۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۱۳:۲۱

برقعی پیشنهاد کرد:

تشکیل بانک مشترک ایران و سوریه

تشکیل بانک مشترک ایران و سوریه

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبری ریاست جمهوری تشکیل بانک مشترک ایران و سوریه را پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دیدار هیئت بلند پایه سوریه از ایران متشکل از معاون اول نخست وزیر، وزیر نفت و سایر مقامات عالیرتبه و نمایندگان بخش خصوصی این کشور بر اساس دعوت رسمی مهندس امیر منصور برقعی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور انجام شده است. دیدارها در ایران با توجه به ممتاز بودن سطح روابط سیاسی، برنامه ریزی راهبردی برای گسترش و تعمیق همکاریهای مشترک، اصلی ترین موضوع مورد بحث است.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه باید بتوانند سطح همکاریهای اقتصادی، تجاری و مالی خود را از سطح کنونی به حداقل یک میلیارد دلار ارتقا دهند.

امیر منصور برقعی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در دیدار با دکتر عبدالله الدردری معاون اول نخست وزیر جمهوری عربی سوریه که در محل این معاونت انجام شد با اعلام این خبر افزود: تشکیل بانک مشترک ایران و سوریه هم نکته دیگری است که باعث گسترش همکاریهای مالی و تجاری دو کشور خواهد شد و باید با جدیت دنبال شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، امیر منصور برقعی با تاکید بر حاکمیت نگاه برنامه ای در بسط روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین ایران و سوریه اظهار داشت: بسیار طبیعی است که ایجاد بانک مشترک به عنوان بستر مناسب برای توسعه فعالیتهای اقتصادی و مالی شود.

وی افزود: ما نیازمند سامانه ای هستیم که امنیت بانکی آن برای دو کشور مسجل شود تا از طریق آن و با بهره گیری از پول رایج مبادله تجاری داشته باشیم.

برقعی در ادامه این دیدار تصریح کرد که در طول مذاکرات دو کشور ایران و سوریه باید زمینه عملیاتی کردن گفتگوها را فراهم آوریم تا از این رهگذر قادر باشیم چشم انداز مبادلات و روابط اقتصادی دهساله و بیست ساله را با چارچوبی مشخ ترسیم کنیم.

در این دیدار دکتر عبدالله الدردی معاون اقتصادی نخست وزیر جمهوری عربی سوریه با تاکید بر ارائه حداقل یک برنامه دهساله همکاری ایران و سوریه گفت: در کنار گسترش همکاریهای دو کشور در زمینه صنایع سنگین و پتروشیمی، امیدواریم بتوانیم موضوع صادرات گاز ایران به سوریه را هم عملیاتی کنیم.

وی افزود:هم اکنون نیاز سوریه به برق در طول ده سال یک هزار مگاوات است که باید تلاش شود با همکاری متقابل شرکتهای ایرانی و سوری تولید انرژی برق را گسترش دهیم.

الدردری با اشاره به نیاز سوریه به تولید یکصدهزار واحد مسکونی، خواستار تاسیس شرکت مشترک ایران و سوریه در زمینه توسعه مسکن شد.

این مقام سوری با تصریح بر این موضوع که جمهوری اسلامی ایران در زمینه گازسوز کردن خودروها تجارب ارزشمندی دارد، گفت: ما در صدد این هستیم که از طریق بهره گیری از تجربه ایران نسبت به گازسوز کردن دو میلیون دستگاه خودرو اقدام کنیم.

به موجب این گزارش، در این دیدار که جمعی از دست اندرکاران معاونت اقتصادی نخست وزیری سوریه، وزیر نفت این کشور و نیز تعدادی از مدیران و معاونان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند، مقرر شد که چارچوب مذاکرات مشخص شود تا نسبت به عملیاتی کردن نتیجه مذاکرات اقدام های لازم صورت پذیرد.

هیئت سوری در اولین روز از سفر رسمی خود به ایران با مهندس سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی، مهندس نوذری وزیر نفت، مهندس محرابیان وزیر صنایع، سردار رویانیان رئیس ستاد حمل و نقل سوخت و رئیس پلیس کشور، مدیر عامل شرکت ایران خودرو، رئیس مرکز ملی آمار ایران، رئیس سازمان نقشه برداری کشور ملاقات و از محل سامانه سوخت کشور، کارخانه ایران خودرو و سامانه هدفمند کردن یارانه ها بازدید و در ضیافت شامی که به افتخار ایشان تشکیل شده بود، شرکت کردند.

کد خبر 876969

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha