۳۰ خرداد ۱۳۸۸، ۱۰:۴۴

دادگاه پاریس انحلال کلیسای ساینتولوژی فرانسه را بررسی می‌کند

دادگاه پاریس انحلال کلیسای ساینتولوژی فرانسه را بررسی می‌کند

دادگاهی در پاریس برای نخستین بار درباره مسئله منحل کردن کلیسای ساینتولوژی در فرانسه به اتهام کلاهبرداری سازماندهی ‌شده، تصمیم‌گیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریلیجن نیوز سرویس، دادستانهای فرانسه به محض اینکه پرونده خود را علیه دفتر مرکزی و کتاب فروشی این کلیسا در پاریس بستند از دادگاه پاریس خواستند مسئله انحلال این کلیسا را بررسی کند . اگر اتهام آن ثابت شود این کلیسا با حدود 6 میلیون جریمه رو به رو خواهد شد.

شش نفر از اعضای کلیسا در این محاکمه حضور دارند و بسیاری از آنها اگر مجرم شناخته شوند با جرایم سنگینی همراه با حکم حبس مواجه می شوند.

دادخواهان این پرونده دو نفر از اعضای سابق کلیسای ساینتولوژی هستند که ادعا می کنند کلیسا آنها را در صرف ده ها هزار دلار در محصولات قلابی در دهه 1990 فریب داده که در میان این محصولات می توان به یک الکترومتر اشاره کرد که کلیسا مدعی شده می تواند میزان انرژی فرد را اندازه گیری کند.

این درحالی است که کلیسای ساینتولوژی که 45 هزار نفر عضو در فرانسه دارد این اتهامات را تکذیب و مدعی شده این اقدامات آزار و جفا بر کلیسا محسوب می شود و براساس ادعاهای فابیو امیکارلی از نمایندگان اروپایی ساینتولوژی در گفتگو با رسانه های فرانسوی ، دادخواهان مرتدانی هستند که می خواهند از دین سابق خود انتقاد کنند.

درحالی که این اتهامات جدی ترین چالشها را برای این کلیسا در فرانسه تا امروز فراهم کرده است، این تنها شکایت طی 20 سال گذشته علیه ساینتولوژی نیست. تا کنون پرونده هایی مبنی بر شکایت از کلاهبرداری این کلیسا در فرانسه مورد بررسی قرار گرفته و این کلیسا با ظن و تردید بسیاری در فرانسه رو به رو است، برای مثال رهبر این کلیسا در شهر لیون، فرانسه برای نقش وی در خودکشی یکی از اعضای کلیسا در سال 1996 به 18 ماه زندان محکوم شد.

کلیسای ساینتولوژی در سال 1954 توسط ال. ران هابارد نویسنده فقید کتابهای علمی تخیلی پایه گذاری شد و اکنون در ایالات متحده افراد بسیاری را به خود جذب کرده است.

این درحالی است که دولت فرانسه کلیسای ساینتولوژی را به عنوان یک فرقه می داند و به طور رسمی عدم تساهل خود نسبت به این فرقه را ابراز کرده است.

براساس گزارشهای دولتی فرانسه که در ماه می منتشر شد تعداد پیروان این فرقه دینی طی 15 سال اخیر سه برابر شده است.

کد خبر 899202

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha