۵ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۸:۵۰

جایزه افتخاری جشنواره رم برای استریپ / فورمن رئیس هیئت داوران شد

جایزه افتخاری جشنواره رم برای استریپ / فورمن رئیس هیئت داوران شد

سازنده فیلم‌های "پرواز بر فراز آشیانه فاخته" و "آمادئوس" رئیس هیئت داوران چهارمین جشنواره فیلم رم شد و مریل استریپ جایزه یک عمر دستاورد جشنواره را دریافت می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد برگزارکنندگان جشنواره رم روز جمعه اعلام کردند میلوش فورمن ریاست جشنواره رم چهارم را به عهده دارد و شش داور دیگر شامل گابریله موچینو فیلمساز ایتالیایی در کنار او هستند.

فیلمساز متولد چک در 1975 برای فیلم "پرواز بر فراز آشیانه فاخته" و در 1984 برای "آمادئوس" برنده اسکار بهترین کارگردان شد. "ارواح گویا" فیلم قبلی او سال 2007 به نمایش درآمد. از دیگر فیلم‌های فورمن 77 ساله می‌توان به "مو"، "مردم علیه لری فلینت"و "مردی روی ماه" اشاره کرد.

او کار فیلمسازی را از 1955 در چک آغاز و از 1968 به آمریکا نقل مکان کرد. در همین حال برگزارکنندگان جشنواره اعلام کردند مریل استریپ بازیگر آمریکایی جایزه یک عمر دستاورد مارکوس اورلیوس چهارمین جشنواره فیلم رم را دریافت می‌کند. این جایزه پارسال به آل پاچینو اعطا شد.

استریپ 60 ساله پارسال دو فیلم "تردید" و "ماما میا!" را روی پرده سینماها داشت که به خاطر آن نامزد اسکار بود. او در 1980 برای "کریمر علیه کریمر" جایزه اسکار بهترین بازیگر زن مکمل و در 1983 برای "انتخاب سوفی" اسکار بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

استریپ با دو جایزه اسکار و در مجموع 15 بار نامزدی بیش از هر بازیگر دیگری در تاریخ نامزد دریافت این جایزه بوده است. او پس از سوفیا لورن دومین بازیگر زن است که جایزه یک عمر دستاورد جشنواره رم را دریافت می‌کند.

چهارمین جشنواره فیلم رم 15 تا 23 اکتبر (23 مهر تا اول آبان) برگزار می‌شود. امسال بودجه برگزاری جشنواره از 6/17 میلیون دلار به 5/15 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

پارسال حدود 100 فیلم در جشنواره رم نمایش داده شد و 20 فیلم در بخش مسابقه به نمایش درآمد. فیلم‌های "قطعنامه 819" و "جنگ افیون" جوایز اصلی سومین جشنواره فیلم رم را از آن خود کردند.

کد خبر 866469

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha