۲۲ فروردین ۱۳۸۸، ۱۱:۲۳

خلج منفرد:

گسترش اسلام در شبه‌قاره هند با زبان فارسی میسر شده است

گسترش اسلام در شبه‌قاره هند با زبان فارسی میسر شده است

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهر مومبای بمبئی گفت: زبان و ادب و فرهنگ ایرانیان در پربار نمودن شریعت مقدس اسلام و معرفی آن به جهانیان به‌خصوص شبه‌قاره هند مؤثر بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، خلج منفرد رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی با مروری در خصوص ابعاد و تأثیر فرهنگ و ادب ایرانی در کشورهای منطقه و همجوار و حتی تأثیرپذیری نام پایتخت‌های کشورهای همسایه را برخاسته از تأثیر مستقیم زبان فارسی ذکر نمود. از جمله شهرهای بغداد، ایروان، باکو، دوشنبه و... به عنوان سندی گویا از تأثیر ژرف زبان فارسی در منطقه و متعاقب آن حضور و گسترش مذهب تشیع به یمن تلاش و مجاهدت ایرانیان در اقصی نقاط جهان از شرق دور گرفته تا کشورهای حوزة بالکان است. این امر با توجه به عقل مداری آیین تشیع صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی به حفظ هویت فرهنگی – دینی ایرانیان با توجه به استعداد و ذوق سرشار نیاکانمان در استخراج خلاق تمدن ایرانی – اسلامی و پیدایش فرهنگی بسیار غنی در ابعاد گوناگون به ویژه ادبیات، هنر و علوم اشاره کرد و خلق آثاری پرارزش و جاوید همچون شاهنامه فردوسی را به عنوان نه تنها بخشی از میراث و فرهنگ ایران زمین بلکه تعلق آن به گنجینه میراث جهانی در حوزه ادبیات از افتخارات عظیم کشورمان برشمرد.

منفرد در ارتباط با ورود به چهارمین دهه حضور ایران در عرصة جهانی با رویکردی جامعه شناسانه در حوزة سیاست از نظام ایران به عنوان الگویی تثبیت شده در میان نظامهای سیاسی موجود جهانی یاد کرد و گفت: استفادة پژوهشگران و اندیشمندان این حوزه از علوم نظری به ساختارهای سیاسی ایران از جمله جایگاه رهبری، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر زیر مجموعه‌های این سیستم حکومتی به عنوان ساختاری جدید در مطالعات و پژوهشهای مربوط به آن به عنوان سندی پرافتخار که دال بر ثبات نوپای دیروز و درخت تناور امروز است، قلمداد می‌شود.

وی به ارائه مدل جدیدی از مردم‌سالاری دینی که نخستین بار به وسیلة نظام جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفته است، به عنوان الگویی سیاسی جهت ساختار نظامهای حکومتی مردمی در محافل آکادمیک و مطالعات علوم سیاسی یاد کرد.

کد خبر 858053

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha