکی آمریکا به کاهشی پائین تر از سطح 1500 کلاهک هسته ای دست یابد. 

رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا تنها دارنده سلاح هسته ای در خاورمیانه است.

رئیس جمهوری آمریکا که کشورش عظیم ترین زرادخانه هسته ای جهان را در اختیار دارد در سخنانی در میدان بزرگ شهر پراگ پایتخت جمهوری چک خواستار خلع سلاح جهانی شد.

خوابی که استراتژیست های ایالات متحده برای بازگرداندن هژمونی خود دیده اند بخاطر نادرست بودن شناخت آنها از جهان امروز نتیجه دلخواه آنها را نخواهد یافت، جهان امروز به شدت تشنه دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای است و گفتگو درباره نیات کشورها موضوعی است که در جامعه بین الملل قابل پذیرش نخواهد بود.

واشنگتن، برنامه های هسته ای ایران را علیرغم تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره صلح آمیز بودن دارای نیات تسلیحاتی اعلام کرده است، آیا پیشگویی به منظور محروم کردن کشورها از حقوقشان در جامعه جهانی مورد استقبال قرار خواهد گرفت؟

آمریکا تنها کشوری است که از در طول تاریخ بشر از سلاح هسته ای علیه دیگران استفاده کرده و خود دارای عظیم ترین زرادخانه هسته ای است، سئوالی که اکنون مطرح می شود این است که آیا ایالات متحده پیش از دیگران سلاحهای هسته ای را کنار خواهد گذاشت؟

اوباما در روزهای اخیر از پاکسازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای سخن گفته است، اما آیا رژیم صهیونیستی به عنوان تنها رژیم دارنده سلاح هسته ای در خاورمیانه برای کنار گذاشتن این سلاحها تحت فشار قرار می گیرد؟

در کنار این سئوالها این سئوال هم مطرح می شود که آیا قدرتهای سنتی هسته ای مثل انگلیس، فرانسه، چین، آمریکا و روسیه به آسانی سلاحهای استراتژیک و کشتار جمعی خود را کنار خواهند گذاشت یا رقبایی چون پاکستان و هند دست از رقابت تسلیحاتی اتمی دست برخواهند داشت.

بشر امروز، همواره نگران از بین رفتن حیات در کره زمین بخاطر وقوع احتمالی یک جنگ هسته ای تمام عیار است، آیا این نگرانی ها با زدن حرفهای به ظاهر زیبا اما متناقض برطرف خواهد شد؟

کد خبر 856367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha