۷ خرداد ۱۳۸۸، ۱۳:۴۸

در بین 127 کشور:

فاصله جنسیتی و جغرافیایی سوادآموزی در ایران کمتر از 8 درصد است

فاصله جنسیتی و جغرافیایی سوادآموزی در ایران کمتر از 8 درصد است

ساری - خبرگزاری مهر: مدیر آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور به موقعیت ایران در بین 127 کشور تعهد داده جهان در بحث آموزش سواد آموزی اشاره کرد و گفت: فاصله و شکاف جنسیتی و جغرافیایی سواد آموزی در ایران و در بین زنان و مردان کمتر از 8 درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ابراهیمیان در حاشیه سفر به مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بعد از فرمایشات رهبری در استان فارس مبنی بر شتاب در روند سواد آموزی کشور و با توجه به تاکید ایشان مبنی بر اینکه باید در گروه سنی بین 50 تا 55 سال فعالیت کرد، اظهار داشت: در سال جاری و بر اساس برنامه راهبردی جدید این سازمان فعالیتها در سطح کشور بین یک تا سه و نیم برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه استانهای آذربایجان شرقی و غربی، ایلام، زنجان، خراسان شمالی و جنوبی در گروه با نشانگرهای ضعیف هستند، تصریح کرد: بعضی از استانها مانند مازندران، گلستان و گیلان نیز شرایط متوسطی دارند.

مدیر آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: فعالیتها و برنامه های این سازمان بر اساس برنامه های راهبردی جدید است.

معاون آموزشی سواد آموزی کشور با بیان اینکه اگر منابع مالی و انسانی خارج از فعالیتهای جاری سازمان تامین شوند و همچنین آموزشیاران با توجه به ممنوعیتی که وجود دارد جذب شوند، افزود: برای تحقق این اهداف باید 50 درصد از ظرفیت جاری سواد آموزی کشور و 50 درصد ظرفیت بیرونی افراد حقیقی به کمک این سازمان آمده و همچنین در صورتی که ورودی بی سواد نداشته باشیم می توانیم به پایان بی سوادی در برنامه تعیین شده امیدوار باشیم.

وی با بیان اینکه شاخص با سوادی زیر 50 سال 93 درصد و زیر 30 سال بالای 97 درصد است، اظهار داشت: با توجه به افزایش سنواتی اعتبارات این سازمان در همه بخشها در سال جاری افزایش 15 درصدی اعتبارات را خواهیم داشت که مجموع اعتبارات این سازمان 170 میلیارد تومان خواهد شد.

معاون آموزشی نهضت سواد آموزی کشور با بیان اینکه در صورت عدم استمرار یادگیری برای افرادی که سواد آموخته اند دوباره به بی سوادی بازمی گردند، افزود: باید در این زمینه نیز فکری اساسی شود.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه کیفیت فعالیتهای آموزشی تابعی از فعالیتهای مختلف است خاطر نشان کرد: در این مورد بخشی مربوط به محتوا بوده که باید متناسب با گروههای هدف باشد و بخشی نیز مربوط به روشهای آموزش است که با تاکید بر روشهای مدرن و پیشرفته در حال انجام است و بخشی نیز به ارتباط آموزش سواد آموزی با آموزش رسمی است که در این زمینه قوانینی وجود دارد که نیاز به بازنگری است.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این سازمان ضعیف بودن تقاضای اجتماعی است افزود: نامناسب بودن منابع مالی از دیگر مشکلات این سازمان است.

معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور با اشاره به اینکه تهران در راس باسوادی کشور با 96 درصد با سواد و سیستان و بلوچستان با 32 درصد بی سواد بدترین وضعیت را دارند، خاطر نشان کرد: بیان آمار کمکی به این سازمان نمی کند بلکه ممکن است بعضی از مسئولان را نیز حساس کند و تنها کمک به سواد آموزی فرهنگ سازی از سوی دستگاههای دست اندرکاران است.    

کد خبر 886843

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha