۲۶ خرداد ۱۳۸۸، ۱۲:۱۳

برای نخستین بار در خاورمیانه؛

سیمان با استفاده از لجنهای آلوده نفتی تولید شد

سیمان با استفاده از لجنهای آلوده نفتی تولید شد

اصفهان - خبرگزاری مهر: برای نخستین بار در سطح خاورمیانه، یک واحد فناوری مستقر در مرکز رشد جامع اصفهان، تولید سیمان با استفاده از لجن های آلوده نفتی را محقق و معضل چندین ساله زیست محیطی لجن های آلوده نفتی را رفع کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر در اصفهان، مدیرعامل مجتمع فناوری های فدک در این خصوص گفت: یکی از مسائل موجود در تمامی صنایع نفت، شامل پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، مراکز استخراج، حمل و پایانه ها، مشکل وجود لجنهای حاوی فلزات سنگین و ترکیبات نفتی در مراحل مختلف فرایند است که آن را به یک معزل جدی زیست محیطی تبدیل کرده است.

حسین فخاری افزود: روش استفاده از لجن های نفتی در فرآیند تولید سیمان، یکی از بهترین راه حل ها برای رفع این مشکل است.

وی ادامه داد: این روش که در برخی از کشورهای صنعتی نظیر آمریکا، کانادا، و بعضی دیگر از کشورهای اروپایی اجرا شده و علاوه بر اینکه با تثبیت فلزات سنگین در ساختار بتن، منجر به جلوگیری از هر گونه پیامد زیست محیطی می شود، از محتوای حرارتی موجود در لجن های نفتی نیز به عنوان تامین بخشی از سوخت کوره های مورد نیاز سیمان استفاده می شود.

فخاری اظهار داشت: این واحد فناوری با همکاری کارخانه سیمان سپاهان، برای اولین بار در سطح کشورهای منطقه، استفاده از لجن های نفتی را در فرآیند تولید سیمان با موفقیت به اجرای صنعتی رسانده است.

وی یادآور شد: در این زمینه به عنوان اولین اجرای صنعتی، با بررسی و آنالیز لجن های نفتی پالایشگاه اصفهان نزدیک به 380 تن از این لجن ها، با نظارت و اجرای مجتمع فناوری نوین فدک از محل پالایشگاه اصفهان به کارخانه سیمان سپاهان که از صنایع پیشرو در صنعت سبز است، منتقل و با ارائه فرمولاسیون و نسبت اختلاط مشخص، این پسمانده ها را در فرآیند تولید سیمان با موفقیت مورد استفاده قرار دادند.

فخاری از جمله مزیت های استفاده از لجن نفتی پالایشگاهی در فرآیند تولید سیمان را تثبیت فلزات سنگین در ساختار بتن بدون هیچ گونه پیامد زیست محیطی و صرفه جویی هفت درصدی در مصرف انرژی جهت تولید سیمان دانست و گفت: بهبود خواص مکانیکی نمونه بتن تولیدی و حل مشکلات زیست محیطی ناشی از لجن های آلوده نفتی از دیگر مزیت های اجرایی این طرح است.

وی در بخش پایانی سخنان خود: خبر از انعقاد قراردادی در راستای حل معزل زیست محیطی این پسماندها داد.

کد خبر 897553

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha