۱۳ خرداد ۱۳۸۸، ۱۳:۳۷

دو قلعه نظامی باستانی در شهر تاریخی تمیشه گلستان کشف شد

دو قلعه نظامی باستانی در شهر تاریخی تمیشه گلستان کشف شد

گرگان - خبرگزاری مهر: سرپرست هیئت مشترک باستان شناسی ایران و انگلیس گفت: باستان شناسان این هیئت در پنجمین فصل مشترک کاوشهای خود در شهر تاریخی تمیشه دو قلعه نظامی تاریخی در ارتفاعات جنگلی سرکلاته کردکوی کشف کردند.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، حمید عمرانی پیش از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در گرگان افزود: این دوقلعه که "نارنج قلعه" و "قلعه دختر" نام دارند، در اواخر دوره ساسانی در ضلع غربی و شرقی ارتفاعات جنگلی جنوب شهر تاریخی تمیشه برای حفاظت از این شهر ساخته شده بود و تا اوایل قرون اسلامی از آنها استفاده می شده است.
 
وی اظهار داشت: همچنین در این کاوشها خندقی به طول سه کیلومتر با عرض و عمق دو متر در کنار دیوار تمیشه کشف کردند.
 
سرپرست هیئت مشترک باستانی شناسی ایران و انگلیس خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از این گمانه زنی ها بیانگر آن است که طراحان و سازندگان دیوار تمیشه در بخش جنگلی این دیوار از مصالح چوب برای ساخت بخشی از آن استفاده کرده اند.

عمرانی افزود: به عقیده باستان شناسان در طول دیوار تمیشه اتاقکهای چوبی برای برج نگهبانی ایجاد شده بود که محل استراحت سربازان ساسانی بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت ساسانی دیوار تاریخی تمیشه را که باستان شناسان آن را ادامه دیوار تاریخی گرگان می دانند در اواخر قرن پنجم و ششم میلادی برای جلوگیری از هجوم هپتالیان ساخته بودند.

سرپرست این هیئت، از بررسی باستان شناسی زیرآب به عنوان گوشه ای از مطالعات باستان شناسان فصل پنجم در دریای مازندران، خلیج گرگان و شبه جزیره میانکاله یاد کرد.

این مسئول گفت: تصور براین است که دیوار گرگان و تمیشه در محدوده دریا متصل باشند اما بررسی ها در شمال و جنوب شبه جزیره میانکاله که در امتداد دیوارها قرار دارد نتوانست به اثبات این فرضیه کمک کند و تنها در خود شبه جزیره میانکاله قطعاتی از آجر و سفال دوره ساسانی به دست آمد که بیانگر حضور ساسانیان دراین شبه جزیره است.

وی اضافه کرد: در دومین فصل پژوهشهای دیوار گرگان با بررسی های میدانی و ژئوفیزیکی نیز معلوم شد که در ضلع شمال شرقی روستای صفایشان در فاصله پنج کیلومتری از ساحل و در عمق یک متری از سطح زمینهای کشاورزی این دیوار قرار دارد، که نشان می دهد دیوار بر اثر پیشروی آب دریا و ته نشین شدن رسوبات تخریب یا محو شده است.

سرپرست باستان شناسی دیوار دفاعی گرگان بیان داشت: این سئوال همچنان باقی است که وضعیت دیوار گرگان در محدوده دریای خزر و دیوار تمیشه در خلیج گرگان چگونه بوده است، از این رو باستان شناسان بر بررسی بیشتر در دریا تاکید دارند.
 
دیوار تمیشه از خلیج گرگان تا ارتفاعات جنگلی شهر تاریخی تمیشه به طول 12 کیلومتر و عرض و ارتفاع چهار متر ساخته شده است.                                     

کد خبر 890294

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha