۳ تیر ۱۳۸۸، ۱۰:۱۶

طلوع ماه پرفیض رجب/

رجب؛ ماه آراستگی انسانهای خداجوی به زیور معنویت

رجب؛ ماه آراستگی انسانهای خداجوی به زیور معنویت

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: رجب ماه نزول رحمت بیکران معبود و نزدیکی هرچه بیشتر مخلوق به خالق است، در این ماه درهای رحمت بیش از پیش باز بوده و فرصتی مغتنم برای انسانهای خداجوی و طالب کمال است که با توسل و تقریب خود را از آلودگیها پاک و به زیور معنویت بیارایند.

ماه رجب یکی از ماههای بسیار شریف و ارزشمند در میان ماههای قمری است ، این ماه با ولادت امام محمد باقر (ع) آغاز شده ، در نیمه آن ولادت حضرت علی (ع) و 25 رجب شهادت امام موسی  کاظم و 27 رجب، روزهای پایانی این ماه پرخیر و برکت نیز مبعث پیامبر اسلام(ص) است .

رجب نام نهری است در بهشت و این ماه با اعمال و اذکاری که دارد انسان را به بهشت نزدیک می کند .

ویژگیهای ماه رجب در کتابهایی چون "مفاتیح الجنان " آمده است ، این ماه سرآغاز عبادات خاصی است که به آن توصیه شده و در ادامه آن ماه شعبان و به دنبال آن نیز ماه پرفیض و برکت رمضان می آید .

این سه ماه متوالی جایگاه ویژه ای دارند و انسان طی این سه ماه به اعمال و عبادتهایی رهنمون شده است .

حضرت محمد (ص) فرمودند: "رجب ماه بزرگ خداست ، شعبان ماه من است و رمضان ماه امت من ." طبق این روایت ماه رجب متعلق به خداست که طی توصیه ها و سفارشاتی به اهمیت آن اشاره شده است .

برای این ماه ادعیه ها، توصیه ها و دعاهایی ذکر شده که سرانجام همه آنها توجه به خداست و بیشترین رویکرد خالق هستی است ، "زیارت رجبیه " در این ماه جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و مطالعه آن همه ما را به این نکته جلب می کند که انسان باید به خدا توجه کرده و با دعاهای خاصی زمینه تقرب به خدا را فراهم آورد و اگر در ماههای قبلی غفلت، گناه و یا اشتباهی داشته، این ماه دوران جبران و توجه است .

ایام البیض از روزهای پربرکت ماه رجب است که همزمان با ولادت حضرت علی(ع) شروع شده و تا سه روز ادامه دارد. این ایام که سه روز به طول می آنجامد به روزه داری و دعا در مساجد می گذرد. اعتکافی که انسان را برای چند روز از تمام مشغولیتهای زندگی مادی دور کرده و آن را معطوف به خداوند می کند .

رجب، ماه دعا و نیایش، خودسازی، ماه نماز و استغفار و آمرزش، ماه زیارت و دیدار اولیای الهی، ماه تهذیب اخلاق و رفتار، ماه پاکی جسم و جان، ماه ذکر توحید و تسبیح و تحمید، ماه بیعت و صلوات بر پیامبر و خاندان پاک او، ماه اعتکاف، ماه روزه داری و احسان و نیکوکاری و ماه شب زنده داری است .

کد خبر 901538

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha