۵ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۱۰:۰۹

جایزه ادبی سروانتس به "خوان مارسه" رسید

جایزه ادبی سروانتس به "خوان مارسه" رسید

خوان مارسه نویسنده اسپانیایی جایزه سروانتس را از پادشاه اسپانیا دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این جایزه که از سال 1975 در اسپانیا راه‌اندازی شده و با جایزه‌ نقدی 125 هزار یورویی معادل  162هزار دلاری همراه است به نوبل ادبیات اسپانیا شهرت دارد. پس از اهدای این جایزه پادشاه اسپانیا آثار مارسه را به سبب توجه به فضای معاصر کشورش ستود.

وی در این مورد گفت: مارسه علاوه بر آنکه می‌داند چگونه فضای شهری را به نمایش بگذارد توانایی خلق شخصیتهایی را دارد که در دل نفوذ می‌کنند.

خوان مارسه این جایزه را برای رمانی با عنوان "اگرآنان خواستند تو باید سقوط کنی" دریافت کرد که در مکزیک چاپ شده است. این رمان به فضای دیکتاتوری عصر فرانکو می‌پردازد.

وی در میان مردم اسپانیا برای نوشتن رمانهایی درباره‌ رنجها و مشکلات منطقه "کاتالونیا" این کشور در زمان جنگهای داخلی سالیان 1936 تا 1939 معروف است.

از  چند  رمان خوان مارسه اقتباس سینمایی  صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به "آخرین غروب با ترزا"،" دختر طلایی"و "جذابیتهای شانگهای" اشاره کرد.

این نویسنده جایزه‌ ادبی پلانتا و همچنین جایزه‌ آریستیون را برای رمان "جذابیتهای‌ شانگهای" کسب کرده و جایزه‌ معتبر خوان‌رولفو آمریکای لاتین را نیز در کارنامه‌ افتخارات خود دارد.

جایزه ادبی سروانتس که هر ساله برگزار می‌شود از سوی پادشاه اسپانیا خوان کارلوس حمایت می‌شود. سال گذشته خوان خلمن - شاعر آرژانتینی - موفق به دریافت این جایزه شد و پیشتر چهره‌های سرشناسی چون خورخه لوییس بورخس، ماریو بارگاس یوسا و کارلوس فوئنتس آن را کسب کرده‌اند.

کد خبر 866491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha