۱۷ خرداد ۱۳۸۸، ۱۳:۳۵

گزارش خبری مهر/

انتخابات پارلمان اروپا دچار بی توجهی و مشارکت کم مردم

انتخابات پارلمان اروپا دچار بی توجهی و مشارکت کم مردم

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: رای‌دهندگان در 19 کشور عضو اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در حالی به پای صندوق‌های رای می‌روند که مراحل قبلی این انتخابات با بی توجهی مردم روبرو بوده است.

پیشتر در روزهای پنج‌شنبه، جمعه و شنبه رای دهندگان در چند کشور دیگر اتحادیه اروپا همچون انگلیس، ایرلند، دانمارک، جمهوری چک و اتریش در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا شرکت کرده بودند.

دیروز شنبه 14 درصد رای‌ دهندگان در کشور اسلواکی در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا شرکت کردند که می توان گفت این رقم سه درصد کمتر از تعداد رای ‌دهندگان در سال 2004 بوده است.

در آلمان حدود ‪64‬میلیون و ‪300‬هزار نفر حق رای در انتخابات پارلمان اروپا را دارند که  از این تعداد‪ 2‬میلیون و ‪100‬هزار شهروند دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیده می شوند. همچنین آلمان 99 کرسی از 736 کرسی پارلمان اروپا را در اختیار دارد و یک هفتم از نمایندگان این پارلمان آلمانی هستند .

انتظار می رود که در فرانسه حزب حاکم یو. ام. پی. با کسب ‪  ‪ 20‬درصد آرا بیشترین میزان رای را به خود اختصاص دهد.

امروز یکشنبه مردم بلغارستان به منظور انتخابات پارلمان اروپا به پای صندوق های رای رفتند. همچنین امروز مردم ایتالیا برای دومین روز به پای صندوق‌های رای می‌روند .

در انگلیس انتخابات پارلمان اروپا همزمان با انتخابات شوراهای محلی برگزار شد.

واجدین شرایط رای در ایرلند هم جمعه گذشته به پای صندوق های رای رفتند . در ایرلند چهل و چهار نامزد بر سر دوازده کرسی با یکدیگر رقابت کردند. مراکز اخذ رای در ساعت هفت صبح به وقت محلی کار خود را اغاز کردند و در ساعت ده شب نیز به کار خود پایان دادند.

نتایج انتخابات پارلمان اروپا در هلند حاکی از آن است که حزب دست راستی خیرت والترز با کسب چهار کرسی از 25 کرسی نمایندگی هلند در پارلمان اروپا در جایگاه دوم پس از حزب حاکم قرار گیرد. همچنین به علت انتشار زودهنگام نتایج اولیه انتخابات در هلند، مقام‌های پارلمان اروپا در حال بررسی این موضوع هستند.

پیش از این در یک نظرسنجی آمده بود که بیش از 60 درصد مردم اروپا در انتخابات پارلمانی این قاره شرکت نخواهند کرد. این درحالی است که انتخابات قبلی پارلمان اروپا در سال 2004 ،45 درصد واجدین شرایط از حضور در حوزه های رای گیری امتناع  کردند که این رقم بی سابقه بوده است. بعید به نظر می رسد که میزان مشارکت شهروندان اروپایی از 50 درصد فراتر رود. درحالی که در اواخر دهه هفتاد 62 درصد شهروندان در انتخابات شرکت می کردند.

تحلیلها و نظرسنجی ها نشان می دهد که مردم تمام اروپا از این انتخابات به عنوان فرصتی برای مجازات و تنبیه دولت هایشان به خاطر بحران اقتصادی کنونی استفاده می کنند. اینکه این دولتها تا چه حد در بروز این بحران مقصر بوده اند معلوم نیست و نمی توان در این باره اظهار نظر کرد،اما ناکامی دولتهای اروپایی در پیش برد سیاستهای یکپارچگی و اتحاد از دلایل دلسردی مردم اروپا نسبت به این انتخابات است و همین امر نیز سبب نگرانی مقامات سیاسی اروپا و دولتهای این قاره شده است.

کد خبر 892274

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha